Co dokáže umělá inteligence dělat pro interiérové designéry? Její zapojení může úplně změnit váš způsob práce – můžete být rychlejší, efektivnější a produktivnější.
AI není hrozba (“AI mi vezme práci, klienti už mě nebudou potřebovat”) ani zbytečný trend (“Všichni o tom mluví, ale já to vůbec nepotřebuju”). A taky vás nepřipraví o to, co děláte nejraději – navrhování interiérů.
Ale když ji pochopíte a správně zapojíte do svých procesů, může vám zásadně usnadnit práci, ušetřit čas i peníze – a dokonce podpořit naši kreativitu.
V této epizodě mluvím o tom:
- proč může být AI lepší než tradiční přístup tvorby,
- jak ji používat chytře a nezahltit se,
- kdy se vyplatí za AI platit (a kdy ne),
- proč je důležité najít si vlastní styl práce s AI,
Sdílím i konkrétní funkce, zkušenosti a pohled na to, jak si z AI udělat spojence – ne nepřítele.
Pokud AI ignorujete, jste sami proti sobě. A zůstanete pozadu, protože vývoj v této oblasti jde neuvěřitelně rychle dopředu a způsob práce (obecně, nejen v interiérech) se do budoucna bude hodně měnit. Nenechte si ujet vlak!
💡 Chcete se v tématu AI v designu i podnikání posouvat dál? Přidejte se do Online klubu interiérových designérů – máme stále se rozrůstající Knihovnu AI tipů a triků, kde sdílíme jen to nejužitečnější, co můžete v praxi designéra využít.
Přepis je tvořen automaticky, omluvte prosím případné chyby.
Krásný den, milé designérky a designéři.
Já vás vítám u další epizody našeho podcastu.
Dneska si budeme povídat o umělé inteligenci.
Budeme si povídat o tom, jak může umělá inteligence změnit práci v interiérovém designu a proč byste ji rozhodně neměli ignorovat.
Podělím se s vámi o to, proč věřím, že AI je skvělý pomocník při tvorbě, při samotném navrhování, ale samozřejmě i ve vašem podnikání.
A řekneme si, jak ji používat chytře.
To znamená nenechat se jí zahltit, ale používat jí tam, kde vám opravdu může pomoct, kde může ušetřit čas, peníze nebo energii.
Dozvíte se taky, jestli se vyplatí investovat do některých placených AI nástrojů a jak si třeba nastavit vlastní workflow, které vás podpoří.
Cílem téhle epizody není určitě zmiňovat nějaké konkrétní AI nástroje, i když samozřejmě tomu se určitě nevyhneme a některé zmíním, ale cílem je právě ukázat spíš ten přístup k AI obecně v interiérovém designu.
Jak se na to můžeme koukat z různých úhlů?
...
Tak jak jste na tom vy s umělou inteligencí?
Bráníte se jí anebo už ji zkoušíte používat?
Zkoušíte se s ní skamarádit?
Já jsem začala umělou inteligenci objevovat hnedka, jak to de facto vypuklo zhruba před těmi dvěma, dvěma a půl roky a dneska si bez ní už jako život nedovedu vůbec představit.
Je to můj velký pomocník v podnikání, ale samozřejmě jsem se pustila i do zkoumání toho, jak může AI pomoct v interiérovém designu při práci designéra.
A je pravda, že až donedávna to nebyla žádná velká sláva.
Jazykové modely byly fajn na psaní textů, článků, e-mailů a tak, ale s těmi obrázky to nebylo nic moc.
I když tady byla Midjourney, ta určitě fungovala dobře, ale ten vývoj jde jako strašně rychle dopředu.
A dneska si myslím, že když designér nepoužívá umělou inteligenci, tak je to fakt škoda.
Možná jste se setkali s názory, že, nebo možná si to myslíte i vy sami, že AI je něco špatnýho, co vezme designérům práci, že lidi už nebudou designéry potřebovat, protože si všechno budou moct navrhnout sami, v AI nějaké a tak dále.
Ale já teda osobně musím říct, že jsem to takhle nikdy nebrala a myslím si, že to ani nevypadá, že by to tak bylo, že prostě ten člověk a ten interiérový designér s tou svojí kreativitou, s těma svejma znalostma a dovednostma je pořád potřeba a pořád bude potřeba.
A pokud se bojíte, že lidi místo toho, aby investovali do vaší služby, půjdou prostě někam na internet, najdou si tam nějakou AI zdarma a ještě k tomu a tam si to prostě navrhnou sami, tak tohle by stejně nebyli vaši ideální zákazníci.
Jako když mají čas hledat a učit se s nějakýma novýma nástrojema a maj ten čas se tím zabývat a udělat si to sami, tak by stejně pravděpodobně za vámi jako interiérovými designéry nešli.
Takže já to beru tak, že AI je nástroj, který nám může usnadnit práci, může nám hodně ušetřit čas, zefektivnit naše služby.
Třeba si myslím, že možná odvážný názor, že díky AI můžete dneska mnohem efektivněji a líp vytvářet třeba koncepty interiérů než tím tradičním způsobem, kdy jste třeba hledali na Pinterestu nějakou inspiraci, kterou byste ukázali klientovi, jak to má nějak tak vypadat, nebo hledali na Googlu obrázky, které byste použili do moodboardu.
Podle mě každý designér má tu svoji vizi v hlavě.
Většinou i lidi říkají: Já prostě přijdu do toho prostoru, vidím ten interiér, promluvím si s tím klientem a mám to prostě v tý hlavě.
Vidím to hnedka.
Jak ten prostor bude vypadat nebo jak by mohl vypadat.
Ale teď to potřebujete nějak vizuálně ztvárnit a tomu klientovi tu vaši vizi představit.
A při tom klasickým procesu vlastně hledání nějakých těch inspirativních obrázků na internetu.
Nejenom, že to jako zabírá strašně času, než najdete fakt ten obrázek, který tu vaši vizi naplní, bude to fakt ten on, který, který prostě chcete a vyjadřuje to, co potřebujete, tak to strašně dlouho trvá.
A druhá věc si myslím, že je, že ten třeba Pinterest trošku hrozí tím, že se tam ztrácí nějaká originalita.
Jste prostě ovlivněný tím, co najdete a to, co najdete, už někdo vytvořil.
Už to někdo někdo udělal.
Takže hrozí i nějaký prostě opisování a to, že i jako podvědomí a to, že prostě ty interiéry pak nebudou úplně originální, jak by třeba mohly být.
Ale když máte v tý hlavě tu představu a vlastně to vidíte, tak ta AI vám může pomoct hrozně rychle tuhle vaši vizi zhmotnit.
A vy budete vlastně věrný tý vaší myšlence místo toho, aby to ovlivnila třeba nějaká cizí tvorba.
Jako určitě AI nenahradí váš talent.
Toho se nemusíte, nemusíte fakt bát.
Ta AI nevytvoří nic, co jí sami neřeknete, aby vytvořila.
Takže pořád jste to vy.
Kdo má tu vizi?
Kdo má ten cit pro estetiku a kdo do toho vkládá prostě svoje dovednosti a zkušenosti?
Tak na co všechno se dá momentálně AI použít ve vaší praxi? Tak určitě je to na generování nějakých těch konceptů, moodboardu, obrázků, nějakých rychlých třeba návrhů.
Určitě to znáte, když třeba klient se podívá na to, co jste mu navrhli, všechno se mu tam líbí, třeba v té vizualizaci ale řekne: „No, ale já jsem si našel ještě na internetu tady nějakou židli.
Zkuste mi, jak by to tam vypadalo.“ A to je noční můra každého designéra, protože vlastně musíte třeba překopat celý ten návrh, nebo to prostě změníte i třeba ve SketchUpu a tak dále.
Možná si musíte vytvořit model na tu židli, aby to ten klient viděl.
Zabere to spoustu času a možná vlastně potom klient uzná, že se tam ta věc nehodí, ale vám to zabralo strašně moc času.
Teď díky AI dokážete i ten jeden prvek jediný v celém tom obrázku vyměnit za jiný a vidíte to prostě okamžitě a hnedka to ukážete klientovi a můžete nad tím spolu diskutovat.
Dneska AI stačí i obyčejný návrh ze SketchUpu nebo nějaká skica toho interiéru a dokáže vám vytvořit fotorealistickou vizualizaci.
AI ale dokáže třeba i přepsat audiozáznam ze schůzky s klientem, vytáhnout z toho hlavní body, napsat shrnující e-mail klientovi.
AI pro vás dokáže tvořit marketingový obsah, může vám pomoct s články na blog, s příspěvky na sociální sítě apod.
Samozřejmě vždycky ale je to třeba brát tak, že je to váš pomocník a ne pán.
Určitě nemůžete té AI třeba zadat: Vytvoř mi třicet příspěvků na sociální sítě, jsem interiérový designér.
To by bylo strašně úzký zadání.
Musíte vždycky velmi dobře popsat i tu svoji strategii, co chcete, jaký přitahujete klienty a podobně, nebo chcete přitahovat klienty.
Tohle všechno tam do té AI musíte zadat, aby to fungovalo.
Ono tudíž na internetu najdete spousty návodů a tipů, co se dá s AI dělat a některý jsou i fakt efektní, různý prostě videa vytvořený AI, nějaký průlety interiérem a podobně, ale často vlastně je to takový to pozlátko a není to to, co opravdu v tý praxi vám pomůže a zvýší nějakým způsobem vaši efektivitu a k něčemu to povede.
To vidím právě často, že lidi třeba hltají ty nový informace o různý AI a jdou to zkoušet, jako ono je důležitý to zkoušet, abyste zjistili, co je pro vás užitečný a co ne.
Ale třeba já jsem dala do klubu první článek do naší AI knihovny, který byl o tom, jaký jsou druhy právě umělé inteligence a příklady různých nástrojů.
A překvapilo mě, že spousta lidí si začala hnedka všechny ty AI procházet a zkoušet.
A jedna designérka mi pak právě přiznala, že zrovna zkouší videa z AI a že se do toho úplně ponořila.
Jenomže byla spousta jiných priorit, na kterých měla pracovat, ať už v tom svým podnikání, nebo pro klienty.
A tohle bylo úplně vedlejší.
Takže vždycky musíte přemýšlet nad tím jakoby obráceně.
Ne, že někde uvidíte nějaký nový návod, co se dá všechno dělat s AI a půjdete to dělat, ale podívejte se nejdřív na sebe, na to, jak pracujete, na ten svůj proces a přemýšlejte, co by se vám hodilo.
A pak se běžte teprve podívat, jestli je na to nějaká AI, která by vám mohla pomoct.
Krásný příklad je třeba, to jsme si vždycky jako přáli, takový jako sen, kéž by jako existovalo něco, co by dokázalo z fotky nábytku vytvořit 3D model.
A to nešlo.
Prostě když jste chtěli, našli jste v e-shopu nějakou sedačku, třeba nebyl k ní 3D model, museli jste si to třeba vymodelovat ve SketchUpu sami, což prostě strašná práce, dělat sedačku ve SketchUpu.
Anebo jste třeba v knihovně SketchUpu museli najít nějakou podobnou a použít jí.
Možná si ji upravit, změnit barvu, ale nebylo to přesně ono.
No a teď to existuje.
Díky AI můžete vytvořit 3D model za pár vteřin z fotky nábytku, takže to je skvělý a to je užitečný.
To určitě využijete.
Ale takový nějaký video průchod interiérem už možná tak úplně ne.
Neříkám, že je to špatný, ale možná to není ta priorita a mnohdy by to mohlo být úplně zbytečný.
Nebo vytvářet nějaký atraktivní obrázky prostě na Instagram, na který lidi budou jako lajkovat, protože to jako bude vypadat wow a hezky, ale vám to nijak nepomůže.
Prostě k tomu, aby se ty lidi stali vašima klientama.
Jo, takže na to pozor.
Další bod, který jsem chtěla zmínit, je, že umělá inteligence, samozřejmě většina těch nástrojů má nějakou verzi zdarma, ale upřímně řečeno, abyste vlastně z toho získali to, co potřebujete, tak to většinou něco stojí.
Takže platit za umělou inteligenci, nebo neplatit?
Tak tady je potřeba zase si nastavit v hlavě ten podnikatelský mindset, o kterém pořád mluvím.
Podívat se na to, jestli je to opravdu něco, co mi pomůže, co mi ušetří čas a potom je to investice.
Není to nějaký vyhazování peněz nebo nějaký zbytečný náklad.
Takže je lepší mít nějaký kvalitní nástroj než ztrácet hodiny a hodiny bojem s nějakou free verzí, která vám vlastně nedá to, co od ní chcete anebo vám to dá za velmi dlouhý čas a vlastně si nepomůžete.
Takže se zamyslet nad tím, co mi přinese největší hodnotu.
Ne úplně, co je nejlevnější nebo co se dá udělat zdarma.
Za mě skvělá investice je určitě placený ChatGPT a k tomu placená Canva, která má taky AI funkce.
V klubu k tomu máme návod, co se tam dá všechno dělat a skvěle se ten ChatGPT dá s tou Canvou propojit a ušetří vám to spoustu nervů a práce.
Nebo právě ty zmiňované 3D, 3D modely z obrázku.
Taky na to máme návod v klubu.
Není to zadarmo. Ale stojí to v přepočtu padesát halířů za jeden vygenerovaný model.
Jako padesát halířů místo hodin a hodin času, kdybyste něco v tom SketchUpu třeba museli fakt ručně, ručně modelovat.
Ono to vlastně ani nejsou nějaké horentní sumy.
To AI je docela levné, ale samozřejmě nesmíte si koupit úplně všechny AI, ale vybrat si ty nástroje, který vám fakt pomůžou.
Takže to je ten business mindset k tomu.
A ten musíte vlastně uplatnit i v tom, jak jsem zmiňovala předtím, v tom podívat se na to, na to svojí, na ty svoje procesy, v tom vašem podnikání a ty systémy, jak vy osobně to děláte a podívat se z toho, co by se dalo vlastně tou AI zlepšit nebo využít.
Takže já navrhuju, abyste si prošli.
Na začátek můžeme začít přímo u toho navrhování interiéru, takže se podívat na celej svůj proces od první schůzky s klientem.
Co tam dělám, jestli si třeba dělám nějaký zápisky, co potom posílám klientovi a tak dále, až po finální nějaký předání návrhů, konečnou prezentaci apod.
Anebo to můžete vzít možná od úplnýho začátku, to by bylo ještě lepší.
Od svého marketingu.
Jak vlastně přitahujete ty klienty?
A až když se k vám dostanou, pak jdete na tu první schůzku a co děláte?
Atd.
Atd.
Takže najít si čas a sepsat si tyhlety kroky a pak se podívat, jestli tam jsou nějaké kroky, kde by vám ta AI právě mohla ušetřit čas s tím prvotním nějakým návrhem a konceptem, s revizemi, s prezentací klientům, s e-maily, který vám pomůže vlastně sepsat apod.
No a pak můžete testovat různý nástroje, třeba zkusit nejdřív ty zdarma a pak si vybrat ty, co dávají smysl a ty si třeba předplatit.
Taky se nesnažte vlastně tu AI zapojit jako najednou a do všeho, ale prostě postupně.
Nechtejte všechno změnit hnedka, ale jenom chytře doplňujte to, co vám tam prostě sedne a implementujte to postupně.
Další důležitá věc je, že ta AI se musí vytrénovat.
Opravdu většinou nefunguje to, že to prostě otevřete a napíšete tomu jeden prompt, jednu větu a ona vám vygeneruje přesně to, co jste měli v hlavě.
Většinou je potřeba trošičku naučit tu AI, aby vlastně odpovídala přímo vám na míru.
Proto třeba ChatGPT má v nastavení možnost napsat mu, kdo jste, co děláte, jaký je váš tón hlasu atd.
A on to pak používá při všech vašich požadavcích.
Dá se mu samozřejmě říct i to, jaký styl máte vy osobně, jakožto interiérový designér, na jaký interiéry se zaměřujete apod.
A můžu jako osobně říct, že čím víc, čím dýl vlastně ten nástroj používáte, tak on má nějakou paměť a tím víc vlastně vás poznává, tím víc potom odpovídá tak, jak vy chcete.
Taky to chce opravovat.
To je dobrej tip, kdy vlastně třeba dostanete odpověď, která je nesmyslná nebo se vám nelíbí.
Tak to nenechte bejt.
Neřeknete si To je ale blbá umělá inteligence, vůbec mi nepomohla.
Ne?
Naopak.
Jako napište mi, tohle se mi nelíbí, protože XY a on to opraví a příště už si to zapamatuje.
Takže ta další konverzace už bude snažší a snažší.
Krásná paralela je představit si tu AI jako vašeho zaměstnance.
Jo, přemýšlejte o tom, že to je prostě zaměstnanec, kterýho přijímáte do svý, do svý firmy.
A když byste si najali někoho, tak samozřejmě ho tam neposadíte jen tak a neřeknete mu tak pracuj, protože nebude vůbec vědět, co má dělat.
Takže mu musíte dát jasný instrukce.
Musíte mu ukázat, jaký jsou ty procesy, jak to děláte všechno v tý vaší firmě.
Musíte mu ukázat příklady.
Tohle je strašně důležitej nebo dobrej tip, ukázat mu příklady, jak chcete, aby to vypadalo, a to i ty vizuální obrázky.
Chci, abys mi tvořil takovýhle obrázky.
Tady máš příklad.
No a musíte mu dát ten, ten feedback, tu zpětnou vazbu.
A pokud nebude hnedka na první dobrou tvořit to, co vy jste si představovali.
Jako někdy jsou lidi fakt frustrovaný, i já, že vám ta AI nedělá ten výstup, jaký byste chtěli, ale většinou je fakt ta chyba v tom zadání.
Ten výstup se říká, že je jen tak dobrej, jak dobrej byl ten vstup.
Ta AI za to, za to nemůže.
Takže chce to trpělivost, chce to zkoušet a učit ji.
Samozřejmě jedna důležitá věc, kterou je potřeba zmínit, je etika práce s AI.
Jako samozřejmě jsou už i nějaké předpisy dané evropským, Evropskou unií, jak se třeba musí označovat věci vygenerované AI atd.
Máme k tomu taky článek v klubu, ale u toho oboru interiérového designu to není nějak příliš regulované.
Ale spíš v tuhle chvíli mám na mysli jakoby etiku z toho pohledu, a myslím si ale, že to by asi žádný interiérový designér neudělal, že je vlastně potřeba pořád si držet ten svůj rukopis, nenechat tvořit tu AI a pak to jako prodávat klientům jako svůj návrh.
Ale vy jste pořád ten autor, vy si držíte tu svoji kreativitu a tu AI používáte jenom na to, aby vám prostě usnadnila život, abyste to měli rychleji a efektivněji.
Takže celkově, co můžu doporučit určitě, protože je to i konkurenční výhoda.
Ti, kdo se naučí tu AI správně využívat, budou mít náskok před těmi, kdo tu AI ignorují.
A víte, že já říkám, že jako máme takové heslo "Spolupráce je víc než konkurence", tak to určitě platí i třeba v klubu, kde si prostě budeme radit navzájem a sdílet si prompty, jak kdo využívá umělou inteligenci.
A to je jako úplně okej, ale myslím to teďka v tom smyslu, že právě ten vývoj jde tak rychle dopředu a vy když nebudete sledovat jako ty nové technologie a nové nástroje, tak prostě ty efektivnější třeba a rychlejší, schopnější interiéroví designéři vás s časem převálcují.
No a na závěr mám ještě jeden tip.
Nebo to je fakt taková spíš jako až prosba, jo? To, že to máte díky tý AI rychleji neznamená, že budete ty svoje návrhy prodávat levně.
Jako to nijak nesnižuje hodnotu vaší práce, vašeho know-how, hodnotu, kterou přinášíte tou prací klientovi, byť vám s ní pomohla AI, ale naopak vlastně ještě jste jakoby technologicky vzdělanější, máte vyšší kvalifikaci, protože tu AI ovládáte, tak si účtujte prosím adekvátní ceny.
Já slibuju, že o cenotvorbě určitě budeme v podcastu ještě mluvit, protože to je oblast, která mě fakt trápí.
Spousta designérů si nedokáže správně nacenit svoje služby, ale tady na to upozorňuju fakt v souvislosti s tý AI, protože mám tu obavu, že by někdo mohl mít pocit, že když vlastně to měl rychle ten návrh hotový, tak že by to mělo být levný a že jich vlastně dokáže najednou udělat jakoby víc.
To ano, ale asi možná neseženete víc klientů třeba a tak dále.
A říkám, ta hodnota toho návrhu a té vaší práce zůstává pořád stejná, možná je i vyšší.
Takže na to, na to myslete.
Tak já doufám, že se na AI podíváte.
Pokud jste třeba ještě vůbec nikdy nic nezkoušeli, tak doporučuji začít s tím ChatGPT.
Prostě si s ním začněte povídat a dám vám jeden úkol na tenhle týden.
Zamyslete se, jaké jsou ty vaše často třeba opakované procesy v té vaší práci.
Co děláte často, hlavně takový ty věci, co vás nebaví, co jsou otravný a zamyslete se nad tím, jak by vám s tím AI mohla pomoct.
Můžete se toho ChatGPT rovnou zeptat.
Není nic jednoduššího.
Napište mu, co vás nebaví, co vás štve a jak by vám s tím mohl pomoct.
A uvidíte, kam vás to zavede.
Tak to je pro dnešek všechno.
Já vám moc děkuju za pozornost, děkuji za liky, za odběry podcastů.
Pokud ještě neodebíráte, tak klikněte na YouTubu, na Spotify nebo v Apple podcastech.
A já se na vás budu zase těšit příště.
Mějte se krásně.