Asi před měsícem měli studenti v našem kurzu Základy designu interiérů za úkol obejít obchody a showroomy a seznámit se s nejrůznějšími materiály. A i když je to neuvěřitelné, některé studentky se vrátily zklamané. Ne kvůli tomu, že by nenašli bohatou nabídku, ale proto, že v obchodech se jim nikdo moc nechtěl věnovat.
Což naprosto nechápu.
Možná to jsou ojedinělé případy. Kdysi jsme ale s jednou paní na toto téma diskutovali a ona řekla že v obchodech nejsou prodavači, ale “podavači”. A měla možná v mnoha případech pravdu. Chcete věc xy? Ok, tady ji máte. A konec.
Samozřejmě nechci paušalizovat, myslím, že je velká spousta obchodů a obchodníků, kteří se klientům věnují, vše vysvětlí, ukážou, doporučí… V některých obchodech je i rovnou služba interiérového designér.a Ale asi je i spousta takových, kam například přijdete koupit sedačku, oni Vám možná ukážou vzorník potahových látek a nechají vás s tím, ať se rozhodnete, co chcete.
Proč se takový prodavač nezeptá, co už doma máte? Proč se nesnaží sladit vybíraný kus zařízení s vaším stávajícím? Proč vám nedoporučí k té skvělé nové sedačce ještě konferenční stolek a dekorační polštářky?
Jednou věcí je samozřejmě přístup samotného prodavače. Možná má pevný plat a je mu to jedno, kolik u něj nakoupíte. Možná nemá prostě dost zkušeností s prodejem, nemá ten “drive” a neumí prodávat.
A možná mu nikdo neřekl hlubší souvislosti při zařizování interiérů. Že nejde koupit jen sedačku, ale že ta sedačka je část celku, který musí ladit jak barevně a stylově, tak i s naturelem uživatelů, kteří s tou sedačkou nakonec budou doma žít. Nemluvě o tom, že se do prostoru musí vejít :-).
Představte si, kdybyste přišli do obchodu pro tu zmíněnou sedačku a prodavač by se na místo toho, aby hned ukazoval konkrétní výrobky, zeptal, jak to u vás doma vypadá, co už tam máte, jak velká je místnost, kterou zařizujete… Jaký styl se vám líbí? Jaký je váš životní styl? A kdyby vám pak k té sedačce doporučil ještě další ladící výrobky? Neodcházeli byste z obchodu nadšení?
Proto myslím, že by bylo fajn, kdyby obchody s nábytkem a bytovým vybavením měli poučený pesonál, který absolvoval nějaký podobný kurz interiérového designu jako je ten náš (nebo přímo ten :-) ). Věděli by pak, na co všechno je potřeba se klientů zeptat. Věděli by, co s čím sladit. Uměli by třeba udělat jednoduchou vizualizaci… Otevřeli by se jim nové obzory, zlepšily prodeje a hlavně, měli by více mnohem spokojenějších zákazníků, kteří by se vraceli a doporučovali je dál…
Máte také nějakou negativní zkušenost z obchodu? Nebo naopak pozitivní? Podělte se v komentářích!
Obecně souhlasím, jenže osobně to mám jinak. Obvykle při zařizování interiéru máme s manželem 100% představu toho, co chceme. Např. u gauče to byl požadavek do tvaru L (jiný se do obýváku, ve kterém jednu zeď zabírá okno a jsou tam také 2 dveře) s prodlouženou částí do místnosti alespoň 2 m. Chvilku to zabralo, ale sehnali jsme doslova na cm přesně.
Ale onehdy jsme kupovali nové umyvadlo, šli jsme pro velké hranaté a přinesli si domů malé kulaté – ovšem po vzájemné dohodě.
Ale jak jsem řekla na začátku, není nad to, potkat se s personálem, který má produkty a vychytávky v malíčku, a umí nabídnout, poradit a prodat, to je pak radost utrácet :).
Jani, moc pěkně jste to napsala. Bohužel i já mám spíše negativní zkušenosti (a to nejen z designových obchodů, ale všeobecně v Čechách chybí „customer friendly“ přístup). Od klientů také slýchám mnoho nepříjemných zkušeností. Osobně se snažím spolupracovat jen s těmi showroomy a prodejnami, kde to funguje, rádi mi poradí, poskytnou vzorky a vím, že tam můžu poslat klienta a že bude spokojený. Můžu zmínit třeba Polstrin, Ton, Lavmi, Innex, BoConcept, Barkotex aj.
Tereza
Ahoj Jani, máš pravdu, když se ti v obchodě věnuje majitel, nebo někdo, kdo vlastní franšízu, nebo má z prodeje alespoň procenta, tak se ti snaží poradit a prodat – narazilas totiž na podnikatele – jeho cílem je vyhovět lidem a prodat.
A pak je tu druhá sorta lidí, a těch je většina – zaměstnanci. Jejich cílem je ráno přijít do práce a odpoledne odejít, ideálně si v pracovní době vyřídit spoustu soukromých věcí. Když mají fixní plat, nesnaží se, ani nechtějí. Manžel měl zaměstnance, kterému fixní plat stačil a chodil to k němu „přežít“.
Zas na druhou stranu, nemůže být každý podnikatel, kdo by pak pracoval za nízké mzdy a fixní platy, že?
Proto já jsem na volné noze a přesně vím, že jsem podnikatel, nikoliv zaměstnanec :-)
Pěkný den,
Hanka
Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že som sa stretla s rôznymi predavačmi, podavačmi a aj obchodníkmi. Sama som pracovala v niekoľkých predajniach s nábytkom, ako dizajnérka a mala som spústu kolegýň. Na nich bolo presne vidno rozdiely, ktorú práca baví a ktorá iba príde prečkať deň do práce. Bohužiaľ, všade chýbala motivácia zo strany zamestnávateľa a tie šikovné obchodníčky si nakoniec otvorili svoje vlastné predajne s nábytkom :-)
Pekný deň prajem a ďakujem za veľmi trefný článok.
Vanda
Děkuji všem za komentáře. Je vidět, že v této oblasti je na čem pracovat. I když je super, že spousta skvělých obchodu existuje. Je to asi jako se vším. Jako zákazníci si musíme vybírat, dát na reference… A prodejny by měly školit zaměstnance a dobře vybírat jen ty nadšené pro interiéry i obchod
Dobrý den, jenže to je těžké, pokud bychom se měli bavit o typických consumer řetězcích. Pokud jdete přímo do designového obchodu, tam bych profesionála očekávala, ale v opačném případě mě to nepřekvapuje. Kolik takový prodavač bere a jaké benefity mu firma nabízí? Pokud by tam chtěli odborníka se zápalem, museli by do něj investovat a to se u nás bohužel neděje, i přesto, že se firmy potýkají s nedostatkem kvalitních lidí. Osobně se také domnívám, že dnešní doba umožňuje fungovat jaksi strojově. Nikdo už nepřemýšlí nad tím, co říká, jak jí, co vůbec dělá, proč by tedy prodavač s úkolem: buď tady od 9.h do 18.h, protože za to tě platíme, přemýšlel nad tím, jestli kupujete správnou věc:( Nejsem skeptik doby, ale tohle mě na nás trochu mrzí. Pro-aktivní přístup se moc nevidí.
Dobrý den,
také se ráda podělím s mojí zkušeností. Jelikož design mám moc ráda a myslím si, že mám k němu i cit, tak jsem nemohla pochopit pár situací, které se odehrávaly v různých prodejnách.
Upozorňuji, že design nemám vystudovaný, ale jen jdu pocitově po tom, co mám ráda a ladím tak, jak to cítím a vidí mé oči :) …
Dostala jsme možnost, zařídit si celý byt sama od základu, tedy od podlah. Jako první přišlo na řadu řešení koupelny a WC. Když jsem navštívila jedno koupelnové studio a řekla, jaký je můj styl, má představa, tak opravdu dlouho jsem musela prosazovat to, co doopravdy chci. Abych byla přesnější, miluji rustikální styl a prodejci v obchodě nehledali to, jak mi vyhovět, ale spíš naopak, snažili se za každou cenu mi předložit „moderní styl“, ve kterém bych se ani necítila dobře. Hledali spíš výmluvy, proč to nejde, než řešení… Nakonec, když jedna paní designérka viděla, co jsme si vybrala za materiály, tak sama řekla, že to bude krásná koupelna a že ji chce posléze nafotit… i sám ředitel koupelnového studia řekl, že to, co jsme si vybrala, opravdu chce odvahu a že to bude koupelna jak do katalogu… z toho usuzuji, že hodně lidí je „usedlých“ a bojí se projevit naplno kreativitu… Člověk, který chce opravdu „být stále kreativní“ nebo „být IN“, nesmí se bát vymýšlet různé nápady, i když budou pro něj nepochopitelné a bláznivé – moc odvážné :) pryč s usedlostí, jen tak se vyčleníte z davu a budete něčím výjimeční pro své klienty.