Měla jsem možnost spolupracovat designérkami, které stály na startu svého podnikání. Všechny byly skvělé, talentované, odhodlané a motivované splnit si svůj sen a pustit se do podnikání v oboru interiérového designu.
Jak jsem s nimi ale procházela všechny jednotlivé oblasti, které je potřeba pro úspěšné podnikání zvládnout, všimla jsem si jedné věci.
Všechny se s nadšením pustily do tvorby svých webových stránek, založily si facebook, blog a ujasnily si, kdo je jejich ideální zákazník a jak chtějí, aby navenek působila jejich značka.
Ale to všechno bylo jen v teoretické rovině a nebo v „bezpečí“ online světa. V okamžiku, kdy bylo potřeba vstoupit do reálného světa a začít se skutečnou propagací, začít o sobě mluvit mezi známými a přáteli, udělat něco, co je zviditelní v jejich okolí, nastal problém. Nastoupila prokrastinace, odkládání, „nestíhání“ apod.
A já to naprosto chápu. Velmi dobře rozumím tomu, jak se cítí někdo, kdo má udělat takový krok. Musela jsem to kdysi udělat taky. A věřte mi, že nejhorší bylo, naučit se bez zakoktání a s jistotou říkat „Jsem interiérová designérka“. Ten začátek není lehký. Ale jak někdo řekl:
Takhle totiž fugnuje vaše ego. Ten vnitřní hlas, který říká „Nedělej to, co kdyby…“. Nebo vymýšlí, co všechno by se (mu) mohlo stát – co ublíží vašemu egu – ztrapníte se, nikdo vás nebude mít rád. Nebo výborná výmluva „Co tomu řeknou lidi?“. A nebo je to ten vnitřní hlas co říká: „Ještě nejsem dost dobrá!“ (tenhle je vůbec nejhorší!)
To ale musíte překonat. Nesmíte se tomu poddat! Už jste ušli takovou dlouhou cestu – šli jste za svým snem. Studovali jste, zkoušeli jste si vše nanečisto, začali jste budovat své podnikání, máte svůj individuální styl a osobitost a hlavně: máte co nabídnout!
Pokud je vaším posláním pomáhat lidem krásně bydlet, tak toto poslání musíte naplnit! Je to vaše povinnost. Svět na vás čeká. Čeká na vaše služby, na to, že budete lidem pomáhat tím, co vás baví a naplňuje. Protože to je to, proč jste tady a proč jsou interiéry tím, s čím chodíte spát i se probouzíte.
Udělat první krok je těžké, ale další už budou snadnější, slibuji. Přestaňte se schovávat v „bezpečí“ svého domova nebo virtuálního světa a udělejte něco, díky čemu se o vás začne mluvit a díky čemu konečně budete moci dělat to, po čem toužíte – navrhovat skvělé interiéry pro úžasné klienty.
Strach tu bude pořád. Vím to já. Vědí to i ti neúspěšnější a neslavnější podnikatelé. Ale co nejhoršího se může stát? Když nejde o život… :-)
Ano, chce to vystoupit z tzv. komfortní zóny. Protože to, co od života chcete, najdete právě za její hranicí. Není to snadné. Ale stojí to za to!
Eleanor Rooseveltová řekla: „Udělejte každý den jednu věc, ze které máte strach.“ Něco na tom bude. Může to být ze začátku nějaká maličkost, ale jak budete každý den trénovat, bude to čím dál tím snažší a nakonec dokážete velké věci!
A začněte hned teď! Žádné odkládání! Odhodlejte se a napište mi do komentářů: Jakou 1 věc, i drobnou maličkost, ze které máte strach, uděláte tento týden?
P.S. Tuhle sobotu poběží v televizi Harry Potter a vězeň z Azkabanu. Možná víte, že miluju tento a jemu podobné příběhy. Ale proč o tom píšu právě tady a teď je, že pokud bojujete se strachem, tak se na tenhle díl podívejte. I pokud vás tenhle žánr jinak vůbec nezajímá. Právě tenhle díl je totiž výbornou lekcí. Vždycky, když sama bojuji se strachem, vzpomenu si na scény s Mozkomory z tohoto filmu. Ponaučení? Všichni musíme bojovat se strachem. I ti největší hrdinové. Ale ti úspěšní jsou úspěšní proto, že svůj strach překonali.
Zdravím Jani,
My se zrovna do něčeho takového pouštímem skamaŕadkou :) baví nás design, milujeme skandinávský styl a obě máme sen navrhovat lidem krásné interiéry a první krok ten strach, jak začít jsme udělaly, sice je to jen malý krůček ale strach jsme překonaly a jdeme do toho – vymyslely jsme si logo, jsme natěšené a máme i první zakázky u známých :) snad se nám vše povede :)
Hezký den,
Denča
To je úžasné Denčo! Moc ráda vidím, když si někdo jde i přes různé překážky za svým snem. Hlavně se nikdy nikdy nikdy nevzdávat :-). Moc vám držím palce, ať se vám daří!
Krásný citát. Pravdivé. Moc hezké
Marie
Děkuji Marie :-)
Dobrý den Jani, nejprve bych Vám chtěla poděkovat za zajímavé články. Já si myslím, že k této práci je rovněž velmi důležité, jak se odprezentuje výsledek klientovi. Mé strachy z prezentace před více lidmi, jsou zakotvené v minulém manželství, které je už dávno za mnou. Jenže hluboko uvnitř jsou díky tomu schované pocity nulové sebeúcty a nulového sebevědomí. Snažím se pracovat na tom, abych se těchto pocitů zbavila a tak se na přednášku před více lidmi připravuji s maximální pečlivostí, tím tak získávám jistotu a po prvotním šíleném pocitu trémy, pak dojde k uklidnění. Tento týden si něco takového budu prožívat na schůzi společenství.
Zdravím Vás a přeji pěkný den
Jitka Šindelová
Dobrý den Jitko. Určitě, prezentace je hodně důležitá. Zase pokud navrhujete soukromé interiéry, je výhoda, že většinou neprezentujete před velkým množstvím lidí. Ale jste skvělá, že svůj strach léčíte tím, že děláte to, do čeho se Vám nechce – to je nejlepší řešení, jinak to asi nejde :-). Pečlivá příprava hodně pomůže a jestli můžu ještě něco doporučit, proti trémě vyzkoušejte techniku EFT – můžete vyhledat na internetu, o co jde – je to vlastně působení na určité akupunkturní body na ruce spolu s opakováním určitých slov v duchu – vypadá to na první pohled zvláštně, ale funguje to, mám to vyzkoušené :-)
Dobrý den paní Jano,
Vaše stránky články pročítám pravidelně, nevím jak je to možný, ale vždy se trefíte do tématu, které právě řeším nebo mě zajímá. :-) Nyní se právě nacházím na začátku cesty, kdy mám hotový web a stránky na fb, ale zatím se nikdo kromě známých nepřihlásil. Ráda bych se Vás zeptala, jaká reklama nebo propagace je pro tuto práci nejlepší a také jakou cenu si nastavit, abych zájemce neodradila, ale zároveň tím svoji práci nepodcenila. Myslíte si, že cena 5500,Kč za návrh pokojíku + 1500Kč dekorace a realizace je adekvátní cena? Děkuji moc za radu. Hezký den Silvie
Dobrý den Silive! Tak to mě moc těší, že se Vám témata hodí :-). Vy jste přesně v té fázi, kdy čekáte na klienty, ale oni nikde, protože web a facebook nestačí.
V tuto chvíli je nejlepší formou propagace ta co nejvíce osobní. Tedy nikoli reklama někde v časopisech nebo na různých inzertních serverech – to opravdu nefunguje. Musíte jít tou cestou, že o sobě budete dávat vědět ve svém okolí. Primárně o sobě a tom co děláte mluvit, ale to už asi děláte. Protože navrhování interiérů je hodně lokální záližitost – pravděpodobně budete navrhovat hlavně ve vašem městě a okolí, musíte být vidět právě v té vaší komunitě. Nejlepší je nejprve něco lidem dát – nějakou hodnotu. Zkuste vymyslet, co byste v tuto chvíli mohla lidem nabídnout zdarma nebo za mírný poplatek – a to propagujte.Workshop, přednáška, konzultace… A začne se o vás mluvit.
Co se týče ceny – tohle je trochu ošemetné. Pro někoho může být cena 5500 Kč adekvátní, pro někoho ani náhodou – protože pokud budete mít třeba 2 klienty měsíčně, na uživení to nestačí. Pokud k tomu ale budete mít provize z dodaného nábytku, už je to o něčem jiném.
A zastavila bych se u toho, že jste napsala „abych zájemce neodradila“. Tak tady pozor – cena je právě takový maják, a její výše přitahuje ty správné zákazníky, o které stojíte. Kdo je tedy váš ideální zákazník? Má málo peněz a chce vše co nejlevněji? Nebo hledáte raději někoho, kdo vaši pomoc dokáže patřičně ocenit, i finančně? Přečtěte si prosím článek https://janapekna.cz/2015/10/hlavni-duvod-proc-nemate-klienty.html – a zjistěte, pro koho vlastně chcete navrhovat. Podle toho pak stanovte cenu.
Pokud byste chtěla pomoci nastavit ceny a strategii propagace přímo konkrétně pro Vaše podnikání, napište mi na email :-)
Výborný článek a pro mě jak dělaný. Dlouho jsem sbírala odvahu, pak vznikl web, Facebook, začala jsem psát blog, ale pořád je to málo. Ano, máte pravdu, web a Facebook opravdu nestačí, je třeba jít mezi lidi, mluvit s nimi a nabízet se. To jsem teď pomalu začala dělat a neskutečně hodnotná je pro mě i zpětná vazba, ať už je jakákoli, protože i díky tomu se dozvím, co si lidé o mé službě myslí. Jde se na to, nejvyšší čas vysvětlit a ukázat lidem, jak si mohou zjednodušit život :-)
To je pravda, ta zpětná vazba při komunikaci s lidmi „tváří v tvář“ se nedá srovnat s online světem, ani když Vám na ten facebook lidi něco píší.
Držím palce, ať se Vám daří!
Skvělá paní Jano,
opět skvělý článek…máte jako vždy pravdu.
Být ve ,,svém,, světě, založit web, mít facebook, je jeden krok,
ale stále se schváváme ve virtuálním světě ..,pak ale přijde krok číslo dvě !!!zakázka a sní naše pochybnosti, bude se má práce líbit, bude klient spokojený .. v mém případě asi, né určitě – opět pochybnost..nejistota pramení z dětství ..nejsi dost dobrá:-(.., a jak z toho ven ? Asi za odměnu, za tu snahu překonat tu propast nejistoty přijde první spokojený zákazník a za ním další. Mluvit o sobě v superlativech mi nikdy moc nešlo, ale snažím se ?. Přeji krásný den Alena
Ano ano, ti spokojení zákazníci by měli být tím hnacím motorem. A není potřeba o sobě mluvit v superlativech, ale taky se nepodceňovat. Být si vědomí své vlastní hodnoty a žádat její spravedlivé ocenění od ostatních :-)