Minulý čtvrtek se na Mendelově univerzitě v Brně uskutečnil 8. ročník konference Interiéry. Pokud jste na konferenci chyběli, přednášky v textové podobě můžete najít v časopise Interiéry. Já bych se v dnešním článku s vámi chtěla podělit o moje vlastní postřehy a to, co mě osobně zaujalo nejvíce. 

Hned první byla přednáška pana Juřici s názvem Design za bonboniéru. Určitě jste se ve své praxi také setkali s tím, že lidé po vás chtěli službu, ale chtěli vám “zaplatit” jen třeba čokoládou nebo lahví nějakého toho alkoholu… Často se to stává, když začínáte a třeba máte navrhnout interiér svým známým… No “dobrá” zpráva je, že v tom nejste sami a setkávají se s tím i produktoví designéři, zkušení a zavedení designéři…. Je to až k pousmání – byť smutnému – že naše práce stále není brána vážně a dostatečně finančně ohodnocená. Jediné co se na to dá říct je Nedejte se! Musíme na zlepšení situace společně pracovat, jak osvětou tak tím, že na nízké ceny a slevy nebudeme přistupovat. Pan Juřica říkal, že si za to můžeme částečně sami – protože kreslíme ty krásné vizualizace – a lidi mají pak dojem, že si jen hrajeme a čmáráme něco na papír… Ale my víme jak je to náročná práce se spoustou apektů a značným vkladem naší kreativity a invencí…

email-od-klienta

Přednáška pana Sajdla z firmy Blum nám připomněla, jak je důležité navrhnout kvalitní řešení, které vydrží po dlouhou dobu 

“Nejekologičtější je nábytek, který nemusíme vůbec vyrobit.“ 

A tak, když už ho musíme vyrobit, ať je nadčasový a skvěle vyřešený. To platí nejen v kuchyních. 

Osobně mě zaujala přednáška pana Ing. Arch. Michala Janků o tom, kam se ubírají současné veletrhy. V souvislosti s rozšířením sociálních sítí totiž spousta výrobců místo toho, aby na stáncích prezentovala své nové výrobky jasně a srozumitelně, vytváří různé foto koutky pro focení ‘selfie’ nebo vymýšlí všelijaké virtuální reality a digitální performance. Je to pěkné, zábavné, lidé na to stojí fronty, ale kolikrát je těžké poznat, co se to tam vlastně vystavuje. Je otázkou, zda je takováto prezentace pro firmy k užitku. Podle mě asi nastává to, že firmy, spíše než prezentaci výrobků, upřednostňují budování značky prostřednictvím zážitku, což také nemusí být špatně. Návštěvníci veletrhu si takovou firmu asi zapamatují. Možná nebudou vědět, co přesně vyrábí, ale určitě nezapomenou na emoce, jaké v nich prezentace vyvolala a snad si tak ke značce naváží vztah. 

“Není důležitý výrobek, ale emoce klienta.”

Určitě zajímavá byla i přednáška o trendech v matracích. Říkáte si, co se asi tak ještě dá vymyslet? I já jsem se divila – třeba matrace, která vás chrání před vyzařováním z mobilů a tabletů, nebo matrace s afrodiziakálními účinky :-O. 

Moc pěkná byla také upřímná přednáška designérky Martiny Pištělákové, kterou asi znáte z pořadu Jak se staví sen a nebo možná z jejích videí o zařizování interiérů na Youtube. Martina nám připomněla, že podnikání v interiérech je také o marketingu, o komunikaci a PR a že je to (pro někoho překvapivě) velmi významná část z celé činnosti podnikajícího designéra. Chce to médií se nebát, naučit se s nimi pracovat (i kdyby stylem pokus omyl) a vytvořit si kanál, skrz který budu komunikovat s potencionálními zákazníky. 

Velmi přínosná pro designér(k)y byla podle mě také přednáška architektek ze studia Kreatier o tom, jak získávají klienty. Naprosto se pod to podepisuji a kdo byl u mě na kurzu podnikání nebo jsme spolu probírali byznys, tak by vám potvrdil že říkám, že nejdůležitější nejsou vaše webovky, vizitky, letáky… Ale networking, vytváření vztahů v rámci oboru i napříč obory, účast na různých společenských akcích a podobně. Tak to vyzkoušejte! 

A asi nejlepší přednáška z celého dne? Tak to za mě byla ta od Ing. Milana Vrbíka o tom, proč kreativci nemají peníze – v 15 minutách jsme dostali i 10 zcela praktických tipů, jak to změnit. A i já mám v cash flow mezery :-). Ve zkratce: mějte nad penězi kontrolu, je to váš byznys. Říkejte si o peníze dopředu. Nebo chtějte dílčí úhrady po předání určitých částí projektu. Co vás nebaví (fakturace…) delegujte nebo zautomatizujte nějakým softwarem. Nedávejte slevy! A mějte jasné své cíle a také jasno v tom, kdo je ten správný klient právě pro vás (O ideálním zákazníkovi je celá jedna přednáška v našem designérském klubu ;-) ).

Celkově byla konference moc povedená a to i po organizační stránce. Co bylo ale na celé akci pro mě – nad rámec všech přednášek – nejlepší? Setkání s mými studentkami, absolventkami a členkami klubu v předvečer konference a pak během samotné akce :-). Moc ráda jsem všechny viděla na živo! Bylo to fajn a určitě budeme podobná setkání opakovat! :-)