Milánský Design Week je, spolu se Salone del Mobile, klíčovou událostí ve světě interiérového designu. Letos v dubnu akce opět přinesla nové trendy, inovace a inspiraci na straně jedné, ale také také kritiku na straně druhé.
Co je to to „Miláno“?
Milánský veletrh byl založený už v roce 1961. Jde o nejprestižnější událost v oboru interiérového designu na světě. Přitahuje designéry, architekty a milovníky designu z celého světa, Je to to místo, kde musíte být, pokud si chcete udělat obrázek o tom, kam se obor ubírá a pokud chcete načerpat inspiraci pro sebe a své vlastní projekty.
Trendy
Co se týče nábytku, tak mu vládnou oblé tvary. Týká se to sedacího nábytku, ale třeba i konferenčních stolků nebo kuchyňských ostrůvků. Sedačky jsou velmi často modulární – umožňují přizpůsobit konfiguraci podle aktuálního přání a situace.
Modulární sedačka, Kolekce „Peonia“, Pianca
Kuchyně s oblým stolem u ostrůvku byly velmi často k vidění – toto je kolekce Poetica od Scavolini
Důraz je taky kladený na naše smysly – hmatové, čichové ale i emoční prvky designu. Každý kousek, který si pořídíme, by měl mít nějaký smysl, důvod, třeba i příběh, který za ním stojí.
Co se týče barev, tak hlavní trendy barvou je burgundská – vínová červená. Mohli jste navštívit expozici firmy Gucci, která byla celá v křiklavě zelené barvě s nábytkem právě ve vínově červené.
The ‚Storet’ drawers. Foto: Gucci
Kombinuje se se smetanově bílou nebo vanilkovou, která byla také hodně k vidění a představuje „retro“ styl.
Trendy je také mátová nebo šalvějová zelená, šeříkově fialová nebo terracotta.
Elle Decor Italia, expozice MATERIAL HOME
U materiálů na sedacím nábytku se často objevuje bouclé. Na rozdíl od minulých let ale přibývají různé odstíny tohoto materiálu.
A trendem jsou i bílé a stříbrné kovy jako je nerez a hliník.
Kritika
Na závěr je třeba zmínit i některé kritické pohledy. Max Fraser, šéfredaktor magazínu Dezeen, v článku „Has Milan design week become a victim of its own popularity?“ upozorňuje na přeplněnost a komercializaci akce. Mnozí návštěvníci si stěžovali na dlouhé fronty a sbírání osobních dat. Fraser také kritizuje zaměření na luxusní design na úkor praktických a udržitelných řešení pro běžné lidi.
I tak ale Miláno zůstává mekkou designu a akcí, kterou stojí za to navštívit. Vyrazíte příští rok? Dejte mi vědět do komentářů!
Článek „Stalo se Miláno obětí své vlastní popularity?“ (anglicky)
Přednášky o Miláně 2024 v klubu
Ještě nejste členy? Přečtěte si o čem klub je a přidejte se k nám.
Přepis je tvořen automaticky, omluvte případné chyby.
00:08
Krásný den, milé designérky a designéři, vítám vás u 10. epizody podcastu o designu a podnikání.
00:15
V Dubnu se konala zásadní akce na poli interiérového designu, a to milánský Design Week a Salone del Mobile. Takže my se dneska v téhle epizodě podíváme na to, co tam bylo zajímavého, co bylo k vidění, jaké novinky a trendy se na téhle akci objevili, ale podíváme se taky trošku i na tu negativní stránku věci a na nějakou kritiku, která se ohledně milánského Design Weeku objevila.
00:44
Tak pojďme na to.
00:51
Na začátek možná pár informací o tom, co to vlastně je to Milano a proč z toho jsou všichni interiéroví designéři vždycky tak nadšení a těší se na tuhle akci. Milánský veletrh, respektive Salone del Mobile a k tomu přidružený Milánský Design Week, Fuori Salone, je akce, která se koná vlastně už od roku 1961, takže je to veletrh
01:21
A je to opravdu ta crème de la crème, ta největší akce a nejdůležitější akce na poli interiérového designu na světě. Sjíždí se tam firmy z celého světa, milovníci designu, interiéroví, designéři, architekti a tak dále. A je to to místo, kde se prezentují novinky, kde můžete vidět všechny možné trendy, kde načerpáte inspiraci pro svoje projekty.
01:51
a zkrátka kdo chce být v obraze, tak vždycky jede do Milána, aby tam získal všechny tyto informace. Samotná výstava Salone del Mobile se odehrává na milánském výstavišti Rho, Fiera Milano, ale zároveň se koná spousta akcí, spousta prezentací a instalací po městě. A to má opravdu svoje kouzlo, protože když si představíte všechny ty renezanční paláce,
02:20
které slouží jako expoziční prostory, ve kterých máte ten moderní a současný design, který k tomu vytváří nádherný kontrast. Takže je to opravdu i zážitek, ta samotná návštěva těch jednotlivých instalací, procházka po městě a nasávání té atmosféry a té inspirace. No a jak jsem říkala, Milano je tím místem, kde můžeme sledovat a najít ty nejnovější
02:49
trendy v oblasti interiérového designu, takže co bylo k vidění letos? Pravdou je, že jsme neviděli nějaké úplně wow novinky nebo nějaké obrovské inovace, nějaký skok do budoucnosti nebo něco takového. Poslední dobou tse y trendy nějakým způsobem nevyvíjí úplně divoce a viděli jsme v Milaně spoustu věcí, které byly k vidění už loni.
03:18
nebo v předchozích letech. Co se týče třeba tvarů nábytku, tak jsme viděli všechno zaoblené. Zaoblené sedačky, zaoblené konferenční stolky, všechno má nějaké křivky. Nic není přímočaré, nic není geometricky rovné. Mohli jsme to vidět třeba i v kuchyních, kdy třeba kuchyňský ostrůvek byl pravidelný.
03:47
pravoúhlý, nicméně k němu třeba je připojený stolek, který navazuje na ten ostrůvek a ten už je kulatý nebo má nějakým způsobem organický tvar. Docela zásadní je i modularita nábytku, hlavně se to týká třeba sedaček, který se opravdu skládají z těch jednotlivých modulů, který si ten uživatel může libovolně podle nálady.
04:12
podle toho, jestli přijde návštěva a tak dále, přemisťovat a utvářet si různé rozložení té sedací soupravy tak, jak se mu zrovna zlíbí. Co je v designu poslední dobou obecně hodně důležité je smyslovost, bychom mohli říct. Když se dotýkáte toho nábytku, tak abyste něco cítili, aby to bylo nějakým způsobem zajímavé i na dotek.
04:40
Ale ta smyslovost se týká i třeba vůní, ale taky emocí toho, aby ten kousek toho nábytku, který si pořídíme do toho interiéru, v nás něco vyvolával nějaké emoce, nějaké pocity, aby jsme k tomu předmětu si vytvořili nějaký vztah, aby ten předmět třeba měl v sobě v pozadí nějaký příběh. A...
05:04
aby to vlastně byly nějaké kousky nábytku, kterých si budeme opravdu vážit, ano to souvisí samozřejmě i s udržitelností, aby opravdu ten kousek, který si koupíme do toho interiéru s námi zůstal, pokud možno co nejdéle. A samozřejmě funkce je důležitá, krása je důležitá, ale měl by v pozadí všech výrobků, nebo každého výrobku, být i nějaký ten hlubší smysl.
05:31
Když jsem zmínila tu udržitelnost, tak samozřejmě i udržitelnost je pořád velkým tématem. Máme výrobky, které jsou recyklované, upcyklované, výrobky použitých plastů, papírovou židli a tak dále. Takže tenhle směr tady existuje stále, ale možná trošku by se dalo říct, že je upozaděný, že prostě ta udržitelnost a k tomu se ještě dostaneme.
06:00
nebyla určitě tím hlavním tématem. A jako by firmy už, nebo možná i spotřebitel, to nějakým způsobem omrzelo a unavovalo a ta udržitelnost už není tím hlavním, čím by ale být rozhodně měla. No, pojďme se podívat na barvy. Jaké barvy vládly milánskému veletrhu?
06:25
tak dalo by se říct, že barva číslo 1 je burgundská červená, vínová červená. Ta byla vidět opravdu na spoustě spoustě míst. Kombinuje se třeba s lehčími, světlejšími pastelovými barvami, jako je šeříkově fiaová, nebo světlnounká modrá, zelená. Třeba firma Vitra
06:51
představila novou kolekci, respektive jenom nové barvy původních slavných židlí Pantonek. Z nich jedna byla právě v téhle burgundské, výrazné červené, a v dalších odstínech, anebo třeba firma Gucci, ta tam prezentovala místnosti, které byly v takové jedovatě zelené, limetkově zelené barvě, a v nich byly právě jednotlivé kousky
07:18
a často byly v té burgundské barvě. Taky se často objevovala smetanová nebo taková vanilkově žlutá barva, která se kombinuje zase s burgundskou nebo jinými výraznějšími barvami nebo třeba s karamelově hnědou s teplou barvou, která s tou krémovou jde krásně dohromady, ale je to takový trošičku...
07:42
Vintage retro, styl, retro atmosféra, což je ale momentálně taky velmi populární. Takže máme tu výrazné ostíny, jako je ta burgundská nebo karamelově hnědá v kombinaci s jemnými barvami a pastelovými. Je tam i taková ta světla zelená, mátově zelená nebo šalvějově zelená. Často vidíme i takovou tu terracotu.
08:10
která se už objevuje poslední roky taky velmi často. Samozřejmě s těmi trendy nebo výstřelky pozor, třeba jak jsem zmiňovala tu jedovatě zelenou u firmy Gucci, to je samozřejmě barva, kterou v běžných interiérech nepoužijeme, možná je trendy teďka na nějakou krátkou dobu, ale to určitě nevydrží, protože opravdu těžké je v nějakém běžném interiéru použít a dlouhodobě s nimi žít.
08:39
A co se týče materiálů, tak když se vrátím k těm sedačkám, tak velmi mnoho sedačkám vládne materiál s názvem buklé. To už tady jsme vlastně několikátý rok, ale ten posun je maličko od té původní bílé smetanové barvy. I k jiným odstínům toho buklé může být zase i tmavší, v té karamelové hnědé a podobně. A co se týče kovů, tak by se dalo říct, že vládnou bílé kovy.
09:08
hliník, ocel a podobně. Na hliníku se mi líbí, že ten materiál je recyklovatelný a vlastně znovu a znovu recyklovatelný, takže pro výrobu nábytku je to materiál skvělý. A velmi často je vidět i sklo, anebo dokonce i ty kovy.
09:29
které třeba na stolcích konferenčních mají nepravidelný ten povrch. Vlastně takový jako bublinka, ty jsou v tom různé důlky a podobně. Takže to je taky velmi často vidět na nábytku. Těch trendů a zajímavostí by určitě bylo mnohem víc. My máme u nás v klubu ke shlédnutí záznam dvou přednášek.
09:56
které jsme ohledně Milána měli. Jedno od Ivy Bastlové, která nám vyprávěla o tom, co bylo zajímavého právě na výstavišti v Miláně, kde jsme se v této přednášce docela dost zabývali i kuchyněmi, protože v Miláně je to tak, že kuchyně se tam prezentují vždycky jednou za 2 roky. Ten opačný rok, potom jsou tam svítidla. Takže letos jsme měli kuchyně a to je docela důležité téma, takže pokud chcete vidět novinky a trendy...
10:25
V kuchyních můžete u nás shlédnout tuhle přednášku a druhá přednáška potom od Aničky Alačkové. Nás provedla jednak i výstavištěm a právě těmi expozicemi, které byly po městě. Takže i to bylo velmi zajímavé. Uvidíte spoustu krásných fotek, spoustu inspirace, takže doporučuju. No a jak jsem slíbila na začátku, tak pojďme se podívat i možná na nějaké negativní věci okolo milánského veletrhu.
10:53
protože i ty se letos objevovali a zmiňovali se docela často. Tak jak to tedy je? Tak třeba Max Fraser, což je šéf redaktor online magazínu Dezeen, napsal článek, ve kterém se zamýšlí nad tím, jestli se milánský Design Week nestal objetí své vlastní popularity.
11:18
protože tím hlavním problémem, na který si letos spousta lidí stěžovalo, bylo, že tam bylo strašně moc lidí. Samozřejmě ta akce je populární, sjíždí se na ni lidi z celého světa, ale letos tam bylo vlastně o 20% víc návštěvníků, než v letech předchozích, což vedlo k tomu, že ty expozice byly přeplněné, ale hlavně k tomu, že se tam tvořily obrovské fronty a to zejména
11:45
v tom městě, kde vlastně měly různé firmy jednotlivé expozice a tam třeba jste čekali klidně i dvě-tři hodiny ve frontě jenom na to, abyste se dostali dovnitř. Souvisí to samozřejmě s tím, že těch lidí tam bylo hodně, ale taky s tím, že ty firmy se snaží vždycky získat informace o těch návštěvnících, který do těch jejich expozic přijdou.
12:08
a vlastně sbírají osobní data, sbírají váš email, kontakt na vás, aby vám potom mohli zasílat různé marketingové nabídky. A prostě každý člověk, nebo ve velké většině případů, se prostě člověk musel registrovat, aby se vůbec do té expozice mohl podívat. Takže samozřejmě tam potom u toho vchodu nějaká kontrola té registrace musela probíhat. A ty doby čekání se prodlužovaly. Takže spousta lidí si stěžovala, že se třeba vůbec nedostala na ty místa,
12:37
kam si naplánovali jít. Druhou věc, na kterou byly stížnosti a právě i Max Fraser tady zmiňoval v článku, na který vám dám odkaz dolů pod podcast do textu, abyste si mohli ten článek případně přečíst, je, že se trošičku právě upouští od té udržitelnosti. My jsme si říkali, že nějaký samozřejmě nábytek se objevuje, recyklovaný a tak dále, ale tam je třeba i problém v tom,
13:06
a tam dochází k hroznému plýtvání materiály jenom na postavení vlastně těch instalací. Aniž by někdo přemýšlel o tom, co se potom s těmi stánky a s těmi všemi dekoracemi stane, poté a pravděpodobně se už nějak dál nevyužijí a je to obrovská ztráta samozřejmě materiálu a plýtvání materiálem. No a poslední.
13:31
Taková docela zajímavá věc, na kterou si tady Max Fraser stěžuje je, že tam dochází k takové jako propagaci nebo upřednostňování luxusního designu pro bohaté lidi spíš než nějakých praktických řešení pro každý den a pro každodenní život a pro v uvozovkách obyčejné lidi. A popisuje tam právě třeba ten...
14:00
paradox nebo kontrast toho, že máte tam ten renazanční palác a v tom ten luxusní nábytek za miliony. A vedle ve vchodu leží bezdomovec a vy jenom přemýšlíte, nebo vás napadá, jestli je to takhle v pořádku. Ono samozřejmě to, Miláno, je o tom luxusu. Prezentují si tam ty nejznámější a nejdražší značky z celého světa.
14:29
Pokud chcete nějaká ta možná praktičtější řešení a pro běžný život, tak musíte na nějaké veletrhy, jako je třeba IMM v Kolíně nad Rýnem nebo Maison et Objet v Paříži, které mi připadají takový jako přístupnější v tomhle ohledu. Nicméně, samozřejmě stojí to za zamyšlení, ale myslím si, že i tak to Milano je prostě obrovská inspirace.
14:55
I pro práci běžného designéra. Samozřejmě my jsme tady měli v předchozích dílech podcastu jako hosta Ivu Šmídovou nebo i Soňu Machovou, které obě vlastně říkali, že chtějí navrhovat pro všechny lidi a že každý člověk si zaslouží krásně bydlet. Takže to jsou samozřejmě třeba klienti, pro který sedačka za půl milionu, kterou jste viděli v Miláně, vhodná nebude.
15:24
ale to, co vás tam může inspirovat, jsou právě třeba barevnost nebo různý styly, různý řešení těch interiéru a podobně, takže určitě to stojí za to Miláno navštívit, a nebo se inspirovat alespoň formou přednášek u nás v klubu. Ale prostě je to asi jako se vším všichni má svoje světlé stránky i svoje stránky temnější, takže i tak je to asi s milánským veletrhem.
15:52
Pokud chcete vidět i nějaké obrázky, tak je najdete v článku souvisejícím s tímto podcastem, takže klikněte na odkaz, uvidíte i pár fotek. Pokud chcete komplexní obrázek a virtuální procházku celým veletrhem a i částí města, tak jak jsem říkala, klikněte k nám do klubu a pustťe si záznamy přednášek.
16:17
Já moc děkuju za pozornost a mějte se moc krásně, těším se na vás v příštího dílu podcastu.
Možná na to koukám v trochu jiném úhlu pohledu, ale přijde mi, že se tyhle akce pomalu, ale jistě vyčerpávají a tak trochu vyčpívají. Spousta věcí se dá prostě už zajistit na internetu. Myslím tím teď pokud fakt nemáte velké studio a nepatříte k těm horním 10 % v oboru. Já hodně ráda koukám sem. Jsou tam třeba fajn inspirace na pokojíčky pro teenagery, které teď dělám.