Kelly Hoppen mi byla velkou inspirací v mých začátcích v oboru interiérů. Samozřejmě je to skvělá designérka a máme se od ní co učit v oblasti samotného navrhování interiérů, sladění barev a sofistikovaného výběru materiálů. V tomto díle se ale podíváme spíš na podnikatelskou stránku věci – na to, jaká jsou Kellyina „tajemství“ úspěchu a jak se tato světoznámá interiérová designérka dokázala prosadit navzdory dyslexii, šikaně ve škole a absenci formálního vzdělání v oboru interiérů. Přestože začala svou kariéru již v 16 letech bez přístupu k internetu, vybudovala značku světového významu, která zahrnuje design luxusních interiérů po celém světě, produkty, knihy a mnohem víc.
I přes počáteční obtíže nebo zdánlivou nepřízeň osudu je totiž možné vybudovat úspěšné podnikání. Pojďte si poslechnout, jak se to Kelly podařilo.
Odkazy:
🙌 Klub interiérových designérů
Přepis je tvořen automaticky. Omluvte případné chyby.
Vítám vás u 4. epizody podcastu. Dneska se podíváme na život a kariéru slavné interiérové designérky Kelly Hoppen.
00:36
Jak to, že se stala tak úspěšnou a to přesto, že je silný dyslektik, ve škole ji šikanovali. Nikdy nestudovala interiérový design, dokonce má vlastně jen základní vzdělání. A začínala, pokud si to vůbec dovedeme představit, v době, kdy ještě neexistoval internet. Tak si užijte poslech.
01:08
Když jsem přemýšlela, o čem bude tady další epizoda, tak jsem si řekla, že se vrátím na začátek. Na začátek svojí vlastní cesty v oblasti interiérového designu, kterou právě velmi ovlivnila Kelly Hoppen. Mám ji opravdu nastudovanou důkladně, protože v těch mých začátcích mi byla velkým vzorem, ale tenkrát to bylo hlavně z hlediska designu a jejího stylu.
01:34
ani ne tak z toho hlediska byznysového, což se možná měla spíš studovat. Ale podíváme se na to teda dneska a já doufám, že vás ty tajemství úspěchu budou inspirovat. Než se pustíme do těch pěti tajemství, tak se pojďme podívat na Kelly, kdo to vlastně je, pokud ji třeba ještě neznáte. Kelly Hoppen se narodila v roce 1959 a co je velmi zajímavé?
02:03
a vlastně neobyčejné je, že začala provozovat interiérový design už v 16 letech. Kelly to ve škole nebavilo, ona stále je samozřejmě silný dyslektik a ve škole ji hodně šikanovali, takže ona by užila první příležitosti, kdy mohla ze školy uniknout a už se tam nevrátila. Je na tom fakt zajímavý, že ačkoliv se stala slavnou a uznávanou dizajnérkou, tak
02:31
fakt ve skutečnosti nemá žádné formální vzdělání v oboru žádnou školu ani nic. Ale úplně bez základů tedy nebyla, abychom pravdu řekli, protože její rodina byla hodně umělecky založená, její maminka se zabývala uměním, její tatínek pracoval v oblasti módy, takže ona byla od malička obklopena kreativitou. Její úplně první zakázka byla předělávka kuchyně pro rodinného přítele.
03:01
A Kelly dneska říká, když si poslechnete nějaký rozhovor, sní, že to byla hrůza ten výsledek té její práce, ale byl to nějaký začátek. No a potom se jí naskytla příležitost navrhovat interiér pro přítele její kamarádky, což byl v té době známý automobilový závodník. No a jak už to pak bývá, ta její práce se líbila přátelům závodníka, kteří si jí začali taky objednávat pro svoje projekty a ta její kariéra se rozjela.
03:31
Kariera jenom rostla a rostla a vzkvétala, vybudovala silnou a známou značku, navrhovala interiéry, bytů, ale i hotelů, restaurací, luxusní jachty nebo soukromá letadla. Navrhovala třeba pro manžele Beckhamovi nebo pro členy královské rodiny, vydala několik knížek a v roce 2020 dostala řád Britského impéria.
03:56
Mohli jste ji vidět nebo spíš britští diváci ji mohli vidět jako investorku v pořadu Dragons Den, to je obdoba našeho českého pořadu Den-D, kde investoři vybaří projekty, do kterých vloží své peníze. No a kromě interiéru navrhuje i produkty, třeba různé kolekce tapet nebo povlečení pro různé řetězce nebo značky. No jaké interiéry Kelly navrhuje, jaký je její styl?
04:24
Podle mě je královna přírodních a neutrálních barev. Ona umí opravdu sofistikovaně používat a kombinovat jemné odstíny. Říká se jí také královna Taupe. To je odstín, který bysme u nás v Čechách mohli nazvat jako taková šedohnědá barva. Je to moc krásný, přírodní odstín. Najdete o něm víc informací u mě na blogu. Odkaz najdete v popisku pod podcastem.
04:54
Typickým pro Kelly je kombinování luxusu a pohodlí, ale hlavně kombinování evropského stylu s východními a orientálními prvky. Její první knížka se jmenovala East meets West neboli a východ se potkává se západem a to je přesně to, co vyjadřuje tuhle kombinaci a ten mix těch stylů. A je to opravdu její jedinečný osobitý styl a to je to tajemství číslo.
05:23
1. Mít vyhraněný osobitý styl, nekopírovat být jedinečný. Ta láska Kelly k tomu stylu z východu začala při návštěvě jednoho obchodu v Londýně, kde měli starou čínskou truhlu, krvavě červeno, a ona se do ní naprosto zamilovala, okamžitě si jí musela koupit.
05:47
Východ se v jejich interiérech objevuje v tom, že velmi často používá prvek symetrie. Pokud si budete prohlížet její práci, budete třeba listovat jejíma knížkama, tak uvidíte, že třeba typický její produkt jsou polštáře, které mají na sobě ještě takový pruh vždycky z jiné kontrastní látky, který je na to navlečený. A to je taky inspirace v tomhle případě konkrétně.
06:16
Japonském a pásy Obi, které tam tradičně nosí japonské ženy. Uvědomme si, že Kelly začínala v svou karieru v době, kdy ještě neexistoval internet. Ona sama říká, že tohle považuje za velkou výhodu, protože ji to nutilo používat svoji vlastní představivost a hledat inspiraci ve světě kolem sebe, právě na těch třeba svých cestách do zahraničí a tak dále.
06:46
Bez těch sociálních médií a bez Pinterestu. Vlastně se inspirovala v kavárnách, v obchodech, v různých budovách. Leda tu inspiraci a sama si právě vymýšlela, jak by to interpretovala v těch interiérech. A to je něco, co stojí za zamyšlení, protože si vám tak, když se dneska opravdu všichni koukají na ten Pinterest a všichni koukají na ten Instagram.
07:13
a tam vidí všichni to samé a kopírují to od sebe, tak nikdo nemůže přijít s něčím jedinečným, něčím výjimečným. Jenomže abyste vynikli a abyste byli úspěšnými, tak se potřebujete něčím odlišit, musíte být něčím jiným, jedinečným, přinést něco, co ještě třeba nikdo tak jako vy neuděl v tom oboru. Opravdu spoléhat se na ten internet...
07:40
v tom hledání inspirace není úplně nejlepší nápad. A zamyslete se taky nad tím, když neexistoval internet, jak ona v té době dělala vlastně reklamu. Ještě se k tomu dostaneme v jednom z dalších bodů. Ale tomu internetu se dneska dává moc velká důležitost, jako jasně, je to velký pomocník, ale když se na něj spolehnete moc, tak to nefunguje. Takže rada číslo 1.
08:06
Budujte si svůj jedinečný originální styl, neopisujte od ostatních, neinspirujte se čistě jenom na internetu, na Pinterestu a v časopisech obydlení. A máme tu tajemství číslo dvě. A to je strategické budování značky. Kelly začínala samozřejmě tak jako mnozí ze svého obývacího pokoje, odkud navrhovala interiéry.
08:34
Ale postupem času samozřejmě, jak se rozrůstala ta její praxe, tak si uvědomila, že je potřeba budovat tu svojí značku, budovat ten svůj signature style, který prostě měla pod svojí značkou, pod značkou svého jména. K tomu ji třeba hodně napomohlo to vydávání knížek. U nás teda vyšla v Češtině jenom jedna knížka. Pokud se knížka dostanete, tak doporučuju prostudovat, přečíst, zakoupit.
09:04
ale ona jich vydala opravdu velkou řadu a tvrdí, že když začnete sdílet to, co umíte, tak ten váš byznys začne růst. Ta její první knížka pro ni byla přelomová, protože v tu chvíli, když ji vyšla ta knížka, tak ji to dalo určitou kredibilitu, určitou větší důvěryhodnost. A já to vidím hodně i...
09:30
právě u úspěšných dizajnérů v zahraničí, že vydávají knihu a začíná se to dít i u nás. A dneska už to není tak těžké, upřímně řečeno, vydat knížku. Takže je to jedna z cest, jak právě zvýšit tu svojí profesionalitu a jak o sobě dát vědět. Samozřejmě knížek je už spousta, takže to chce mít knížku, která podtrhne nějakým způsobem a podpoří právě ten váš styl a tu vaší jedinečnost.
09:59
Může to být taková taková fee table book, knížka, kterou si dáte na konferenční stolek s fotkama vašich realizací a s nějakým kratším povídáním, nebo to může být i nějaký návod, jak dosáhnout třeba vašeho stylu. A nemusíte se bát v tomhle případě, že by třeba lidi začali ten váš styl opisovat a už jste pak neměli žádní zákazníky, protože přece jim dáte návod, jak to udělat. Tak určitě se nebojte, protože takhle to nefunguje.
10:29
Existuje knížka, která se jmenuje Restart, průvodce podnikatelským minimalismem, kde její autor Jason Fried píše příklad s šéfkuchaři. Když se podíváte na slavný známý šéfkuchaře, tak oni taky vydávají přeci kuchařky se svýma receptama, jedinečnýma receptama, který prostě vymysleli. A určitě se nebojí, že by kvůli tomu potom k nim nechodili do restaurace lidi.
10:56
Naopak zase zvyšují si ten zájem o sebe a o tu svoji značku. Samozřejmě psát knížku není to úplně první, co byste měli dělat pokud začnete podnikat. Nejdřív musíte mít dost realizací, dost fotek, abyste měli co v té knížce ukázat. Ale určitě je to jeden ze způsobů propagace a budování té značky. Budování značky samozřejmě zahrnuje spoustu dalších věcí, nějaká vize, nějaká strategie.
11:26
takové věci jako je promyšlení vizuální podoby vašich značky, jaké budete mít barvy, jaké budete mít logo, jaká písma třeba budete používat na vašich webových stránkách, ve vašich dokumentech, ale i třeba to, jakým způsobem budete pracovat i jakým způsobem budete komunikovat s vašimi zákazníkama a podobně. Takže rada číslo dvě, budujte tu svoji značku, přemýšlejte nad tím, jak byste jí mohli budovat a upevňovat.
11:56
jaké nástroje byste na to třeba mohli použít. Tajemství číslo tři. Spočívá v tom, že Kelly si vždycky věřila. Říkali jsme na začátku, že je dyslektik, že ji ve škole šikanovali, takže to nemohlo být nic příjemného a určitě se to podepsalo na jejím sebevědomí. Ale ona v sobě měla takovou zdravou soutěživost a říká, že pro ní neexistuje slovo neúspěch. Ona říká, že když se jej něco nepovede,
12:25
že to prostě nepovažuje za neúspěch, ale jenom prostě za nějaké ponaučení. Něco jí to vždycky dá, nějak se poučí a prostě jde dál s dalším nápadem. Něco třeba změní a tak dále, ale prostě jako jede, jede dál. Možná tady platí to, že všechno zlé je pro něco dobré a že vlastně to
12:47
že byla šikanovaná, jí dalo tu sílu, prostě to odhodlání, že se teda musí prosadit, že musí věřit sama v sebe, když to za ní nikdo jiný neudělá. Sama to někde říkala, když ve vás nikdo nevěří, tak musíte věřit sami v sebe. Samozřejmě tohle je proces, to se nestane ze dne na den a je naprosto normální, že když začínáte i třeba jste změnili tu kariéru z nějakého jiného oboru.
13:12
nebo Kelly, když prostě začínala v těch 16 letech, tak bylo jasný, že nemá žádný zkušenosti. Takže tu sebedůvěru určitě budovala postupně. A taky říkala, že v momentě, kdy vydala tu svoji první knížku, jak už jsem zmiňovala, a v té době taky dostala první ocenění za svoji práci, za svůj interiér, tak přiznala, že v tu chvíli si vlastně oddechla, že si...
13:37
Řekla, že už si to může dovolit mít tu sebe důvěru a že vlastně nemusí nikomu nic dokazovat. Takže to opravdu trvalo nějakou dobu. A zkrátka, jak na tom vidíte, nejste v tom sami, že možná na tom začátku nemáte tu vybudovanou sebe důvěru. Je to normální. I slavná Kelly Hoppen měla problémy, ale rozhodně ji to nezastavilo a to je důležitý. Takže rada číslo 3 z ní, dělejte...
14:05
To, co cítíte, že je vaše cesta, to, pro co jste se rozhodli, jděte si zatím a nepřipouštějte si neúspěch. Neúspěch je jenom ponaučení, co máte změnit, co třeba příště udělat jinak. A ta sebedůvěra prostě poroste postupně s tou vaší cestou. No a máme tu poslední dvě tajemství. Tajemství číslo čtyři je, že podle kely musíte být pořád napřed. Musíte se přizpůsobovat.
14:31
musíte reagovat na to, co se děje na trhu, na to, co se děje ve světě, na to, jaké jsou potřeby lidí. Neustále se musíte zlepšovat. Nesmíte jenom následovat trendy, je samozřejmě dobrý se v tom orientovat, ale můžete dokonce vytvářet trendy, můžete inovovat, můžete využívat nový technologie a materiály, třeba i umělou inteligenci. Ono je to vidět na tom, že jak
14:56
Kelly začala během covidu používat sociální média. Do té doby jsme si říkali, že na začátku vyrůstala a začínala pracovat v době, kdy nebyl internet, na tož nějaké sociální médiá. A dneska je ji 64 let. Takže teprve v době toho covidu začala víc využívat sociální média, ale vrhla se do toho. Naučila se všechno, co je potřeba, začala na těch sociálních sítích sdílet svoje rady.
15:26
typy a tak dále, doporučuju mrknout třeba na její Instagram. A je na tom jako krásně vidět, že v jakémkoliv věku prostě to jde, akorát prostě nesmíte zakrnět, musíte se přizpůsobovat a reagovat na to, co v tom světě se kolem vás děje. Ona i během toho COVIDu třeba samozřejmě začala přizpůsobovat i svoje návrhy.
15:50
aby byly třeba víc modulární, aby, protože se začalo hodně pracovat s domova, tak aby tam vytvářala prostory. V té době vydala i knížku, která byla vyleženě zaměřená na to, aby si lidi sami doma mohli uspořádat svůj prostor, takže zase využila příležitosti. Ona má i takové heslo. Jste jen tak dobří, jako je dobrý váš poslední projekt. To znamená, že opravdu potřeba pořád se...
16:15
zlepšovat, sledovat třeba nové materiály, které jsou a tak dále. Takže to je i rada a k tomuto tajemství číslo čtyři sledovat trh, sledovat veletrhy, sledovat trendy, v tom vám třeba hodně může pomoct náš online klub interiérových dizajnérů, kde vás informujeme pravidelně o tom, co se děje. Pořád se učte, inovujte, využívejte ty nový technologie, třeba tu umělou inteligenci.
16:45
Podobně. No a poslední tajemství, co Kelly hodně, hodně pomohlo na její cestě k úspěchu, to je networking a navazování užitečných partnerství. Mluvili jsme o tom už v předchozí epizodě v rozhovoru s Luckou Volfovou, je to epizoda číslo tři našeho podcastu.
17:09
že je strašně důležité vytvářet si sítě kontaktů, navazovat spolupráce, budovat si ty sítě kontaktů. A pro které právě ten networking hrál obrovskou roli v její práci. Nejenom, že vlastně když se vrátíme na začátek, vzpomeňte si, že ta první zakázka přišla od nějakého rodinného známého, potom přes kamarádku, nějaký další a pak už se to nabalovalo, právě těmi sociálními kontakty, tím koho znala.
17:39
a kdo potom doporučil dalšího člověka. Ale ona šla ještě dál a s jejím bývalým manželem potom i pořádala různé networkingové akce, party a tam si rozdávaly vizitky účastníci, protože právě nikdy nevíte, z čeho, z jakýho kontaktu může vzniknout nějaká spolupráce, nějaké doporučení a tak dále. No a druhou.
18:03
Složkou vlastně tohohle tajemství je potom spolupráce s různými partnery, s různými firmami, pro které Kelly třeba navrhuje její vlastní kolekce tapet, různých povlečení, barev na výmalbu stěn, nebo dokonce udělala svoji vlastní verzi slavných figurek Mickey Mouse a tak dále a tak dále. A tyto spolupráci jí vlastně pomáhají zase...
18:32
rozšiřovat to svoje pole působnosti, že nemusí navrhovat jenom interiéry pro svoje klienty, ale vlastně pro úplně jinou klientelu, která třeba by si nemohla ty její služby dovolit, navrhuje ty výrobky, který si je koupí a potom mají doma něco od Kelly Hoppen. Takže zase pomáhají to i rozšiřovat tu svoji značku tímhle s tím způsobem. A...
18:59
Je pravda, že u nás v Čechách se tohle moc to nedělá. Většinou produkty navrhuji produktový dizajnéři, ale neviděla jsem, až zatím, že by interiérový dizajnér jako takový navrhoval výrobky, které by se prodávali pod licencií, ale třeba v nějakém obchodě. Teď mi napadá Tesco, i když to není zrovna úplně luxusní místo, kde bychom takové výrobky prodávali.
19:29
Ale rozumíme si, někdy dizajnéři samozřejmě navrhují třeba své vlastní lampy nebo své vlastní kolekce polštářků, ale prodávají je vlastně pořád u sebe v showroomu, v malém množství, možná je prodávají těm klientům, kterým i ty interiéry navrhují. Ale možnost vyrábět nějaké vámi navržené produkty vlastně ve větším měřítku je úžasná příležitost, pokud by se vám to třeba podařilo.
19:56
a i samozřejmě skvělý další zdroj vašich přijmů. K takové spolupráci se ale samozřejmě asi úplně nedostanete z domova od počítače a je potřeba právě vyrazit někam na ten networking, budovat ty vztahy a možná můžete začít to organizovat třeba i svůj nějaký vlastní networking, proč ne? Každopádně neseďte doma a vyražte někam ven, seznamujte se s lidma, budujte vztahy a sítě.
20:27
Tak to bylo 5 tajemství úspěchu, Kelly Hoppen, 5 tipů pro vás, ale mám pro vás ještě jeden bonusový tip na závěr. A to je ten, že samozřejmě Kelly hodně pracuje. Abyste něco takového vybudovali, samozřejmě tak se tomu musíte naplno věnovat. Ale právě protože tak intenzivně pracuje, tak nezapomíná ani na to, aby pečovala o sebe. A já doporučuju, abyste se koukli na Instagramu Kelly Hoppen.
20:56
A tam, v listopadu 2023, je fotka, kdy Kelly Hoppen byla vyfocená na obálce fitness časopisu. A když se na tu fotku podíváte, tak nebudete věřit, že je ji 64 let. Takže opravdu i ta péče o sebe a o svoje zdraví je v tom podnikání opravdu strašně důležitá.
21:22
Takže vidíte, i přes zdánlivé nevýhody nebo takové špatně možná rozdané karty bysme řekli, jako je dyslexie nebo šikanování, i tak se dá vybudovat úspěšné podnikání, dokonce vele úspěšné podnikání. A já doufám, že vás to inspirovalo, mrkněte se na odkazy na web, Kelly Instagram, ale i třeba ke mě na blog, na články o barvách, kde je hodně o
21:52
právě kombinování přírodních neutrálních barev podle Kelly nebo o barvě taupe. No a nezapomeňte odebírat podcast, napsat mi hodnocení, za to budu moc ráda a budu se na vás těšit zase u příští epizody. Mějte se se krásně!
Nenechte si ujít další díly podcastu! Přihlaste se k odběru newsletteru ve formuláři:
Zajímavé shrnutí. Podle mě hodně záleží taky na tom, jak si člověk úspěch definuje. Podle mě to koresponduje i s tím, jak si definujeme a nastavíme cíle. Asi známe metodu SMART, že? Pro mě to jsou třeba teď práce na rodinném domě. Respektive na rekonstrukci. Chci to mít pod kontrolou, děláme dřevěné podlahy a celkově se tomu cíli přibližuji. :)