Vsadím se, že už jste určitě někde viděli tyto kulaté komody. Jsou jednou z ikon světového designu. Víte, kdo je navrhl a vyrobil?
Autorkou návrhu designu nadčasových komod je italka Anna Castelli Ferrieri a vznikly už na konci 60. let minulého století. Jmenují se Componibili a dodnes se vyrábějí – snad jen barvy se mění podle aktuálních trendů. Původně se vyráběly ve výrazných primárních odstínech. Teď třeba frčí pastelové nebo stříbrné a zlaté. Taky se ale dnes vyrábějí nově z biopolymerů z obnovitelných zdrojů…
Ze života Anny
Anna se narodila v roce 1918 a byla to jedna z prvních žen, která studovala na Instituto Politecnico di Milano – milánské polytechnice. Absolvovala v roce 1943 s titulem z architektury.
Její manžel, Guilio Castelli, byl chemický inženýr.
V roce 1949 spolu založili značku Kartell, kterou asi nemusím moc představovat, a která se stala vedoucí firmou ve výrobě vysoce kvalitního plastového nábytku.
Je potřeba si uvědomit, jak revoluční to bylo. V té době byste moc plastového nábytku v domácnostech nenašli. Plast byl považován spíš za průmyslový materiál.
Anna pro Kartell navrhla název, logo a několik bestsellerů. Mimo jiné právě komody Componibili. Ty byly poprvé představeny v roce 1967 na Salone del Mobile v Miláně a ztělesňují Anny názor na design. Ten by měl být totiž nejen krásný, ale také funkční.
(zdroj: Kartell)
Úložné jednotky Componibili si získaly okamžitě oblibu pro svojí funkčnost a modularitu: jednotlivé komody se dají libovolně sestavovat v různých kompozicích, můžete je stavět na sebe a drží bez použití šroubů, můžete kombinovat barvy a komody s různým počtem polic. Charakteristické je otevírání s otvorem místo držadla.
Plast v té době dával nové možnosti designu. A Kartell se nebál barev. Jejich výrobky jsou dnes těmi, které si často spojujeme s “retro” designem 60. a 70. let. Přitom jsou ale natolik nadčasové, že se hodí, třeba v jemnějších barvách, i do dnešních interiérů – jako třeba právě Componibili.
V roce 2017 – při příležitosti 50. narozenin komod Componibili – oslovila firma Kartell známé designéry, aby reinterpretovali slavný kousek po svém. Variace s názvem Smile je dílem Fabia Novembre. (zdroj: Kartell)
Anna pracovala nejen na designu výrobků, ale jakožto architekta i na projektech jako bylo sídlo Kartellu, rezidenční budova na Via Marchiondi v Miláně, několik kanceláří a továren Alfa Romeo.
Na těchto projektech pracovala s Ingaziem Gardellou. Jenže… Pan Gardella si údajně připsal uznání za tyto projekty sám, protože se chtěl stát pánem svého vlastního studia. Ženy v oblasti designu a architektury to bohužel v té době profesně neměly lehké.
Ani soukromý život Anny nebyl jednoduchý. Catharine Rossi ve své práci s názvem “Furniture, Feminism and the Feminine: Women Designers in Post-war Italy, 1945 to 1970” (Nábytek, feminismus a ženství: Ženy designérky v poválečné Itálii) uvádí, že “Ferrieri zažívala ve svém partnerském vztahu potíže kvůli problémům s vybalancováním své role jakožto manželky a role architekty a designérky”.
Dneska je naprosto běžné, že se ženy stávají designérkami. Nebylo tomu tak vždy…
Myslím, že je dobré si připomínat, jakými průkopnicemi ženy jako Anna byly!
Mimochodem tématem žen v historii designu a jejich postavení a boji za rovnoprávnost se aktuálně zabývá i výstava ve Vitra Design Museu s názvem “Here We Are! – Women in Design 1900 – Today”. Výstava začíná 23. září a můžete se na ní seznámit s přibližně osmdesátkou žen z oblasti designu, třeba Eileen Gray, Charlotte Perriand nebo Florence Knoll.
Tak to je můj tip na podzimní výlet!
A o kom byste si chtěli přečíst příště? Podělte se s námi do komentáře, kdo je vaší oblíbenou designérkou.
Foto v článku: Kartell.com