Taky bylo prvním krokem na vaší podnikatelské cestě vytvoření webových stránek? Já sama jsem jejich tvorbou strávila neuvěřitelné množství času. A měla jsem pocit, že nemůžu začít nabízet své služby, dokud web nebude dokonalý.

Stejně tak jako já kdysi si i dnes spousta začínajících interiérových designérů  myslí, že musí mít web, logo a Instagram, aby mohli začít nabízet své služby. Jenže to je obrovský mýtus!

I když budete mít ty nejkrásnější  webové stránky a budete pravidelně přispívat na Instagram, je pravděpodobné, že zákazníci se k vám nepohrnou.

Dělat web totiž není první krok – ten přijde až ve chvíli, kdy máte pevné podnikatelské základy. V této epizodě se dozvíte:

  • Proč vám web (ani Instagram) na začátku zákazníky nepřinesou.
  • Co potřebujete ještě dřív, než se do tvorby webu pustíte
  • Co dělat, aby lidé na váš web vůbec přišli
  • Co musí být na webu, aby fungoval

Odkazy z epizody:

Díl č. 4 – 5 tajemství úspěchu podle Kelly Hoppen

Paolo Coelho – Alchymista

Přepis je tvořen automaticky, omluvte případné chyby.

00:34
Spousta lidí si myslí, že bez webových stránek to nejde. Tak jasně, webový stránky jsou důležitý, ale není to úplně první krok, který je potřeba udělat. Je to krok možná 2, 3, možná do konce 4 nebo 5. Takže tahle epizoda je pro vás, pokud teprve plánujete se do podnikání pustit a webové stránky ještě nemáte.

00:59
Ale myslím, že tedy najdete inspiraci i vy, kteří už jste začali, webové stránky jste si vytvořili, ale možná neplní úplně tu funkci tak, jak jste si mysleli. Nechodí vám přes ty webové stránky žádní zákazníci a podobně. Tak se na to pojďme podívat.

01:23
Spousta začínajících interiérových designérů věří, že vytvořit si atraktivní webovky je to první, co musí udělat, když chtějí začít podnikat. A dokonce, to je podle mě ten největší mýtus, že si myslí, že musí mít web, aby mohli začít nabízet své služby, že to je vlastně podmínka. No a tak stráví hodiny a hodiny tvorbou svých webových stránek a jejich vylepšováním, ale samozřejmě...

01:53
Všichni to nikam nevede, nic se nestane, žádné zástupy zákazníků se hlásit nezačnou. A já to naprosto chápu, byla jsem tam taky, představte si mě někdy v roce 2008 třeba, kdy celou mojí pracovní dobu zabralo právě vytváření si webových stránek, protože samozřejmě jsem si na to nikogo nenajala.

02:18
Vytvářela jsem si je sama, takže dneska jsem jako odborníkem na tvorbu webových stránek na WordPress, vyznám se v HTML kódech, umím udělat grafiku na web, ale strávila jsem nad tím strašnou spoustu času. Jako samozřejmě, web je důležitý, ale sám o sobě nestačí a nezískávám ty první zákazníky. Bohužel je krutá pravda, že přes ten web

02:47
Vás úplně na začátku nikdo prostě nenajde. Ta realita je, že kdybyste se spolehali na vyhledávače, třeba Google, Seznam a tak dále, tak těm trvá měsíce, než tu vaši novou webovou stránku vůbec zaregistrujou. A pokud ještě k tomu navíc nemáte nějak zvláště vypilované SEO, to znamená optimalizaci pro vyhledávače, nepracujete s klíčovýma slovama, nepíšete pravidelně články, aby tam přibýval obsah.

03:17
a což ty vyhledávači mají rádi, tak se stejně nedostanete na ty přední stránky v tom vyhledávání. Ta konkurence už je tam dneska veliká, já jsem možná měla tu výhodu. Tenkrát, že když třeba někdo dal hledat interiérového designéra, nějak to specifikoval místně, třeba prostě Praha9, tak mě třeba našel. Ale dneska už ta konkurence je velká a když to někdo zadá do Google...

03:42
tak vás nenajde pravděpodobně možná. A ten Google vás najde, ale někde na pátý, šestý a ještě dál. Další straně těch výsledků a tam už se prostě nikdo nedokliká. Takže spolíhat se jenom na webové stránky a to, že vám přes ně přijdu zákaznice, opravdu, opravdu nestačí. Druhá věc je, že... Jste se pustili do tvorby těch webových stránek, ale...

04:12
Vlastně vůbec nevíte, pro koho ty webové stránky tvoříte. Jasně, máte nějaké tušení, že chcete ty webové stránky mít krásný a úžasný a designový, aby se lidem líbili, aby se i vám líbili. Napíšete tam nějaký texty, dáte tam nějaký obrázky. Ale bez nějaký pořádný solidní strategie toho, co chcete, aby vlastně ty lidi na tom webu udělali, když na ten web přijdou.

04:41
koho to má přesně oslovit, jaký zákazníky, tak zase ztrácíte čas energie a peníze, kdy vlastně budujete něco a nevíte pořád něco. Jakej má bejt účel v těch webových stránek. Jestli si pamatujete na epizodu číslo čtyři našeho podcastu, kde jsem mluvila o tom, jak dosáhla svého úspěchu Kelly Hopen, tak si vzpomeňte, že jsem říkala.

05:09
že ona začínala v době, kdy ještě vůbec nebyl internet. A její první zákazník byl rodinný známý. Ale ten první důležitý zákazník přišel od její kamarádky. Byl to přítel té kamarádky, automobilový závodník. A když jemu navrhla interiér, tak byl natšený, mluvil o tom dál se svými známými a tak se ten business killy pomalinku rozjel. Ale vůbec webové stránky neexistovaly. Natož internet.

05:39
Jako určitě do jisté míry tam hrálo roli i štěstí. Možná štěstí začátečníka, jestli jste četli knížku Alchymista od Paola Coelha. Určitě doporučuju přečíst, protože tam to všechno najdete. Ale je dobrý se nad tím zamyslet. Možná v dnešní době by to fungovalo tak, že by Kelly Hoppen skutečně byla doporučena nějakému známému.

06:08
a ten by se šel potom podívat na její webové stránky, ale ten primární prvotní kontakt by byl osobní přes nějaké to doporučení a tak to funguje prostě i dneska. A nebo se podívejme na nějaké prostě velké firmy, které vyrábějí nějaké výrobky. Teď by mysli nějaký prostě inovativní, úplně skvělý nový produkt, revoluční produkt. A tak by ho vymysleli, daly by jeho fotku na web a čekaly by.

06:37
kdo si to koupí. Zase to by vůbec nestačilo. Každý produkt potřebuje nějakou solidní strategii, aby se o tom lidi dozvěděli, aby začli toužit potom si ten produkt koupit a pak teprv přijdou na ten web. Možná tady ta cesta nepovede přesto do poručení, možná povede před nějakou

07:07
ten zákazník dorazil na ten web. Já bych tady určitě zdůraznila to slovo strategie. Ta strategie je strašně důležitá a webové stránky nejsou strategie, stejně tak jako Instagram nebo Facebook nejsou strategie skrz který získáváte zákazníky. To jsou nástroje. A vy než vůbec začnete uvažovat o tvorbě vašich webových stránek, tak musíte mít vymýšlené ty základy.

07:36
strategii, to znamená mít plán, rozumět vašemu cílovýmu trhu a vědět, kdo je ten váš ideální zákazník. Musíte vědět, pro koho tu službu děláte. A jedině tak pak budete vlastně vědět, jak ten web má vypadat. Ten web netvoříte k obrazu svému, ale k obrazu toho zákazníka, aby ho to oslovilo. Takže když budete vědět, pro koho to tvoříte a jakým lidem chcete pomáhat,

08:06
tak pak budete přesně vědět co na ten web napsat, i kde ten svůj web propagovat. Často lidi začínají i tím, že vlastně si vytvoří ten web a Instagram z nějakého záhadného důvodu, pravděpodobně protože je to vizuální, tak interiéroví designéři rádi používají Instagram, ale co když ten váš zákaz niku vůbec na Instagram nechodí. A i kdyby chodil, dostane se on z toho Instagramu na ten web, takže je důležité důkladně si promyslet.

08:35
podnikatelskou strategii a ten plán, kdy vlastně budete mít od začátku správně nastavený ten kanál, kdy přitáhnete ty správné klienty, najdete je tam, kde oni jsou. Ušetříte si čas i zdroje, protože se soustředíte na to, na čem nejvíc záleží. A budete budovat něco, co bude fungovat a bude to fungovat z dlouhodobého hlediska. A nebude to dílem nějaký náhody.

09:01
co vzniklo podle toho, co jste si mysleli, že by to tak mělo vypadat, ale to vůbec nebude v skutečnosti fungovat. Jak by se asi řeklo, v architektonickém světě začínáte stavět dům, co znamená ten váš web, jen tak bez ničeho, bez znalostí materiálů, technologii, statiky, bez detailních plánů, jenom s představou, že chcete asi nějaký takovej dům. Takže jak to asi dopadne.

09:30
Já vím, že byste asi rádi slyšeli, že je to skvělý, že to tak funguje mít webové stránky a sedět doma za počítečem a čekat, kdo se přihlásí a že klienti se budou hlásit v hojném počtu. Ale tak to rozhodně není, určitě nestačí sedět a čekat. Vy musíte být aktivní pro to, aby ten váš web lidi navštívili, abyste vlastně lidi informovali o tom, že ten web existuje, jít tomu naproti.

09:59
a mluvit o tom, že máte ten web, aby na něj lidi přišli. Ono to prostě funguje obecně úplně naopak, než my máme někdy tu představu. Ty lidi se o vás nejdřív dozvědí, právě třeba od těch známých, nebo vás potkají někde na nějaké akci, nebo vás budou možná znát z nějakých přednášek, článků, někde uvidí vaši realizaci v časopis a podobně, a až pak se budou podívat na ty vaše webové stránky. A ty je musí zaujmout.

10:29
Musí se jim líbit, musí se jim ale líbit i to, co říkáte, co děláte, ten váš styl, vaše značka, to, co nabízíte. Ale primárně si od vás právě musí nejdřív dozvědět. A možná vás překvapí, že já znám několik interiérových designérek, který jsou úspěšní a začínali tak, že vůbec žádnou webovou stránku neměli. A to poměrně dlouhou, dlouhou dobu. Tak se nad tím zkuste zamyslet, jak to asi dělali.

10:56
Několikrát mě i oslovily moje studentky, že se na ně po absolvování kurzu někdo obrátil se zájmem o návrch interiérů. Ale to mi právě říkala jedna slečna, že to ale přeci nemůžu vzít. Tu zakázku vždyť ještě nemám ani webové stránky. Ale moje odpověď právě byla naopak. To musíš vzít.

11:19
a pak musíš začít tvořit webový stránky, ale už budeš na nich moc třeba mít právě tuhle tu realizaci nebo tenhle ten svůj návrh. Už tam budeš moc ukázat tu nějakou úspěšnou práci, navíc si vyskoušíš, jaký to je s tím klientem, co třeba ten klient říkal, co potřeboval a budeš to moc použít už na těch webových stránkách, v těch textech, aby to oslovilo další podobný klienty. Tak abyste se odpůtali od té myšlenky toho, že

11:47
Ten internet je prostě svatý grála, že musíte mít webové stránky, jinak nebudete mít žádný klienty, tak si zkuste takový cvičení. Vemte si papír tužku a napište si, co byste dělali, jak byste o sobě a o svých službách dávali vědět, kdyby neexistovali počítače ani internet. Ale ono dřív to taky nějak muselo jít, že jo? Co takový interiérový designér třeba někdy za První republiky v roce 1930 třeba?

12:16
Zkuste se podívat na nějaké filmy pro pamětníky. Jo, třeba, jak by se o vás jako interiérový designér se dozvěděl, třeba Christian, kdož by chtěl zařídit ložnici. A myslím, že tohle cvičení a to podívat se do té staré doby právě v těch filmech pro ty pamětníky je hrozně fajn.

12:36
protože by vám to mohlo pomoct jednak i při uvědomování si toho, kdo je váš ideální zákazník, protože tam se podívejte opravdu, jak to fungovalo ta společnost, jak tam lidi prostě chodili často do společnosti, představovaly se navzájem, mluvili o sobě o tom, co dělá, nebo nějaký tady pan továrník představil tady třeba pana architekta, někomu dalšímu a podobně, takže zkuste se nad tím zamyslet.

13:06
napsat si i jak byste propagovali sebe a svoje služby v roce 1930. Trošku to pomůže změnit ten váš pohled na věc a tu perspektivu vzhledem k webovým stránkám. No a až to budete mít, než se pustíte do tvorby vašich webových stránek a pokud už je máte a potřebujete je zrevidovat a zjistit proč třeba na ty vaše stránky nikdo nechodí a proč si přes ty stránky nikdo vaše služby neobjednává.

13:36
tak tady je shrnutí kroků, který musíte udělat. Zaprvé definovat si ty vaše podnikatelské cíle a tu vaši podnikatelskou strategii, možná i vlastně z hlediska nějaké další budoucnosti, kde chcete být za 6 měsíců, za rok, za 5 let, čeho chcete dosáhnout. Za druhé určitě si identifikujte toho svého ideálního zákazníka, což musí být zároveň zákazník, který je schopný a ochotný

14:06
investovat do té vaší služby. Přemýšlejte nad tím, kdo to je, kde žije, jak je jeho vysněný interiér. Tohle se dá opravdu dělat jako cvičení, jít opravdu do hloubky a je to i potřeba, protože jedině tak můžete ten web zaměřit přímo na ty jeho přání a potřeby, nadchnout ho ve chvíli, kdy na ten web fakt přijde. A pak už zbývá jenom krůček k tomu, aby vás kontaktoval.

14:33
No a vytvořte si marketingový plán. To zní sice složitě, ale není to nic jinýho, než vyzkoumat, jak se k těm zákazníkům dostat. Ten web jako může být součástí toho plánu samozřejmě a té strategie. Možná i ty sociální sítě. Ale primárně se o vás lidi musí dozvědět. Musíte vlastně zapojit nějaké aktivity jako je networking, nějaká lokální reklama třeba ve vašem městě.

15:00
aby o vás lidi věděli spolupracovat s třeba nějakými podobnými byznysy, kterýma stejného cílového zákazníka, ale třeba dělají trošku něco jiného než vy. Vy se budete vlastně navzájem doplňovat a doporučovat si klienty, můžete spolupracovat s makléřem, ale prostě všechno to vlastně je v tom reálném světě. Je to nějaký ten networking, nějaká ta komunikace. Dávat o sobě vědět a potom ty lidi přijdou na ten web. Tam je důležité pak myslet na to, co chcete, aby ty lidi na tom webu udě

15:29
Když už vám to dalo tolik práce, aby na ten web přišli, tak abyste je hned neztratili, abyste třeba na ně získali e-mailový kontakt a podobně. No a úplně obecně fakt se nebojte udělat třeba nejdřív pár návrhu v těch interiérů, než začnete ty svoje webové stránky tvořit, aby to třeba nebyly prostě webovky, kde budete mít nějaký zástupný obrázky, obrázky vlastně, který...

15:55
nejsou vaše práce, budou to jenom třeba fotky z fotobank, to taky není úplně dobrý. Se sociálníma médiama bych se na začátku vůbec netrápila, neztrácejte čas, tudy zákazníci nepřijdou, aspoň ze začátku a ne v nějakém množství, které potřebujete. Pokud to dává smysl, tak si můžete jednu siť vybrat a pomalu ji začít budovat, ale opravdu to trvá dlouho, roky.

16:20
než vlastně tam vybudujete nějaký vztah s těmi potencionálními zákazníky než se začnou skutečně vám ozývat jakožto klienti. Takže na začátku tomu nevěnujte tolik úsilí a spíš se soustreďte na tu cestu toho zákazníka, odkuď přijde, kde ho oslovíte a jak ho dostanete na ty vaše webové stránky. Takže...

16:46
Žádné čekání na zázrak, začněte budovat svůj business strategicky už od začátku. Samozřejmě, web je toho součástí, ale popřemýšlejte i jak to všechno správně nastavit. A pamatujte si, že web není ten první krok, je to spíš třetí nebo čtvrtý na té vaší podnikatelské cestě. No a když si uděláte to cvičení o tom, jak byste propagovali své služby...

17:15
v roce 1930, tak mi napište do komentářů, protože mě moc zajímá, na co jste přišli. Tak se mějte krásně a těším se na vás u další epizody.