Poslouchat v Apple Podcasts

Poslouchat na Spotify

 

Toužíte změnit kariéru a vrhnout se do světa interiérového designu? Tato epizoda je přesně pro vás. Provedu vás sedmi klíčovými otázkami, které byste si měli položit předtím, než se rozhodnete pro změnu kariéry a vydáte se cestou designu. Berte tuto epizodu jako takový workshop: mám pro vás připravený pracovní list ke stažení, tak neváhejte, stáhněte si ho a pusťte se do toho zároveň s poslechem.
Interiérový design je obor plný kreativity a pracovat v tomto oboru dává velký smysl. Nabízí možnost pomáhat lidem žít lepší a kvalitnější životy v jejich interiérech. Mnoho žen (i mužů)  po kariéře v tomto oboru touží.

Ale realita tohoto povolání může být oproti romantickým představám výrazně odlišná. Tahle epizoda si klade za cíl nalít vám čistého vína a otevřeně probrat, co všechno práce interiérového designéra obnáší. Uděláte si lepší představu o tom, jestli je kariéra v interiérovém designu opravdu tou správnou volbou pro vás. Určitě není ale smyslem vás odradit – naopak – všechno se dá vyřešit a naučit, ale musíte být připravení!

Odkazy v epizodě: 

 

 

Přepis je tvořen automaticky, omluvte případné chyby

00:07
Krásný den, milé dizajnérky a dizajnéři, vítám vás u páté epizody podcastu o dizajnu a podnikání. Dnešní epizoda je speciálně určena těm z vás, kteří teprve uvažujete o tom, že změníte svoji karriéru, že změníte obor a půjdete se věnovat interiérovému dizajnu. I když věřím, že i ti z vás, kteří už nějakou dobu v oboru jste.

00:36
tak tu najdete nějakou inspiraci a nějaké zajímavé vhledy. Já na vás dneska budu mít sedm otázek, sedm oblastí, nad kterým byste se měli zamyslet dřív než se rozhodnete pro změnu kariéry a proto věnovat se designu. A určitě doporučuju nejenom pasivně poslouchat tentokrát, ale berte to jako takový workshop.

01:01
Dokonce jsem pro vás připravila pracovní list ke stažení, takže doporučuju stáhnout, vzít si tužku a udělat si pro sebe ten čas a opravdu se nad těma otázkama, kterýma se dneska budeme zabývat pořádně zamyslet. Tak pojďme na to.

01:23
Interiérový design je samozřejmě oblast a obor, který láká hodně lidí. Protože je to obor kreativní, je to obor, který dává smysl, protože pomáháte lidem, pomáháte jim a lépe bydlet žít kvalitnější životy. A často třeba právě ženy.

01:45
touží po kariéře v tomhle oboru, kde by se mohli realizovat, protože vytváření útulných prostorů, útulných interiérů je jim přirozené a vlastní. A to je samozřejmě skvělý. Určitě pokud toužíte potom pracovat v tomhle krásném oboru, tak to opravdu může být krásná práce a krásné poslání.

02:11
Často se ale setkávám s tím, že lidi mají trošku romantické představy o tom našem oboru, že možná pod vlivem nějakých televizních pořadů a různých časopisů, obydlení mají představu toho, že je to jenom to pozlátko, jenom to všechno krásné, to vybírání krásných látek, ladění, harmonie a tak dále.

02:37
Ale ta skutečnost je samozřejmě mnohem mnohem zajímavější v uvozovkách, je tam mnohem více aspektů. A proto bych ráda dneska v této epizodě vám opravdu nalila jako čistého vína, aby jsme si opravdu řekli na rovinu, co všechno ta práce dizajnéra obnáší.

03:02
Pravdou je, že mnohdy třeba ty různý kurzy interiérového designu, včetně toho mého, slibují, co všechno se naučíte. A samozřejmě se to tam naučíte, jaké to skvělý potom a zábavný a tak dále, ale myslím si, že je fér, aby jsme, když řekneme to A, řekli i to B a řekli si třeba různý negativa nebo možná věci, který, protože do toho oboru zatím ještě tolik nevidíte do toho zákulisí, tak věci, který...

03:31
prostě se třeba dějí nebo který ten dizajnér musí řešit a vy o tom vůbec netušíte. Zároveň bych ale ráda řekla, že tohle těch sedm otázek nebo ty téma, který tady budeme řešit vás, nemají nějakým způsobem demotivovat naopak. Měl by vám poskytnout realistický pohled na věc, pravdivé informace, ale vlastně všechno...

03:57
o čem budeme mluvit, jsou věci, které se dají třeba naučit, a které když prostě o nich budete vědět, tak je zvládnete. Ale zkrátka, jak doufám, tahle epizoda vám pomůže opravdu udělat kvalifikovaný rozhodnutí, jestli ten obor opravdu je to, co chcete dělat, a nebo jestli jste o tom měli jenom ty romantický a nerealistický představy. Tak pojďme na to, pojďme na otázku číslo 1.

04:28
A otázka číslo jedna z ní, proč interiérový design? Proč právě interiérový design? Co vás na tom baví? Jak už jsem říkala, v té televizi to často vypadá jako hrozná zábava, že jo? Aktivita plná na nakupování, chození po obchodech s klientem, vybírání krásných látek, krásných tapet, ale ono to obnáší mnohem víc. Jsou tam i technický aspekty.

04:57
budete muset plánovat prostor, budete muset rozumět třeba architektonickým výkresům nebo budete muset používat nějaký software. A musím říct, že se mi v nedávné době párkrát stalo, třeba se studentama v našem kurzu, že neměli ani takové jako úplně základní třeba počítačové znalosti a dovednosti. Potřebujete...

05:22
pracovat rutinně s programy jako je PowerPoint, Excel, Word a tak dále. Dneska už opravdu vystřihávat nějaké obrázky z časopisů a lepit je na čtvrtku, nebo kreslit nějaké návrhy v ruce vlastně není vůbec efektivní. Ty počítači jsou tady od toho, aby nám pomáhali, ale samozřejmě k tomu musíme mít patřičné schopnosti a dovednosti.

05:52
Určitě další součástí práce designéra je projektový management. Vy musíte řídit projekty. Musíte řídit od začátku, od prvotního setkání s klientem, od tvorby konceptu, přes takové techničtější věci jako je rozpočet, výběr dodavatelů. Musíte řídit třeba tu realizaci, koordinovat řemeslníky. Já osobně si myslím dneska, že

06:21
Samozřejmě, hodně lidí to dělá jako určitou službu nebo jednu z variant té služby, že dělají čistě jenom návrhy toho interiéru bez realizace. Ale podle mě ta služba není úplná, pokud tam není i ta realizace, to znamená dokončení a odevzdání toho hotového interiéru těm klientům. No a když už jsme u klientů, tak to je taky další oblast, s kterou musíte počítat. Musíte umět.

06:47
efektivně komunikovat s lidma. Musíte být tak trošku psycholog, chápat potřeby těch vašich klientů, ale někdy i třeba řešit nějaký konflikty nebo nějak realisticky usměrňovat požadavky klientů. Stává se taky, že si třeba s klientem nesednete, takže tam vznikají nějaké trošičku napjaté situace a podobně.

07:13
To, co je každopádně důležité u této otázky a proč se ptám na to, co vás baví na tom samotném interiérovém designu, je říct si, jaké jsou vaše unikátní silní stránky, jaké jsou vaše talenty, ale i třeba zájmy na to poli toho interiérového designu. Jsou lidi, který třeba milují tvorbu vizualizací, milují tu práci v počítači a je to třeba věc, na kterou se můžou zaměřit.

07:42
Projekty můžou třeba pracovat pro nějaký studio nebo pro jiného designéra a věnovat se třeba čistě jen těm 3D vizualizacím a fotorealistickým vizualizacím. Nebo někoho baví právě ten projektový management a to řízení toho projektu, ta akčnost, to řešení těch nestandardních třeba situací, ke který může dojít. A potom je zase super.

08:06
se právě na ty realizace specializovat a poskytovat těm klientům komplexní službu. Každopádně, ano, musíte milovat tu kreativitu, tu krásu, ty textury, barvy, harmonii, ale taky musíte chápat, že ten dobrý design je taky o funkci, o ergonomii, o praktičnosti, o tom, že to je na míru toho klienta. A pozor, tady to bych jako zdůraznila, že...

08:35
Ta práce toho dizajnera opravdu není o uspokojení jeho vlastních ambicí a nějakých potřeb kreativního vyjádření. Opravdu to děláte na míru toho klienta. Samozřejmě s využitím vašich schopností, dovedností, vašeho talentu to je všechno v pořádku, ale na míru toho klienta. Takže někdy třeba budete muset dělat kompromisy a použít třeba barvu, kterou vy sami nemáte rádi, ale klient ji rád má.

09:02
Takže se zamyslete, co vás opravdu na tom designu baví a co jsou vaše silné stránky, vaše talenty i vaše zájmy na tom poli toho interiérovýho designu a na co byste se třeba měli zaměřit i při studiu nebo na co byste se měli specializovat. V tom vašem pracovním listu, připomínám, odkaz najdete v popisku, kde si ho můžete stáhnout.

09:25
Máte i takovou svod analýzu, což je analýza vašich silných stránek, slabých stránek, příležitostí a hrozeb. Takže určitě se nad tím taky zamyslet.

09:38
Otázka číslo 2. Jste připraveni investovat čas i peníze do vzdělání? Já myslím, že je asi úplně jasný, že pro vykonávání této profese potřebujete nějaké kvalitní základy, kvalitní vzdělání. A samozřejmě dneska máte strašnou spoustu možností, jak studovat, máte knížky, máte...

10:05
internet a spoustu zdrojů s zdarma, který můžete nasávat formou samostudia. Máte spoustu tradičních škol, středních i vysokých. Existuje spoustu jednorázových třeba kurzů, jednodenních, několika denních nebo různého workshopu. Samozřejmě jsou tady online kurzy. Ale ať už si zvolíte kteroukoliv cestu nebo si to nakombinujete,

10:35
čas, případně taky peníze. Asi to nebudu dál rozebírat, ta tady otázka je poměrně jednoduchá, ale možná bych k tomu jenom dodala, že to vzdělávání v interiérovém designu vlastně nikdy nekončí. Vy, i když třeba dokončíte nějakou školu, tak musíte pořád sledovat nový trendy, nový technologie, pořád se učíte něco novýho, i tou praxi se učíte, takže vlastně to samotné učení se

11:04
Vás musí bavit a musíte chápat, že to je celoživotní proces a že to vzdělávání v tomto oboru, jako asi i v mnoha dalších, nikdy nekončí.

11:17
Otázka číslo tři. Máte potřebné schopnosti a dovednosti a osobnostní předpoklady pro vykonávání téhle profese? Ten úspěch v tom interiérovém dizajnu totiž nezáleží jenom na té vaší kreativitě a na tom citu pro estetiku a těch znalostech a dovednostech, těch technických. Ale potřebujete i takové ty takzvaně měkké dovednosti, takové ty schopnosti,

11:47
které často personalisté hledají při pohovorech s budoucími zaměstnanci. Jsou to třeba komunikační dovednosti, asertivita, schopnost řešit problémy, budovat třeba tým nebo budovat vztahy, ovlivňovat lidi nějaké prodejní dovednosti, které budete potřebovat nejenom proto, abyste třeba podnikali, ale i proto, abyste prodali.

12:13
tomu klientově v úvozovkách ten váš návrh toho interiéru, abyste ho nadchli pro ten váš návrh, pro to vaši myšlenku. A já, co jsem měla za těch 10 až 12 let, co učím interiérový design pozorovat, absolventy a pozorovat to, kdo třeba byl úspěšný a komu se to tak moc nepodařilo, tak...

12:38
často ten důvod toho úspěchu nebo neúspěchu právě stal na tom, jestli ten člověk měl vlastně tyhle mezilidské dovednosti, ty interpersonální dovednosti a jestli je dokázal správně používat. Jako někdo to má v sobě, tyhle schopnosti přirozeně od narození a pak to jde, samozřejmě snadno, ale když si třeba uvědomíte,

13:07
že jste třeba introvert, že neradi chodíte mezi lidi, že nejste vůbec třeba asertivní, že vás nebaví komunikovat s lidmi a budovat vztahy, tak ten úspěch v tom interiérovém dizajnu bude těžší.

13:24
I když zase já vždycky říkám, dá se vždycky najít nějaká ta skulinka, nějaký ten ta oblast v tom interiérovém dizajnu, kde se uplatníte a kde vlastně využijete ty vaše talenty a ty vaše schopnosti, jak jsme si říkali u té první otázky. Důležitá opravdu je ta komunikace, ta schopnost jasně srozumitelně, třeba vyjádřit tu svojí vizi, přesvědčit klienta nebo přesvědčit i další.

13:52
lidi, který potřebujete zapojit do toho projektu. Ale taky třeba umět naslouchat právě těm klientům, být aktivní, budete muset i třeba mluvit sami o sobě, prodat se, prodat ty svoje služby, navazovat partnerství s různýma firmami. Je potřeba řešit problémy. Vlastně by se dalo říct, že ten interiérový design je obor řešení problémů, musíte se přizpůsobovat různým situacím.

14:22
A za mě takový nejdůležitější slovo je být takový zdravě asertivní v tomhle oboru. To je fakt vlastnost číslo jedna. Prostě stává, že musíte řešit nějaké situace, něco objednáte, ono přijde něco jiného, musíte to vyjednat, nebo řemeslník má svoji hlavu.

14:44
nechce něco udělat tak, jak vy jste to navrhli, ale dělá to tak, jak už on to dělá 20 let, a vy ho prostě musíte přesvědčit. Takže musíte řešit i tyhle ty zapeklitý situace, rychle se rozhodovat, být proaktivní nebýt pasivní. Další užiteční vlastnosti jsou třeba organizační schopnosti, ale i vlastního vlastně sami sebe, abyste uměli řídit takový jako schopnost time managementu. Musíte být efektivní, plánovat, určovat priority.

15:13
a třeba i řídit nějaký ten tým. No a protože budete možná spolupracovat s architektama, s řemeslníky, s firmami, tak musíte být vlastně i týmový hráč, jo, respektovat názory ostatních a dokázat ty věci třeba vykomunikovat. Každopádně, i když toto jsou věci, který právě některý lidi mají přirozeně sami v sobě,

15:36
tak i když třeba některé schopnosti dovednosti nemáte, tak dobrá zpráva je, že se to dá natrénovat, dá se to v různých třeba kurzech osobního rozvoje trénovat a rozhodně to neberte jako překážku, když třeba se necítíte úplně asertivní v tuto chvíli, dá se na tom pracovat a určitě se v tom můžete zlepšit. Takže zkuste si teďka.

16:00
a napsat k téhle otázce z vlastností dovedností, jak se na tom cítíte. Můžete si u každý dát od 1 do 10, jak moc jsem asertivní, jak moc se cítím v kramflecích silná co se týče těch organizačních schopností nebo time managementu. A zamyslete se třeba nad tím, nad čem byste mohli zapracovat a poohlédnout se třeba po nějakých kurzech, kouči a podobně. No a jsme u otázky číslo čtyři.

16:29
ta zní, jak zvládnu podnikatelskou stránku vědci. Podnikatelskou stránku toho interiérového dizajnu. Samozřejmě na tuhle otázku se ptáme hlavně v případě, že budete chtít pracovat na volné noze, nebo možná toužíte potom mít vlastní studio, vlastní firmu. Ale tuhle otázku je dobrý si položit, i když plánujete pracovat jako zaměstnanec v nějaké firmě.

16:55
Protože musíte chápat, že každá ta firma nebo každý ten živnostník musí generovat zisk. Ten zisk to jako bych dvakrát podtrhla. A tím pádem budete vlastně nejenom navrhovat ty interiéry a vybírat ten nábytek a ladit a tak dále, ale musíte být i obchodník. Budete si třeba na té volný noze muset stanovit ceny. Budete si muset dělat marketing. Budete se muset naučit prodávat.

17:23
budete řešit ty vztahy s klienty a dodavateli, to už jsme trošku nakousli. A tohle z toho lidi hrozně často nechápou. I když třeba budete pracovat v nějakém kuchyňském studiu, tak to není jen o tom, navrhnout tomu klientovi perfektní kuchyní, s kterou bude spokojený, ale musíte i myslet na to, že ten váš zaměstnavatel potřebuje vydělat, potřebuje generovat.

17:51
ten zisk a vyprávěla mi jednou jedna dizajnérka, že právě takhle začínala v jednom nejmenovaném kuchyňském studiu a ona sama se vlastně nedokázala s tímhle s tím smířit, že tam na ni tlačili aby byla rychlejší , aby obsloužila víc klientů, aby jim tam navrhla víc věcí do té kuchyně, ale hlavně

18:14
Jí to nevyhovovalo z toho pohledu, že tam byl tlak na výkon, tlak na rychlost a na prodej. Ale ona vlastně chtěla víc mluvit s těma klientem a pobavit se s nimi o tom, nejenom co mají v kuchyni, ale co mají i v jídelně a v obýváku, které jí na tu kuchyní navazuje, aby to s nimi sladila dohromady. Ale na to tam v tom konkrétním studiu nebyl čas. Takže to je trošku odstrašující případ, ale...

18:41
Zase na druhou stranu je potřeba si právě uvědomit, že prostě ta firma potřebuje prodávat, potřebuje prostě generovat ty zisky, aby mohla fungovat, aby měla na výplaty. Takže takhle to prostě taky je v tom oboru. Jo, určitě by to nemělo být o tom nějakým tvrdým prodeji a prostě nějakým nátlaku na zákazníky, to jako vůbec ne. Ale musíte přemýšlet prostě i trošku...

19:06
ekonomicky a podnikatelsky. Podnikatelský mindset je výraz, který si zapamatujte. To je věc, kterou si musíte vytvořit. Vemte si, že budete dělat i takové věci, jak když budete na volný noze vystavovat faktury, budete řešit pro vize s dodavateli. Možná si budete sami muset dělat daně a účetnictví, nebo minimálně si budete muset najmout účetní. Budete si muset hlídat zdravotní sociální, dodržovat zákony. Takže...

19:35
i tohle to všechno do toho spadá a i když opravdu nebudete na té volným noze a budete pracovat pro nějakou tu firmu, tak musíte chápat i tyhle podnikatelské aspekty okolo a počítat s tím, že je potřeba prodávat. Takže u této otázky číslo 4 se zamyslete nad tím možná zase od jedničky do desítky dát si ten rozptyl, jak se cítíte teďka, co se týče toho podnikatelského mindsetu,

20:04
Chápete ty podnikatelské aspekty té práce? Jestli když budete na té volné noze, jestli dokážete vlastně dělat i ty věci a budete ochotný dělat i ty věci mimo ten design? Ono se často říká, že když vlastně jste interiérvý dizajnér na volné noze, tak 20% děláte ten design vašeho času, ale 80% je to podnikání.

20:30
Takže ono vás vlastně musí bavit nejenom ten design, ale musí vás bavit i to podnikání. Takže se nad tím zamyslete. No a máme tu otázku číslo 5, která zní jste připravení na konkurenční prostředí v tomhle oboru. Jak moc jste třeba průbojný? Na jednu stranu jasně. Interérových dizajnérů by se dalo říct, že už je třeba hodně, ale... Já vždycky říkám a...

20:59
Napsala jsem o tom i článek, dám vám odkaz do popisku, že pokud máte nějaký ten svůj talent, tu schopnost pomáhat lidem, máte pro toto nadšení, máte co přinést těm lidem a co jim předat, tak by byla hrozná škoda, kdybyste to nedělali jenom, protože si řeknete, že interiérových dizajnérů už je hodně. Pokud máte ten talent a tu chuť pomáhat lidem k lepším interiérům, tak určitě do toho jděte.

21:29
Ale doporučuju určitě si udělat takový soukromý průzkum trhu. Ale pozor, myslím si, že je chyba opravdu se koukat jenom na ty ostatní dizajnéry, prostě projít si třeba interiérový dizajnéry ve vašem okolí, vygooglit si je a podívat se prostě co nabízí, co dělají a pak se je snažit tak jako imitovat nebo kopírovat. Jo?

21:56
Spíš, myslím, a to je jen průzkum trhu, udělat tak, že se podívat na to, co na tom trhu vlastně se nabízí, co lidé chtějí. A třeba se i podívat, zkusit najít nějakou díru na trhu, něco, co třeba na tom trhu chybí. A zároveň, jak už jsem taky zmiňovala, zapojit do toho ty vaše unikátní dovednosti. Ten unikátní talent, třeba ten jedinečný, dejme tomu, styl, který máte.

22:24
a co vlastně novýho, třeba originálního do toho oboru, jako můžete vnést a přinést. Fakt skvělý je poslouchat. Poslouchat lidi ve vašem okolí, vaše kamarády, známí, možná lidi v nějakých diskuzích, který se baví o tom, jak jsi třeba zařizovali interiéry, nebo jakým někdo zařizoval interiér a co tam nefungovalo, co jim vadilo, co se třeba nepovedlo. A zkusit se zamyslet nad tím, jak byste to vy mohli udělat líp a jinak.

22:55
Samozřejmě, opravdu nechcete bejt stejný jako všichni ostatní dizajnéři, kterých už na tom trhu jsou. Bylo by dobrý si budovat svoji individuální osobitou značku, mít svůj rukopis při tom navrhování interiérů. Ale třeba taky mít nějaký téma něco, co chcete právě třeba změnit v tom oboru.

23:19
a o čem můžete mluvit, můžete o tom psát blog, můžete o tom udělat podcast, můžete o tom mluvit na veřejnosti. Tímhle s tím způsobem si budovat tu vaši jedinečnou osobitou značku. Ta konkurence může být ale na druhé straně i velký motivátor. Určitě to není něco, čeho byste se měli bát, ale může to být něco, co vás bude tlačit ke zlepšování se.

23:49
právě originalitě a k těm inovacím. Takže tu konkurenci neberte jako, že to je něco špatného, ale je to právě něco s čeho můžete vyjít, čeho můžete využít, když to důkladně prozkoumáte. A když budete vlastně ochotný se neustále i zlepšovat, budovat, stavět to na těch vašich silných stránkách.

24:12
ale taky třeba nějakým způsobem pracovat na těch svých slabých stránkách, být otevřený k kritice, prostě pořád na sobě pracovat. Každopádně nechci, aby tohle oblast, této téma konkurence vyznělo tak, že konkurence je něco, čeho se máte bát a co máte z povzdálí sledovat, zkoumat, co dělají ty ostatní třeba dizajnéři

24:42
ale vy se od nich můžete i učit. Já ráda říkám, že prostě spolupráce je víc než konkurence a to třeba je krásně vidět v našem klubu, kde je spousta interiérových dizajnérů. Dalo by se prostě říct, že jsou si navzájem konkurencí, ale vůbec to tak není, vůbec to tak nefunguje. Všichni tam spolu vlastně se baví, komunikujou, radí si, sdílí si zkušenosti a to je za mě úplně jako nejvíc a nejlepší. Jsem za to hrozně ráda, že to takhle v klubu funguje.

25:11
Takže to je i tip pro vás, když budete chtít se do toho pustit, tak určitě se přihlašte k nám do klubu. Nejenom, že se tam naučíte spoustu věcí, ale navážete i právě kontakty s ostatníma kolegama z oboru a můžete se od nich učit. No a máme tu předposlední otázku, otázku číslo 6 a ta zní, dokážete zvládat nejistotu a dokážete zvládat určitou nepravidelnost

25:42
a nevypočitatelnost řekněme těch projektů v interiérovém dizajnu. Ten interiérový dizajn je založený na jednotlivých projektech. A ty můžou trvat různě dlouho a ještě k tomu ty nové budou chodit nepravidelně jednou. Prostě v jednom měsíce se vám ozvou tři noví klienti a pak třeba dva měsíce se nikdo neozve. Takže tohle si musíte uvědomit a musíte s tím pracovat.

26:10
Ta škála těch projektů může být taky různá. Můžete mít třeba jenom jednorázovou konzultaci nebo návrh jedné místnosti, jednoho třeba dětského pokoje. Ale můžete mít i projekty, které jsou velké, můžou to být třeba celé rodinné domy. A ty projekty zase můžou být různě dlouhý. Někdy to stihnete prostě rychle za pár dnů a někdy se ty projekty táhnou třeba roky, protože ten dům se teprve staví.

26:37
a v procesu toho se teprve řeší ty věci tak, jak to přichází. Takže jsou situace, že někdy jste třeba prostě ve stresu, že tý práce máte hodně, pracujete třeba 16 hodin denně a někdy prostě nemáte v uvozovkách do čeho píchnout. Takže tohle je důležité si uvědomit, že prostě takhle to je a takhle to funguje a je proto důležité zase plánovat.

27:03
a s tou nekonzistentností počítat, nejen nekonzistentností těch projektů, že přijdou v různých časových období, ale s tím souvisí i vaše příjmy. To, že jednou jeden měsíc třeba budete mít vysokou tržbu a druhý měsíc málo. Takže si musíte dělat rozpočet, vytvářet si rezervy, přemýšlet i nad tím portfoliem těch služeb, které budete nabízet a mít třeba těch víc služeb, třeba dejme tomu...

27:32
konzultace, můžete poskytovat i kompletní návrhy z realizací, ty konzultace třeba vám vyplní nějakým způsobem to období, kdy ty práce třeba nemáte tolik, můžete si budovat i nějaký třeba pasivní příjmy a tak dále. Takže zase je to ten samozřejmě podnikatelský mindset a to přemýšlení o tom, ale je fakt důležité si to vlastně v té hlavě uvědomit, že takhle to prostě v tom oboru je. No a ta nejistota je vlastně často i v tom,

27:59
že i když prostě ten projekt běží, tak často nejde podle plánu. Někdy se to třeba protáhne, ať už je to vlastně z důvodu klienta, že třeba prostě na to zrovna nemá čas, nebo mu dojdou peníze, nebo mu nastane nějaká prostě situace v rodině a on nemůže pokračovat v tom projektu. Nebo může být ta vina na straně třeba dodavatelů, něco třeba trvá díl vyrobit, než původně bylo v plánu a zase se to protahuje.

28:29
je vlastně taková častá realita těch projektů. No a v neposlední řadě ten interiérové design je i dost časově náročná práce. A tohle bych možná zase zdůraznila, protože možná bude to jako často pracovat po večerech nebo jezdit na schůzky po večerech, o víkendech, protože ty vaši klienti jsou přes den v práci. A vlastně jediný čas třeba, kdy se s váma můžou setkat, je fakt takhle na večer. Takže...

28:58
Musíte se zamyslet i nad tím, jak tu práci skloubíte s rodinou a s osobním životem. Často tuhle práci chtějí dělat ženy s malými dětmi, protože bude na volné noze být víc. S těma dětma budou mít víc svobody a víc si můžou tu práci řídit. Tak určitě ano, ale na druhou stranu je třeba fakt počítat s tím, že musíte jezdit za těma klientama.

29:24
Musíte jezdit do showroomů, vybírat věci do toho interiéru, chodit na stavbu a tak dále. Takže je potřeba si to zorganizovat, mít třeba hlídání těch dětí, až občas, abyste měli na tu práci prostor. Samozřejmě ta nepravidelnost nebo ta nevyzpytatelnost těch projektů může vypadat hrozně na jednu stranu, ale zase na druhou stranu je to fakt vyvážený.

29:53
Tou svobodou, kterou máte těma klidnějšíma třeba obdobími, kdy máte čase věnovat svýmu rozvoji, vzdělávání, zlepšování se a tak dále. Takže všechno má svoje výhody i nevýhody, ale je potřeba s tím počítat. Takže připomínám, pokud jste se ještě nestáhli, máte tady ten pracovní list k tomuto mini workshopu, takže určitě si stáhněte, máte tam ještě i třeba další doplňkový otázky, nad čím se zamyslet.

30:21
A poslední otázka, číslo 7. Jaká je vaše dlouhodobá vize? Kde chcete být za 2-3 roky, za 5-10 let? Ono totiž vybudovat nějaké podnikání nebo změnit tu kariéru a vlastně si vybudovat to jméno jako interiérový dizajnér nějakou dobu trvá. A potřebujete několik věcí. Potřebujete jednak plán. Bez plánu se nikam nedostanete.

30:51
Potřebujete nějakou mapu, kam chcete dojít, jak to má vypadat a jak se k tomu cíli dostanete. A když budete mít tu dlouhodobou vizi, ten vzdálený cíl, čeho chcete dosáhnout, tak vás to bude motivovat. Možná někdo má opravdu tu vizi, že chce vybudovat tu vlastní firmu, nějaké to svoje studio. Někdo třeba chce být nejlepší v nějaké konkrétní oblasti.

31:20
Dobrý je se zamyslet i nad tím, jaký jsou vaše osobní hodnoty a jak ta kariéra v tom designu ovlivní ten váš životní styl, to už jsme trošku nakousli. A to, co je potřeba si opravdu přiznat, je, že to bude nějakou dobu trvat, než začnete pociťovat ten úspěch a než se začnete v tom oboru prosazovat. To, jak dlouho to bude trvat, může být různý.

31:49
Ale často mám pocit, že lidi chtějí opravdu jako tu změnu ze dne na den a že skončí v dosavadním zaměstnání a prostě do 3 měsíců si představují, že budou už ty úspěšný dizajnéři s velkou klientelou lidi, který si budou podávat dveře v jejich kanceláři. Ale ta změna a ta proměna opravdu nějaký čas trvá. Takže to chce prostě nějakou trpělivost a

32:18
tak je hrozně důležité se nevzdávat. Vy víte, že to nějakou dobou bude trvat, ale máte tu dlouhodobou vizi, víte, čeho chcete dosáhnout. Je možné, že třeba zatím budete muset zůstat aspoň na částečnej úvazek v dosavadní práci nebo mít něco na vedlejší, než se to rozjede a než si to vybudujete. A my často máme pocit, že třeba možná máte i vy nějakého, jako dizajnéra, dizajnérku, který obdivujete.

32:45
jak jsou úspěšní, ale vlastně třeba jste je zaznamenali a viděli jste je někde prostě v televizi na sociální sítích až v tom okamžiku, kdy oni byly úspěšní. Ale nevíte, co všechno tomu předcházelo a jak dlouhou dobu to trvalo, než vlastně se dostali do té pozice, kde jsou dneska. A když prostě třeba to budete dělat dva, tři měsíce, půl roku rok a pořád to ještě nebude úplně to ono, tak to rozhodně nevzdávat, protože...

33:12
Pracujete na tom krok za krokem, postupně je to tak naprosto v pořádku, jenom prostě postupovat podle toho vašeho plánu a nezabalit to, protože co vy víte, že ten úspěch může být za rohem, třeba už ten další klient mohl být nějaký fakt velký zásadní klient, který by vám pomohl v té vaší kariéře a vy jste si třeba řekli,

33:40
a mít nějaké to velké vaše proč, proč to děláte. Tohle jsme probírali v epizodě číslo 2 tady našeho podcastu, takže doporučuju si to, když tak poslechnout, protože když budete mít to vaše velký proč, nějaký ten velký důvod, proč to děláte, nebude to jenom proto, že vás to baví, tak to vás taky podrží. A určitě pokud ten sen máte, pokud toužíte v těch interiérech pracovat a pomáhat lidem, aby prostě žili a pracovali v krásném prostředí,

34:09
funkčním prostředí, tak zatím jděte a určitě je to něco, čím můžete jako tomu světu prospět, ale bude to chtít prostě hold trošku práce, tak to je asi se vším s každým snem a je to tak vlastně v pořádku. Tak já doufám, že žádná z těch věcí, žádná z těch otázek vás nějakým způsobem neodradila. Určitě to nebylo myšlené jako překážky.

34:39
ale šlo mi o to, aby jste věděli, co vás čeká a připravili se, doplnili si třeba, aby pilovali to, co potřebujete, co vám zatím chybí a najděte si třeba někoho, nějaký svůj vzor, někoho, kdo si tu cestu prošel a kdo vás bude inspirovat, a každopádně se nenechte odradit. Jasně, je to náročný, ale je to i krásný, je to zábavný, je to objevování nových věcí.

35:09
Je to o vykračování z komfortní zóny, ale to znamená váš růst, váš osobní růst a to je prostě něco, co vás posune. A jak se říká, prostě na konci života nejvíc litujeme toho, co jsme nezkusili. Takže jděte do toho. No a já děkuju, že jste dnes poslouchali. Doufám, že to pro vás bylo užitečné, že jste něco nového dozvěděli. Pokud ano, tak budu ráda.

35:36
Když budete podcast odebírat, anebo se přihlásíte k odběru mého newsletteru a já vám zprávu o příštím díle pošlu do emailu. Mějte se krásně.