V srpnovém vydání britské ELLE Decoration jste mohli najít 7 velkých trendů, které aktuálně hýbou světem interiérů. A jedním z nich je Japonismus. O co jde?

Slovo Japonismus už vymysleli v 19. století (podle wikipedie pochází ze 70. let 19. století) a jde o označení pro přijímání japonských vlivů do evropské kultury.

A svět je právě teď znovu vším japonským uchvácený.

To, co dneska lidi tak láká a proč chtějí japonský styl aspoň trochu promítnout do svých interiérů je podle mě ta hektická doba kolem nás.

Japonsko dokáže krásně skloubit moderní s tradičním a přírodním světem. A po tom toužíme!

Někdo si možná tento styl představí jen jako spoustu shoji zdí, tatami matrací a bonsají sofistikovaně umístěných na černém lakovaném stolku. Ale podívejte se na některé obrázky ze současných japonských interiérů, instalací a produktového designu (obrázky najdete tentokrát na mém Pinterestu – odkaz je na konci článku).

Je to spíš o řekněme zenovém klidu, jednoduchosti, procítěné tvorbě věcí i prostor. Konec konců, proč má asi takový úspěch knížka Marie Kondo o tom, jak se zbavit té strašné spousty věcí, která nás obklopuje a jak žít jednodušeji.

Jak píše redaktorka Elle, Michelle Ogundehin, japonský styl byl jasně cítit i na letošním veletrhu iSaloni v Miláně. Skoro každý druhý stánek prý měl ve váze třešňové květy :-).

Nicméně velké značky se jasně nechávají inspirovat Japonskem – např. moje oblíbená značka John Lewis chystá polštáře, talíře a tapety inspirované kolekcí japonského umění a designu, kterou najdete v londýnském Victora & Albert Museum.

Podle Elle je elegance a jednoduchost Japonismu tak lákavá, protože staví na 4 základních stavebních kamenech

  • využívá síly přírody a přírodních materiálů
  • přiznává povrchy a struktury materiálů
  • dává si záležet na nejmenších detailech
  • přistupuje k designu nejenom s respektem vybudovaným staletími rituálů a tradic, ale také se zdravou nedůvěrou, která umožňuje neustálý vývoj.

Z japonska je i umění Wabi sabi – možná jste zaznamenali nějakou knížku o něm v knihkupectví. Jde o umění přijímat věci nedokonalé a prosté jako krásné.

A možná jste také narazili třeba na Pinterestu na Kintsugi – umění spravovat rozbité předměty – obvykle keramiku – pomocí zlata.

Japonští designéři dnes také často navrhují pro známé evropské firmy.

Západ se prostě potkává s východem a ne jen tak, že přejímá tradiční japonské věci, ale vytváří zcela nové v duchu “fusion”.

Já sice nejsem úplně příznivcem minimalismu, ale myšlenka jednoduché elegance, přírodních materiálů a hlavně zklidnění je mi blízká. Co vám?

Na mém Pinterestu najdete Obrázky pro inspiraci.

 

 

Tato stránka používá cookies v souladu s Podmínkami ochrany osobních údajů. Pokračováním s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close