Dneska pro vás mám zase jeden článek “podnikatelský”, ale čtěte, i když třeba nechcete podnikat. Tohle totiž platí obecně i u jiných činností…
Každý chce být úspěšným designérem, chce mít spoustu klientů a peněz, chce dělat to, co ho baví – tedy navrhovat úžasné a krásné interiéry. Ze zkušeností s mentorováním začínajících designérů ale můžu říct, že většina dělá jednu chybu – nepočítá se statistikou. Neboli – hrozně brzo se vzdává!
Jak to myslím? Statistika funguje a ve všem, co děláte, se dá uplatnit tzv. Paretovo pravidlo. To znamená, že z 10 pokusů 2 vyjdou. Jinými slovy – každý pátý pokus!
Když tedy třeba někdo měsíčně má 2 zájemce o své služby, se kterými se sejde nebo kterým dá nabídku. Jaká je asi pravděpodobnost, že skutečně získá 2 zakázky? Mizivá…
Ale protože si ten člověk hned řekne: “No jo, nic z toho nebylo, tak to mi to asi nefunguje, nemám na to atd…”, vzdá to.
Když ale bude takový člověk mít 10 schůzek, 2 zakázky z toho už jsou statisticky docela hodně pravděpodobné.
Už vidíte tu chybu? Musíte rozhodit sítě! Když nabídnete měsíčně své služby 2 lidem (třeba jdete jen na dvě první nezávazné schůzky), pořád se divíte, že nemáte dost zakázek?
Musíte mnohem víc zapracovat!
Dejme tomu, že půjdete na nějaké networkingové setkání. Seznámíte se s 20 lidmi a s 5 si dáte schůzku. 2 zaujme, co děláte, a 1 si s Vámi dojedná osobní konzultaci, protože zrovna řeší něco kolem bydlení (a to ještě neznamená, že se stane i platícím zákazníkem…).
Nebo oslovíte na facebooku 1000 lidí. 200 se jich proklikne na Váš web. 40 se jich zapíše k odběru newsletteru. 8 si objedná váš produkt nebo službu.
Když z 10 nabídek 2 vyjdou, je to každá pátá!!!! Proto musíte mít pět krát víc schůzek, než chcete zakázek.
Takže kalkulačku do ruky a spočítejte si to. Vzoreček je jednoduchý (předpokládáme, že vyjde každá pátá schůzka nebo kontakt)
Kolik chci zakázek (např. měsíčně) krát 5 = kolik schůzek mít nebo kolik nabídek musím měsíčně udělat
Máte vypočteno? Tak teď na tom mákněte. Interiérový design není jen o navrhování krásných pokojíčků. Musíte je taky mít komu navrhovat. Tak se nebojte a oslovte pár lidí. Nebo vlastně, pravděpodobně hodně lidí… Je to hodně práce, chce to vylézt ze své ulity, ale stojí to za to!
Dejte mi vědět v komentářích. Jak hledáte a oslovujete klienty? Jak se vám to daří? A přišel na vás nějaký “aha moment” díky tomuto článku? :)
To je sice hezké, hezky napsané, to snad chápe každý. Problémem u začínajících designérů aneb těm, co asi nejvíc pomáháte bude asi nejspíš to, kde ty klienty vzít, když nemají žádnou nebo minimální praxi…asi…?…,
rodina a kamarádi brzo dojdou
a navíc předpokládám, že širší rodina, známí a kamarádi počítají s tím, že to bude u vás „zadarmo“ nebo za flašku:-(((
Dobrý den Diano! Rodina a kamarádi jsou fajn na začátek – ale tak max. 3-4 zakázky, abyste měla co dát do portfolia. Pak jsou kamarádi fajn i dále, ale už ne zadarmo ani za flašku :-). „Sorry jako…“, ale nemůžete to dělat pro charitu :-). V krámě vám nákup zadarmo taky nedají jen proto, že prodavačka je vaše sestřenice… Takže buďte silná a i od kamarádů si řekněte o finanční odměnu, oni to pochopí. A když ne, tak radši svůj čas a energii nasměrujte právě na to získávání zákazníků.
Nevadí, že nemáte praxi. Je to právě o tom vylézt ze své ulity a dělat něco pro lidi. Dokonce bych to otočila – ne kde „BRÁT“ klienty, ale co vy můžete „DÁT“ lidem a potencionálním klientům. Buďte vidět ve své komunitě, udělejte nějaký workshop nebo přednášku (nejlépe ne jen jednou ale pravidelně), choďte na networkingová setkání – jsou v každém větším městě. Přihlašte se do soutěže, udělejte se stánek s „radami od designérky“ na nějaké akci nebo veletrhu, udělejte nějakou charitativní akci… Možností je spousta.
A kamarády můžete využít ještě jinak – zkuste jim říct, že jim dáte provizi z každé zakázky, kterou vám dohodí. Uvidíte, že o vás začnou ve svém okolí mluvit, kdykoli někdo z jejich známých a kolegů zmíní, že bude stavět/rekonstruovat/stěhovat se…
Držím palce!
AHA, asi mi začíná svítat. Jano, díky za nakopnutí (a moc se mi nesměj, že po těch „letech“ studia taková jasná věc, mi doteď jasná nebyla…). Fakt je potřeba o tom mluvit, že i u návrhářů platí, každý 5.-10. klient. A to klidně ještě až za 2-5 let. … Ale, když se člověk osvědčí, tak se tito lidé vrátí a doporučují dál. :)
Díky Ivo za komentář. Ano, je to tak – a nějaký čas to trvá, než třeba platí ta statistika v ideálním poměru… Ale co já jsem si třeba nedávno teprve uvědomila je právě to, že někdy to bereme tak, že máme klienta, uděláme pro něj projekt a tím to končí, protože další projekt zrovna nemá. A nevidíme, že ten samý klient může chtít předělávat interiér třeba za 7 i 10 let… Je to dlouhá doba, ale pokud si ho budeme během té doby hýčkat, občas se mu ozveme s tím, co nového jsme zařídili a navrhli, občas pošleme přání k Vánocům atd., tak pak svou novou zakázku s největší pravděpodobností svěří opět nám. A během té doby nás bude doporučovat. Co víc si přát :-)
….moc děkuji za odpověď!! D.