Jak získat skvělé reference

autor Jana Pěkná on Únor 16, 2016 in podnikání with no comments

reference-pinReference, neboli hodnocení vašich služeb vašimi zákazníky, jsou neuvěřitelně účinným nástrojem a nejlepší reklamou pro vaše podnikání. Působí totiž přímo kouzelně na vaše budoucí zákazníky díky tomu, že dodávají vašim službám potvrzení reálnosti a kvality. Někdo jiný před tím využil vašich služeb a byl spokojený. Můžete mít propracované webové stránky a reklamní texty, ale to, co o vás říkají jiní lide má 10x větší sílu a schopnost přesvědčit další potencionální zákazníky.

Zamyslete se, jak vy sami nakupujete, třeba na internetu. Díváte se na hodnocení zboží uživateli, kteří je koupili před vámi? Jakou váhu dáváte popisu prodejce a jakou hodnocení od kupujících?

Hodnotné reference jsou tedy pro vaše podnikání naprostou nezbytností.

Jak to ale udělat, abyste získali úžasné reference a díky nim nové a nové zákazníky (a nové skvělé reference)?

Za prvé: musíte si o ně říkat! A tady narážíme na první problém – často totiž míváme určité zábrany, kvůli kterým se stydíme si o reference říci. Věřte, že tyto bariéry jste si postavili jen vy sami. Není nic špatného na tom, říci si o zpětnou vazbu na vaše služby. Neříkáte si jen o “pochválení”, není to nic samolibého. Chcete jen upřímnou zpětnou vazbu na vaše služby, abyste se mohli dále zlepšovat.

Naučte se si o reference či hodnocení říkat, je to jen o cviku a za chvíli vám to už nebude vůbec připadat nepříjemné. Nečekejte, že klient sám od sebe napíše krásný děkovný dopis (i když někdy se to stát může). Musíte sami proaktivně jednat.

Za druhé: musíte si o reference říkat ihned, jak službu pro klienta dokončíte. Čím déle s tím budete otálet, tím spíše bude reference, kterou získáte, jen velmi fádní, pokud se vám ji vůbec podaří získat. Když jsem například pořádala ještě živé jednodenní kurzy, účastníkům jsem na konci semináře rozdala formulář a požádala je o zhodnocení právě končícího semináře. Pokud navrhujete někomu interiér, požádejte po skončení zakázky klienta o jeho dojmy například emailem.

Ještě lepší je ale nenechat nic náhodě a na poslední schůzce klientovi dát k vyplnění třeba krátký dotazník s otázkami a místem pro odpovědi. Důležité je také, na jaké otázky se ptáte. Pokud nedáte klientovi žádné otázky, bude těžko vymýšlet, co má napsat. Dejte mu nápovědu (ukázkový formulář zdarma ke stažení najdete níže).

Za třetí: nezapomeňte zákazníka požádat o souhlas s uveřejněním jeho reference. Nikdy nedávejte na svůj web ani na jiné marketingové materiály referenci bez souhlasu. Když vám například klient vyplní výše zmiňovaný dotazník, na jeho konci uveďte otázku, zda souhlasí s uveřejněním (a kde přesně plánujete referenci zveřejnit) a zda souhlasí s uvedením jeho jména, nebo například jen iniciálů, jen křestního jména apod. Nejlépe působí celé jméno, ale ne vždy s tím klient třeba souhalsí.

Tajný tip: přidejte k referenci také město, odkud klient je. Funguje to neuvěřitelně dobře – taková reference jako zázrakem získá na uvěřitelnosti. Podívejte se na rozdíl: Karel Novák, nebo Karel Novák, Olomouc

Za čtvrté: vždy poskytněte nejen excelentní službu (to je samozřejmé), ale i něco navíc. Překvapte své klienty! Dejte jim více, než čekali. Nějaké překvapení. Tím nemyslím, že byste měli nad rámec dohodnutých služeb pracovat mnohem více hodin a dělat věci, za které nedostanete zaplaceno. Uvažujte, jak byste klienta mile překvapili – například malým dárkem, nebo ručně psaným dopisem s poděkováním.

Já jsem například při zakázce na dětskou hernu při poslední návštěvě přinesla holčičkám 2 ručně šité hračky/polštářky z Fleru, které se perfektně hodily do návrhu svou barevností, ale záměrně jsem je neukázala v prezentaci nebo na mood boardu a přinesla je až jako překvapení. Investice byla 400 Kč a rozhodně se vyplatila.

A ještě jeden tip: pokud používáte Facebook nebo píšete blog, a někdo vám tam napíše poděkování, pochvalu, pozitivní komentář nebo referenci, schovávejte si je – nejlépe formou otisku obrazovky (print screen), případně text okopírujte. Můžete je opět použít na svém webu a v reklamních materiálech.

Dárek pro vás: stáhněte si vzor formuláře na reference:

 

Foto: jill111/Pixabay.com