Jak může interiérový designér získat nové klienty díky Instagramu?

autor Kateřina Pavlíčková on Září 18, 2016 in sociální sítě with no comments

Autorkou dnešního článku a milým hostem tady na blogu je dnes Katka Pavlíčková, která je podle mě tím nejpovolanějším člověkem pro fundované informace o Instagramu ve Vašem podnikání. Kromě toho, že je Katka #MACHRnaINSTAGRAM, pracovala také v designérském studiu a právě proto může nám designérům dát opravdu ty nejlepší rady z praxe.

Svět sociálních médií se velmi rychle mění, a tak když jsem psala před časem, jak využít Instagram, viděla jsem hlavně tu pasivní stránku věci – využití pro Vaši inspiraci. Ale dnes je vše jinak. Pustťe se tedy do čtení a hlavně se vrhněte i do praxe, ať už je i pro Vás Instagram brzy skvělým zdrojem nových zákazníků!

Jana

Ve světě bytového designu jsou trendy a styl hodně pomíjivé. Co frčí dneska, může být už zítra OUT. Říkám to samozřejmě s nadsázkou. Nemůžete spoléhat na to, že styl, který navrhujete, bude fungovat už napořád. Čím je to způsobeno? Sociálními sítěmi. Ty mají totiž stále větší a větší vliv na to, jakým stylem žijeme, co si na sebe oblékáme, kam se chodíme najíst a jak si vymazlujeme svá bydlení.

Pamatuji si, když jsem před pár lety pracovala v designovém studiu v centru Prahy. Tehdy bylo navrhování interiérů tak trochu zábava bohatých. Nebyla to zkrátka služba pro každého. Běžná rodina neměla potřebu nechat si svůj domov navrhovat někým jiným. Zařídit si bydlení, to se bralo čistě jako “nutná povinnost”. Dneska je to o něčem jiném. Lidé se zajímají o to, jak hezky bydlet, kde shánět inspiraci nebo kdo jim s tím může pomoci. Díky sociálním sítím mohou lidé sledovat své oblíbené návrháře, čerpat od nich inspiraci a stát se jejich věrnými fanoušky.

Jakou sociální síť zvolit pro cílenou propagaci jako designér?

Za mě jednoznačně Instagram! Ano, existuje ještě Pinterest, který je designery hojně využíván, ale ten je pro české publikum z hlediska použitelnosti tak extrémně málo exponovaný, že se spíš hodí pro sdílení inspirací, než pro seriózní propagaci vašich služeb. Určitě by vás napadl Facebook. Vždyť ho mají všichni a znáte ho nejlépe. Facebook je skvělý, pokud na něj máte finance. Pokud máte finance sponzorovat každý nový příspěvek, který zveřejníte. Plus je tak extrémně přesycený reklamou a odkazy, že se tam váš obsah utopí během několika minut. Naštěstí je tady pro vás záchrana jménem Instagram a Jana už ve svém článku perfektně popsala hlavní důvody, proč byste jej jako bytoví designeři měli využívat.

Já bych k jejím velice trefným poznámkám ještě přidala nějaké tipy, které vám pomohou nakopnout i ten váš účet. Pojďme na to!

Tip #1: Správné vyplnění profilu

Prvním a nejdůležitějším krokem je zvolit si správné uživatelské jméno, které odpovídá vaší značce. Vaše značka můžete být klidně vy jako osoba, nebo oficiální název studia, pod kterým budete oficiálně vystupovat.
Pokud chcete, aby vás lidé snadno našli na Instagramu, musíte být rychle k nalezení. Jmenujete se Aneta Nováková? Zvolte si uživatelské jméno anetanovakova. Nesnažte se do uživatelského jména cpát zbytečně moc informací, už vůbec ne název vašich webových stránek! Pokud se vaše značka jmenuje Capucin Design a všude ji tak komunikujete, nevolte uživatelské jméno Anetanovakovacapucindesign. Bude to matoucí. Buďte v tomto ohledu konzistentní skrz všechny sociální sítě i přes webovou prezentaci. Potřebujete na lidi působit jako opravdový profesionál a ne jako někdo, kdo sám neví, kým vlastně je.
Pokud chcete umocnit svůj status “bytového designera”, využijte pro tuto informaci raději HEADLINE, což je v tomto případě “jméno” (druhá položka při registraci vašeho profilu, kterou lze kdykoliv měnit, stejně tak jako uživatelské jméno).

BIO neboli profil je prostor, kde můžete lidem napsat, kdo doopravdy jste a čím se zabýváte. Věnujete se skandinávskému stylu? Jste odborník na dětské pokojíčky? Bez kvalitní kávy a oranžové barvy nedáte při práci ani ránu? Řekněte to vašim fanouškům. V krátkosti. Pár slovy. Nepište dlouhá souvětí. Máte jen 150 znaků! Lidé na Instagramu milují, když se jim představíte. Potřebují si o vás během pár vteřin udělat obrázek. Buďte v tomhle ohledu uvolnění. Vykašlete se na serióznost! Mluvte lidskou řečí!

Hlavně prosím nezapomeňte vyplnit pole URL adresa! Je to jediné místo, odkud se k vám mohou lidé z Instagramu prokliknout. Ujistěte se, že víte, kam lidi směrovat. Chcete, aby se vám přidávali do newsletteru, aby viděli vaši poslední realizaci nebo šli na váš blog, kde je čeká nový článek? Natočili jste nové video na Youtube a potřebujete, aby si jej všichni pustili? Musíte lidem říct, kam je potřebujete dostat. Nedělejte tu chybu, že si jako URL adresu zvolíte vaši homepage a tu tam necháte už navždy. Pracujte s vašimi fanoušky.

Tip #2: Nikdo nechce vidět, v jakém pyžamu jste se probudili, co jste si dali k obědu nebo kolik zoubků už narostlo vašemu dítěti

Spousta z nás se rádo fotí. To je v pořádku, je potřeba se toho nebát. Ale když budujete svůj “firemní” Instagram, tyhle fotky s tím nesouvisí. Radši si pro tyto účely založte soukromý účet, a tam si takové fotky foťte od rána do večera. Ostatně, Instagram umožňuje mít v telefonu až 5 účtů a pohodlně mezi nimi přepínáte jedním tapnutím na displej. Vy se však potřebujete soustředit na to, že jste bytový designer a na Instagramu chcete získat klienty. Jestli máte pocit, že tyhle “soukromé” prvky potřebujete zahrnout do toho, jak tvoříte interiéry, jděte do toho. Buďte ale opatrní a vždy přemýšlejte, jakou přidanou hodnotu takové fotografie budou mít pro vaše fanoušky.

Tip #3: Zahrňte vaše podnikání/navrhování do všech příspěvků

Nejspíš vás děsí představa, že pořád musíte fotit, jak pracujete nad návrhy interiérů. Nebojte se, Instagram není o tom, že byste museli nutně zveřejňovat fotky 3D návrhů, vaši aktuální realizaci interiéru nebo cokoliv jiného. Jenom bych vám chtěla doporučit, co nedělat a co vidím, že stále hodně profilů dělá špatně. Nesnažte se lidem neustále sdílet fotky interiérů, které najdete volně na webu s přesvědčením, že je tím inspirujete. Takových fotek jsou na Instagramu statisíce a nikoho byste tím už aktuálně nezaujali. Okamžitě byste spadli do škatulky “další sdíleč fotek s interiéry”.

Místo toho se zaměřte na úplně běžné věci, jako že třeba jdete do obchodu, kde narazíte na krásnou tapetu. Nebo když sedíte v pracovně nad miskou kanadských borůvek a to vás inspiruje nad barevnou paletou pro klienta do ložnice. Dorazil vám nový katalog od vašeho oblíbeného výrobce? Vyfoťte jej na vašem pracovním stole společně s limonádou a nůžkami na papír. Napište k tomu nějaký postřeh, něco co jste dnes objevili a můžete se tím pochlubit vašim fanouškům. Koupili jste si cestou do práce kytici sytě žlutých tulipánů a ty vás nakoply k tomu, že přidáte žlutou do návrhu dívčího pokoje klienta? Vyfoťte je a zase o tom napište pár krátkých slov! Váš Instagram bude úspěšný jenom díky tomu, když budete podporovat vaši osobnost, vaše cítění a vaše názory. Ujistěte se, že jsou vaše fotky čisté, jasné a je v nich promítnutá vaše osobnost.

Tip #4: Bez klíčových slov díru do světa neuděláte

Sdílení fotek na Instagramu umožňuje také přidávat k popiskům hashtagy neboli klíčová slova. Díky těmto klíčovým slovům se váš obsah dostane k cílové skupině, kterou chcete oslovit. Proto je potřeba, abyste tuhle činnost neignorovali a neodsouvali ji na druhou kolej. Na Instagramu můžete v 1 příspěvků sdílet max. 30 hashtagů. Pro začínající profil bych doporučovala využívat co nejvíce hashtagů (můžete všech 30, ale samozřejmě nemusíte). Postupně byste měli počet hashtagů snižovat a dostat se ideálně na 7-10 hashtagů.

Rozhodně byste se měli vyhnout používání až příliš obecných hashtagů, což je kámen úrazu u začínajících profilů. Například hashtagy #interiordesign, #design nebo #interiordesigner která byste logicky používali jako bytoví designeři, můžete úplně vypustit. Pod těmito hashtagy jsou extrémně velké počty fotografií z celého světa. Jejich používáním byste na Instagramu zapadli nebo byli převálcováni konkurencí, na kterou bohužel nemůžete dosáhnout. Podle aktuální analýzy je přes 75 tisíc fotografií s hashtagem #interiordesign z USA a Kanady, což pro oslovení českého publika je mimo mísu. Zbytek fotek je jenom inspirace fanatiků do bytového designu.

Chci tím říct, že pokud si chcete budovat firemní profil na Instagramu a chcete se zaměřit na vaší cílovou skupinu, musíte se zaměřit na více konkrétní hashtagy nebo lokální hashtagy.

Měli byste také zapřemýšlet nad vlastním originálním hashtagem, díky kterému budete budovat vaši vlastní komunitu fanoušků a kterým budete označovat vaše fotky. Můžete to vidět třeba u českého ZOOTU a jejich hashtagu #zootcz, který má už skoro 1000 fotografií. Zoot zkrátka svým fanouškům řekne, aby použili u svých fotek tento hashtag a získají tím šanci, že jejich obsah nasdílejí. V čem je ten fígl? Dávají svým fanouškům šanci aktivně se zapojit do jejich obsahu, fanoušci sami vytváří obsah pro Zoot a ten kvůli tomu nemusí hnout prstem. A aktivně tak budují svoji vlastní komunitu. Jinými slovy, jejich fanoušci pak mají pocit, že si jich ZOOT nějakým způsobem váží.

Tip #5: Označujte na svých fotkách konkrétní lidi a místa (lokace)

Jste zrovna v oblíbeném obchodě s látkami nebo tapetami? Vyfoťte tam něco, co vám připadá zajímavé, a dodatečně při nahrávání fotky označte danou lokalitu (př. budete v Ikee v Praze na Černém Mostě – označte lokalitu Ikea Černý Most). Dneska už mají skoro všechny podniky lokaci na Instagramu, takže se nemusíte bát, že byste ji nenašli. V čem vám to pomůže? Je to extra jednoduchý způsob, jak si k sobě zadarmo nalákat nové fanoušky. Opravdu! Lidé v daných lokalitách si prohlížejí fotky, které na tomto místě někdo pořídil. A co může být pro vás lepšího, než když si vás všimne skupina lidí, která řeší bytový design.

Stejně tak to funguje u označování lidí ve fotkách. Představte si, že např. klientka, které jste v minulosti realizovali interiér nebo s čímkoliv pomáhali a jste v dobrém vztahu, má profil na Instagramu (pro tento případ bych vám doporučovala začít sledovat všechny vaše klienty s Instagramovým účtem – haha, ale pozor, ať nejste moc velký stalker :)) a zrovna na svůj veřejný profil nafotila nové polštářky, které vypadají hezky. Co uděláte? Přesdílejte její fotku s označením jejího uživatelského jména a přidejte něco ve smyslu: “@petranovakova si domů pořídila těchto 5 fantastických kousků a já se nemůžu rozhodnout, který je lepší. Pomozte mi to rozlousknout :)”

Nejenom, že Petru potěší, že na ní pořád myslíte, ale získáte reálnou šanci, jak k sobě přitáhnout zase další lidi, kteří si na jejím profilu všimnou, že u vás něco lajkovala. Plus pokud ještě ona sama není vašim fanouškem, je to skvělá šance, jak jí k tomu pošťouchnete.

Nemusíte se bát na svých fotkách označovat i některé značky, u kterých nakupujete produkty pro vaše klienty. Může se stát, že takový obsah se dané značce zalíbí a vaši fotku i s proklikem na váš profil nasdílí svým fanouškům, kteří se zase mohou stát těmi vašimi.

Jako bytoví designeři máte oproti některým lidem tu výhodu, že máte cit pro design a hezké věci. Instagram je platforma, která je pro vás jak dělaná. Proto se toho nebojte a začněte už dnes klidně krok za krokem budovat i ten váš profil. Proč říkám dnes? Podnikatelé a firmy v Čechách rychle zjišťují, že se na této síti mohou velice efektivně propagovat bez nutnosti placené reklamy a hojně toho využívají. Na nic nečekejte, protože čím dřív začnete, tím větší šanci máte ve svém oboru hravě předběhnout konkurenci, která už vás potom jen tak nedožene.

Držím vám pěsti a běžte do toho, protože stejně jako já se do Instagramu po nějaké době totálně zblázníte :)

Kateřina Pavlíčková

Katka díky komerčnímu fotografování a studiu sociálních médií spojila příjemné s užitečným a začala se specializovat na Instagram. Nyní učí podnikatele a firmy, jak mohou i oni používat Instagram k podpoře jejich podnikání efektivním a autentickým způsobem. Vede Facebookovou skupinu Marketing na Instagramu, kde je vítán kdokoliv s chutí dozvědět se o Instagramu více.