Výraz pomalá móda – neboli “slow fashion” je v poslední době skloňován téměř všude a každý už asi zhruba chápe, co to znamená. Jde o to, vyrábět módu, která je kvalitní, nadčasová a vydrží vám mnohem déle, než jednu sezónu.

Produkcí obrovského množství zboží, které za rok vyjde z módy nebo se opotřebí, vzniká spousta odpadu. Materiály nelze čerpat do nekonečna. V produkci “rychlé módy” často nemají pracovníci spravedlivé mzdy, protože společností tlačí na velmi nízkou cenu. Čímž trpí samozřejmě i kvalita. Důsledkem je výroba obrovského množství zboží, které zanedlouho skončí v odpadu, a tak se vyrobí další a další, a tak stále dokola…

Uplatňováním principů slow fashion se tomuto problému lze vyhnout. Ale nejde jen o módu!

Tento přístup se dá uplatnit také při zařizování interiérů! Můžeme tomu říkat “slow design”.

 

Veškeré bytové vybavení – nábytek i dekorace – se také dají nakupovat tak, aby

  • byly nadčasové a nepodléhaly trendům
  • byly vyrobené kvalitně a dlouho vydržely
  • byly vyrobené eticky a zodpovědně
  • pracovníci byli spravedlivě odměněni a i cena pro spotřebitele byla férová

slow fashion, udržitelné interiéry, udržitelnost, illy, jana pěkná, škola designu, dyzajn, design, dyzajnérZdroj


Slow design
se vyplatí i z finančního hlediska

Sice je možná prvotní investice do kvalitního a nadčasového kousku vybavení vyšší. Ale nemusíte si za dva roky kupovat novou sedačku, protože se proseděla, poškodil se potah a pod.

Slow design je zatím poměrně nový koncept a možná jen tak nenajdete výrobce, který by své výrobky označoval nějakým logem nebo značkou, která by napověděla, že takový výrobek je šetrný a udržitelný.

 

Na druhou stranu ale pozor také na tzv. greenwashing. To je výraz pro takové marketingové praktiky, které se nás snaží přesvědčit ke koupi výrobku, protože je “zelený”, “recyklovaný”, “z recyklovaných materiálů”, “eko” a podobně.

Na samotných těch slovech není nic špatného. Jsou ale často zneužívána k tomu, aby byl zákazník v pohodě a měl čisté svědomí při koupi. Takovými výrazy se ale často nenápadně zakryjí fakta, která na první pohled obyčejný spotřebitel nemá šanci vidět – třeba problémy se získáním suroviny, praktik dodavatelů apod.

Problém je mnohem složitější a vyrobit například židli (nebo svetr) z plastového odpadu nemusí být vůbec udržitelné, protože se třeba při výrobě použije spousta vody a energie… A pokud vzniká v Číně a vyrábí ho děti v továrnách s nevyhovujícími podmínkami, může být nálepek na výrobku 100 a nebude to nic platné.

 

Když už jsme u té židle…

Příkladem podle mého názoru naprosto nesmyslného projektu je spolupráce firem Kartell a Illycafé.

Zdroj 

 

Společnost Illy plní svou kávu mimo jiné do plastových kapslí. Které potom končí jako odpad. Světově proslulý designér Antonio Citterio navrhl pro Kartell židli s názvem Re-chair, na jejíž výrobu se tyto recyklované kapsle používají – vyčistí se, rozdrtí, roztaví a plast je pak vstřikován do formy.

Nějak se ale asi zapomněli v Illy sami sebe zeptat, proč vůbec používat plast na výrobu kapslí!!! V dnešní době už jsou technologie na kapsle, které se dají třeba kompostovat. Proč velké firmy nehledí tímto směrem, ale raději tvoří odpad a pak za velké peníze vymýšlejí, co “designového” z něho vyrobit?

Musíte tedy sami pátrat a hlavně přemýšlet! Není to snadné, protože informací je málo a kolikrát ani výrobci nemají úplně ve všem jasno… A naprosto každý výrobek zanechá nějakou tu stopu, spotřebuje energii, vznikne odpad…

Často ale stačí zkrátka zapojit obyčejný selský rozum.

 

“Nejudržitelnější cestou je, nevyrábět vůbec nic.”Thomas Sigsgaard


Tady je několik tipů, na co se soustředit:

  • Opravdu daný výrobek potřebujete? Nemůžete ho získat např. z bazaru, z druhé ruky nebo zrenovovat nějaký starší kousek, který už máte doma?
  • Je výrobek nadčasový? Lze ho pouze třeba změnou pár doplňků použít v různých stylech interiérů?
  • Je výrobek kvalitní a vydrží dlouho? Jaká je na něj záruka?
  • Je výrobek vyráběn eticky? Nedochází při jeho výrobě k poškozování přírody nebo zneužívání lidských zdrojů?
  • Lze výrobek v případě, že doslouží, recyklovat nebo ekologicky zlikvidovat?
  • Byl výrobek vyroben lokálně, z místních zdrojů, bez nadměrných transportních nákladů?

Takové výrobky určitě jde najít. Stačí, když se nebudete dívat jen na vzhled a styl, ale budete pátrat hlouběji. Zajímejte se o to, odkud výrobek pochází, jak byl vyrobený a jak dlouho vydrží.

Nebojte se na to zeptat! Čím víc zákazníků se bude ptát, tím větší je šance, že i v oblasti interiérového designu začnou firmy naše požadavky brát vážně a udržitelnější výrobky opravdu vyrábět.

 

Od čeho rozhodně odrazuji je nákup bytových doplňků “hlava nehlava”. Na Velikonoce, na Vánoce… Opravdu potřebujete další figurku, vázičku, květináček…?

Já to chápu, taky mám dekorace ráda. Třeba se nám v tu chvíli líbí, chceme si udělat radost. Ale opravdu je nutné pořád kupovat nové a nové? Navíc levné, nekvalitní, kýčovité? Není lepší vybrat něco neutrálního, nadčasového, o čem víte, že to použijete každý rok?

 

Všichni bychom se měli snažit o to, abychom krásně bydleli, ale zároveň aby nám vydržela krásná a zdravá příroda a aby i příští generace měly kde bydlet a co zařizovat.

Co si o tom myslíte vy? Klidně mi napište do komentáře, jaký máte vztah ke slow fashion právě vy?