Ne, blogem nemyslím osobní deníček na internetu, kam píšete, kde jste byli na výletě nebo tam dáváte recepty na koláče. Ani blog, kde sdílíte své názory na svět (i když tady už se blížíme). Mám na mysli blog, který pomůže vašemu podnikání. Který bude vaším marketingovým nástrojem. Který k vám bude přivádět nové a nové zákazníky. Blog, díky kterému navážete se zákazníky vztah, vybudujete důvěru a snadno jim pak nabídnete vaší službu. A je vaší reklamou zadarmo.
Blogy mají ohromnou sílu, zvlášť v dnešní době, kdy už většina znás nereaguje na reklamní sdělení, která se na nás odevšad valí. Pokud podnikáte nebo chcete začít, blog byste rozhodně měli mít. Zde je několik dalších důvodů:
1) budete mít lepší SEO. Pod touto zkratkou se skrývá to, že vás vyhledávače jako je Google nebo Seznam snadno najdou. Pokud vám někdo nabízel, že vás dostane na první stránky vyhledávačů, tak blog to zvládne také, pokud budete chytří a psát takové články – a hlavně jejich nadpisy – které vaši cíloví zákazníci pravděpodobně hledají. Tedy “Jak zařídit malou ložnici” je mnohem lepší titulek než jen “Ložnice” (V našem Online designérském klubu najdete celou lekci o tom, jak psát blog správně – tak, aby vás našly vyhledávače!)
2) Blogem si budujete svojí značku. Lidé nakupují u toho, koho znají. A díky blogu mohou poznat vás i váš osobitý styl, a pokud se jim takto přiblížíte a “sednete si”, je už jen krůček k tomu, aby si také objednali vaše služby (proč by chodili jinam, když vás už znají…)
3) Odlišíte se od konkurence. Kolik designérů (nebo vůbec podnikatelů) píše blog? A když už tak jen nepravidelně, čas od času. A píší jen o sobě – třeba o svých realizacích. Takový blog, který ale bude více osobní, více o vás a nebo bude pomáhat čtenářům s tím, co je nejvíce trápí, má mnohem větší šanci na úspěch.
4) Vybudujete si pozici odborníka. Pokud budete na blogu sdílet s vašimi čtenáři hodnotné informace a rady, vybudujete si silnou pozici a lidé vám budou důvěřovat. A pak u vás také nakoupí.
5) Blog dává lidem důkaz, že vaše podnikání opravdu žije a funguje. Díky tomu, že u každého článku je datum, vidí lidé, že se tomu věnujete opravdu pravidelně a kdy naposledy jste byli online a přidali nějaký obsah. To opět vzbuzuje důvěru.
Proto, abyhom měli z blogování všechny tyto výhody, je nejlepší mít blog přímo na svém vlastním webu a doméně. Tedy ne na žádné službě zdarma (např. blogspot.com nebo blog.cz, stejně, jako nevypadá profesionálně, pokud máte webové stránky na nějaké doméně zdarma – např. webnode. cz apod).
Jak blogování funguje vám mohu ilustrovat přímo na mém blogu a stránkách. Blogovat jsem začala opravdu téměř ihned, jak jsem začala podnikat – tenkrát jsem nabízela čistě návrhy interiérů online, přes internet. A někde jsem si přečetla, že mít blog je pro podnikání dobré. A tak jsem začala psát články. Tenkrát jsem ale neměla naprosto žádnou strategii. Články, které jsem psala vznikaly tak, že jsem někde narazila na nějakou inspiraci – např. pěkný interiér, a o něm napsala článek. Články byly nepravidelné, často s velkou mezerou mezi jednotlivými články – i několik týdnů (protože jsem zrovna na nic inspirativního nenarazila nebo jsem neměla chuť či čas psát).
Nicméně jsem se začala “kamarádit” s dalšími blogerkami, které psaly o bydlení a interiérech a velmi mě bavilo být v komunitě podobně naladěných lidí. Nevedlo to ale k vůbec žádným zakázkám! Moje články byly zcela náhodné a nepřinášely žádné dvakrát užitečné rady lidem, kteří byli bývali mohli být mými zákazníky.
I když ze spolupráce s blogerkami nakonec vznikl časopis Bohemia Living, za což jsem ráda a byla to skvělá zkušenost, moje blogování v té době k úspěšnému podnikání nevedlo.
Až když jsem si udělala plán a strategii a začala psát články pravidelně každý týden, témata na články jsem si naplánovala třeba i 1/2 roku dopředu a zaměřila je na informace a rady mým cílovým zákazníkům, začalo vše fungovat. Tak, jak se to píše v knížkách a radách na internetu – je to skvělý marketingový nástroj. Ale musíte to začít opravdu dělat :-)
O čem tedy budete psát vy na vašem blogu?
Foto: Kaboompics.com
…stejně jako váš článek. Máte naprostou pravdu, kdo nebloguje přichází o strašně moc možností, kdy mohl získat zákazníky. Samozřejmě je ještě dobré propojit blog s ostatními sociálními médii a propagovat tak svůj nový post na facebooku a instagramu, takže fanoušci hned ví co se děje a jdou si číst co je u vás na blogu nového. Pak bych ještě všem doporučila rozesílat své nové články na mail svým fanouškům, tak jak to děláte vy.
Děkuji vám za inspiraci, kterou na svém blogu poskytujete. Přeji hodně dalších úspěchů. Pěkný den, Charles 7x
Děkuji za komentář. Určitě je dobré propojit blog se sociálními médii, ale také je dobré dobře promyslet, jaká média používat, protože správa sociálních sítí zabere dost času a je zbytečné, snažit se tam, kde nejsou vaši ideální zákazníci. Pokud ale víte, že určitou síť (třeba facebook nebo instagram) používají, tak hurá do toho :-). No a s emailem naprosto souhlasím – kdokoli, kdo podniká, by měl shromažďovat kontakty na své stávající i potencionální zákazníky a pravidelně s nimi komunikovat.
Ahoj Jani, tvoje stránky jsou úplně skvělé! je to inspirace i pro mne i když mám úplně jiné zaměření.
Už jsem tě doporučila dál.
Hodně štěstí, Jana
Díky Jani, moc si toho vážím :-)
Zdravím Jančo,
rozhodně s Vámi souhlasím. Máte skvělé články! Vždycky mě nakopnou. Bohužel ale samotná propagace blogu je o něco složitější. :-(
Hodně inspirace přeji! Nicol
http://nicolwhiten.blogspot.cz/
Děkuji Nicol. Máte pravdu, že dát o svém blogu vědět je náročnější – hlavně z časového hlediska. Pokud máte strategii a vytrváte, tak se to nakonec podaří, ale nesmíte počítat s tím, že to bude za 2 měsíce. Spíš to trvá rok i déle. Kdyžtak mrkněte na http://www.jakpsatblog.cz – tam najdete nějaké tipy, jak blog propagovat, mimo jiné. Jinak jsem koukala na Váš blog, moc hezký!!! Jen bych doporučila psát články pravidelně, jednou za 2 měsíce i déle je málo. Je pak opravdu těžké najít čtenáře. Ať se daří!
Děkuji moc za Vaše články, které jsou pro mě na mě cestě za vysněným podnikáním moc přínosné :) Blog už jsem si založila a psaním článků bych moc ráda vyjádřila své názory na dění kolem mě. Jen mi zatím to psaní moc nejde. Tady http://topranker.cz/pr-clanky/ jsem našla teda zajímavý článek o psaní právě takových těch PR článku. Ale jestli to bude pro mě to nevím :/