Na začátek definice. Díky zmatené terminologii totiž často považujeme za moodboard něco, co moodboardem vlastně není…
Tak tedy: Moodboard je koláž z obrázků (nebo i fyzických předmětů, látek, přírodnin apod.), která nastiňuje budoucí atmosféru, styl a barevnost interiéru. Není to pomůcka výhradně jen pro interiérové designéry, moodboard můžete vytvořit pro jakýkoli projekt – od svatby nebo dětské párty až po vytváření image značky.
Slovo “mood” v názvu znamená “nálada” – tudíž by měl moodboard vzbuzovat v lidech určité zamýšlené pocity, měl by nastiňovat, kromě barevnosti, materiálů a stylu – tu náladu, kterou bude daný interiér vyzařovat – a proto by v něm – podle mého názoru – neměly chybět tzv. náladové obrázky. Tj. obrázky, které třeba ani tak nesouvisí s interiérem, ale vyjadřují to, jak se budou obyvatelé v budoucím interiéru cítit.
Za moodboard nelze považovat koláž skládající se jen a pouze z obrázků nábytku a doplňků nebo ze vzorků materiálů. Tam totiž chybí jakékoli emoce. To už je spíše “vizuální ladící nástroj” kde si zkouším, zda se vybrané prvky k sobě hodí (i když i takový nástroj má v tvorbě interiéru své místo).
Důležité je si uvědomit, že modboard se (ani zdaleka) nerovná návrhu interiéru! Je to jen začátek celé tvorby. Prvotní ujasnění si, čeho chceme dosáhnout. Jakým směrem se bude interiér a jeho tvorba ubírat. Vyjádření našeho záměru pomocí obrázků.
Moodboard je nástroj (i když ne jediný možný), kterým definujeme náš koncept interiéru.
Moodboard pro kavárnu inspirovaný Dulux barvou roku 2019. Dokážete si představit, jak se budete v takové kavárně cítit? Snít, odpojit se, mít čas pro sebe a na něco dobrého… Autor: Květa Kašová, kurz Základy interiérového designu
S tímto přístupem učím své studenty vytvářet moodboardy já ve svém kurzu. A neměly by to být “jen” koláže. Kvalitní a vypovídající moodboard musí být dobře strukturovaný, promyšlený a nesmí obsahovat příliš mnoho obrázků, nesmí být “přeplácaný”. Musí na první pohled vyjadřovat nosnou myšlenku a vzbudit v pozorovateli nějaké emoce.
Potud tedy ujasnění, co je to vlastně ten moodboard :-)
Musí interiérový designér vždy vytvářet pro klienty moodboard?
Samozřejmě, že nemusí.
Ale to, co dělat musí, je vytvářet koncept interiéru. Musí mít jasnou, předem danou představu. Záměr.
Může si pak tuto představu zhmotnit vizuálně – a nemusí to být vyloženě moodboard – může to být třeba už ta zmiňovaná barevnice, vzorkovnice z konkrétních materiálů a textilií, které plánuje v interiéru použít, obrázky nábytku a doplňků z katalogů apod.
Moodboard pro eko-friendly obchod a kavárnu jakožto i místo pro komunitní setkávání. Jednoduché a výmluvné. Autor: Jana Neugebauerová, kurz Základy interiérového designu
Koncept může mít designér konec konců i “jen” v hlavě. Pokud má klient v designéra absolutní důvěru, nemusí se designér o svůj “koncept v hlavě” dělit – prostě ho začne zhmotňovat.
Ale obvykle je realita taková, že klienti samozřejmě chtějí vědět, “jak to bude vypadat”, než vám svěří své peníze. Oni jsou investoři, mají na to právo! A jestli jim to designér nastíní v první fázi projektu prostřednictvím moodboardu, vzorků barev a materiálů nebo ústně je jedno. Důležité je, že klient koncept schválí a dá designérovi zelenou, aby mohl pokračovat v další práci.
Některým designérům tvorba náladových koláží nevyhovuje – ok, to není problém. Mně osobně třeba vytvoření moodboardu pomáhá “nacítit se” na projekt, hledat možné varianty, zkoušet kombinace, soustředit se na tu atmosféru, náladu a emoce – které budou ladit s tím, co mi klienti řekli o sobě a svých přáních a potřebách. Je to součást mého kreativního procesu.
A z mých zkušeností na takové moodboardy dobře reagují i klienti, zvlášť když svůj záměr řádně okomentujete, vtáhnete je do příběhu, který váš moodboard vypráví a umožníte jim vcítit se do něj. Takový moodboard pak lze doplnit při prezentaci ukázkami konkrétních barev a materiálů (konkrétními vzorky tapet, látek, koberců atd., kterými chcete záměru, nastíněnému v moodboardu, dostát).
Ale každý má svůj způsob práce a není na tom nic špatného, pokud moodboardy nevytváříte :-).
Na závěr ještě pro ujasnění, co je a co není v pravém slova smyslu moodboard:
Č.1: Moodboard. Ač jsou v koláži také (a hlavně) vzorky materiálů a barev, vše vychází z prostřední náladové fotografie, díky které se dokážu naladit na atmosféru budoucí kuchyně – budu se v ní cítit jako v lese.
Č. 2: Toto je vzorkovnice složená z jednotlivých kousků materiálů. Naznačuje, jaké materiály budou v projektu použité a jak k sobě ladí. Ale příliš si tady nedokážu představit styl, atmosféru, náladu.
Č. 3: Koláž z konkrétních výrobků do interiéru – opět si tu mohu představit, co v interiéru bude a jak to bude ladit dohromady. Chybí ale emoce…
Napište mi do komentářů: Vytváříte pro své klienty “pravé” moodboardy? Nebo máte jinou cestu? Jakým způsobem klienty seznamujete se svým konceptem? A jak na to reagují?
Dobrý den, Jano. Myslím, že každý klient bude preferovat jiný styl „moodboardu“. Pro mě, designérku, vyjadřuje č. 1 místo nálady chaos a obrázek s dítětem na mě působí, že je samo ztraceno v lese:)) Ale myslím, že co člověk to jiný pohled:) Osobně preferuji přehledný č. 3. Je to vlastně i pomůcka pro mě, abych na nic nezapomněla:) Ale do trojky bych zahrnula i textilie, polštářky, závěsy.. Textil trochu náladu navodí. Krásný den. Iva
Díky za názor, Ivo! Souhlasím, že každý má svůj vlastní postup a přístup k řešení interiéru. I koláž č. 3 je super.
Jen bych podotkla, že tu může být háček v tom, že když klientovi takto detailně naznačujete svůj koncept a nemáte to ošetřeno jinak (záloha předem apod.), taky se může stát, že klient řekne „ok, takto mi to stačí, já si to už podle toho zařídím sám“. Protože taková koláž, jako je č. 3, už je vlastně dost prodrobný návod na to „co si má klient koupit, aby to ladilo…“
Super článek! Díky moc. :)
Kdyby to bylo alespoň trochu možné, nejradši bych připravovala pro zákazníky jak Moodboard, tak vzorkovnici i koláž výrobků. Ale většinou je to jen jedno z toho, nejčastěji koláž.
Š.
:-)
Jedna koláž určitě stačí. A pozor na to, že se tady pohybujeme pořád ještě na začátku zakázky, stanovujeme si koncept, je možné, že jste zatím nedostala zaplaceno, ani zálohu. Tvorbou 3 koláží, které by už vlastně dost podrobně naznačovaly, jak má interiér vypadat, strávíte velké množství času. A také byste se mohla dočkat záhadného „zmizení“ klienta (který si řekne, že zbytek už zvládne sám…) :-)
Určitě v dalších fázích projektu můžete vzorkovnici i koláž z výrobků pro klienty vytvořit – je to dokonce žádoucí. Ale ať jsou jasné podmínky – v které fázi práce na projektu a po uhrazení jaké části ceny…
Já nechávám na zákazníkovi, kdy uzná za vhodné spolupráci ukončit. Někomu stačí naznačit dispozice a pak už si to chce dělat sám. Pokud mu stačí vzorkovnice, proč ne? Zaúčtuju mu tolik služeb, kolik odebral.
Dobrý den Jano, více se setkávám s tím, že zákazník s náladovou koláží nemá zkušenosti, což je pochopitelné, neboť službu bytového návrháře nevyhledává obden. Neví, co to je, a když už to pochopí, pokrčí rameny jako nad papírem navíc. Na vzorkovnici konkrétních předmětů a barev už pohlíží jinak a vyjadřuje své názory – ženy hlavně na barvy. Zdraví Jana Janečková
To věřím, málokterý laik moodboardy zná a ví „co s nimi“. Od toho jste tu vy – jeho designérka – abyste mu to popsala – vyprávěla mu „příběh jeho budoucího interiéru“ a naladila ho na to cítění, emoce.
Ale pokud to Vám a vašim klientům nevyhovuje – nic se neděje – hlavně, že si porozumíte a koncept společně schválíte.
Jen pozor na příliš podrobné a konkrétní koláže – viz moje odpovědi v komentářích výše :-)
no vida, a já jako zákazník, bych ocenila právě a nejdříve! moodboard … abych zakusila, jakou to bude vyvolávat atmosféru a náladu … jestli takovou vůbec chci zažívat… a teprve potom by mě zajímala, jakými že to materiály a barvami designer dosáhne … :-) zdraví monika zdislava
Děkuji, Moniko. To jsem ráda, že to jako zákazník takto cítíte :-). Děkuji za potvrzení mého přístupu :-).
Vždycky ovšem asi taky záleží na osobnosti konkrétního klienta – zda je mu blížší citová stránka, nebo je to zkrátka techničtější a pragmatičtější typ a chce hned řešit materiály. Ale i podle toho si má vybírat designéra – takového, který bude pracovat takovým stylem, který bude právě podle klientových představ. :-)
Dobrý den Jano, já třeba bych si pro sebe přála mít prvotní moodboard k vytvoření atmosféry na projektu, kde je již částečně zařízeno – např. podlahy, okna a sedačka v obývacím pokoji a k tomu již zabudovaná linka. Většinou lidé reagují tak, že si nevědí rady, co s tím dále. Když se to propojí do „nálady“ dalších materiálů a nejen zařizovacích prvků, tak se již lépe utváří koncept s těmi zařizovacími prvky.
Romana.
Hele to je super věc, to by mě nikdy nenapadlo, že bych vlastně mohla něco takového udělat. Dá se to považovat jakože za nějakou maketu toho, v jakém stylu by to mělo být? A pak třeba jako benchmark toho, jak to dopadlo? Vlastně je to taková nástěnka, ne? Někdo si na ní dává tipy na levné peněženky pro manželku, někdo si tam dá nástřel svého bytu. :)