Dovolte mi dnes malé zamyšlení. Na českém trhu se podle mých informací ceny za návrh interiéru pohybují mezi 5 a 20 tisíci korun. To je dost velký rozptyl. Předpokládejme, že nejde v tuto chvíli o cenový rozptyl u jednoho designéra, který konečnou cenu stanoví podle náročnosti projektu. Ale že za tuto cenu je nabízená stejná služba dvěma různými designéry. Dejme tomu, že cena zahrnuje úvodní konzultaci, tvorbu konceptu, půdorysy, 3D vizualizaci bez renderu, vzorkovnici, seznam výrobků s rozpočtem.

Pokud je obsah služby stejný, proč si jeden designér za tu samou práci účtuje 5000 Kč a jiný 20 000 Kč? Upřímně, 5000 Kč za tolik práce je dle mého názoru velmi velmi málo. A kdyby to bylo v mé moci, nařídit nějaké povinné ceníky, které designéři musí dodržovat (podobně jako to mají architekti), tak bych se přikláněla spíše k té horní hranici.

Teď se na mě možná snese vlna nevole. Že je to hodně? Že si to klienti nemůžou „dovolit“? Že byste přišli o klienty? A není to takhle náhodou spíše Vaše vlastní vnitřní přesvědčení, že to nejde?

Podívejme se na to z jiné stránky. A to ze stránky hodnoty, jakou služba návrhu interiéru klientovi přináší. A pojďme si to porovnat s hodnotou nějaké jiné věci.

Tak například. Vemme si klienta, který chce zařídit interiér – obývací pokoj a kuchyň. Jeho rozpočet je 250 000 Kč.

Příklad č. 1
Cena za váš návrh bude 5000 Kč. To je 2% z rozpočtu klienta (jenom !!!). Srovnejme s to s nějakou jinou hodnotou, kterou by za 5000 Kč mohl pořídit. Například:
– nejlevnější elektrický sporák
– kožené kozačky nebo kabelku
– potraviny pro rodinu na měsíc (možná…)

Příklad č. 2
Cena za váš návrh bude 20 000 Kč. To je 8% z rozpočtu klienta. Mimochodem, tohle číslo už se více blíží ceně, kterou si účtuje za návrh domu architekt (6-13% podle složitosti). Za to pořídíme například:
– nový mobil Sony Xperia nebo iPhone
– 1/2 rodinné dovolené u moře někde u Středozemního moře
– levnou sedací soupravu

Vážně myslíte, že hodnota kvalitního bydlení na míru je pro lidi nižší, než cena jednoho nového mobilního telefonu??? A že mobily se prodávají jak na běžícím pásu… Zajímavé srovnání, nemyslíte? Souvisí to i s prioritami vašich klientů. Je pro ně důležitější nový mobil, nebo kvalitní bydlení? S kým budete raději spolupracovat?

Jasně, můžete říct, že ale máte klienta, který má rozpočet 30 000 Kč. Otázka zní, jestli je ale tohle váš ideální klient? Opravdu chcete navrhovat interiéry s tak malým rozpočtem? Pokud ano – protože je to výzva a protože cítíte, že lidem, kteří o to stojí, chcete i s malým rozpočtem pomoci, pak ale i tak musíte stanovit cenu odpovídající úsilí, které do návrhu vložíte. Nemůžete to dělat za 600 Kč (tj. 2% z rozpočtu), ani za 2 400 Kč (8%). Protože byste se neuživili. Ta hodnota toho návrhu zůstává stejná, ať je rozpočet jakýkoli.

Takže otázka zní: Jaká je vaše hodnota, kterou dáváte klientům vašimi návrhy?

Můžete se pohybovat v rozmezí od-do a cenu stanovit podle složitosti zakázky a možností klienta. Ale pod určitou hranici byste jít neměli.