Často se mezi klienty setkávám s názorem, že 3D vizualizace je tím vlastním „návrhem“ interiéru a že bez ní není služba kvalitní a úplná. Navíc pod pojmem 3D vizualizace si obvykle představí super dokonalé obrázky, které vypadají spíše jako fotografie hotového interiéru, než jako počítačově vytvořený obraz. Stejné je to s mými studenty – věří, že fotorealistická vizualizace jim zajistí dostatek zákazníků. Pravdou je, že takovéto obrázky mohou zapůsobit na potencionální zákazníky. Je ale takováto krásná vizualizace zárukou kvality designéra?
Krátká a stručná odpověď zní: NE.
Předně je třeba si uvědomit, že vytvořit takovouto dokonalou vizualizaci je nesmírně časově náročné. Vyžaduje to mít (obvykle drahý) specializovaný počítačový program a většinou kromě práce designéra jako takového pracuje na takové vizualizaci odborně vyškolený grafik. Protože je takováto vizualizace časově i finančně náročná, musí se zákonitě tato skutečnost odrazit v ceně hotového návrhu.
Proto se takovéto vizualizace používají spíše u projektů s vyšším investorským rozpočtem, u zakázek na velké projekty (například developerský projekt nebo projekt na zařízení značkového hotelového komlexu, restaurace či kavárny).
Tyto vizualizace se také často dělají z reklamních důvodů – například pro přilákání potencionálních zájemců o koupi bytu v novém developerském projektu. A grafik, který takovou vizualizaci zpracovává nemusí nutně mít všechny potřebné znalosti z oboru navrhování interiérů. Tvoří reklamu, nikoli reálný interiér, který by mohl sloužit reálným lidem. Neplatí tedy, že krásná fotorealistická vizualizace je nutně zárukou kvalitně a funkčně navrženého interiéru.
To, že si interiérový designér nemůže s časových ani finančních důvodů dovolit zpracovávat pro své klienty (například v soukromé sféře) takto propracované vizualizace, však ještě neznamená, že jeho návrhy nejsou kvalitní. Designér může pro prezentaci svých myšlenek a nápadů využívat nejrůznější prostředky – dokonce i kresbu v ruce. A není na tom nic špatného. Cílem vizualizace je přiblížit zákazníkovi, jak bude jeho budoucí interiér uspořádán, jak budou umístěny jednotlivé zařizovací prvky, jak budou vypadat v prostoru atd. Každý designér je jiný, má svůj styl, vyhovuje mu jiný způsob práce. A také nechce zbytečně prodražovat své návrhy pro své (ideální*) klienty.
Vizualizace je důležitou složkou návrhu interiéru. Ale je vždy důležité se při volbě typu vizualizace, kterou budete prezentovat svým klientům, zaměřit na to, aby
– dostatečně jasně vystihovaly prostorové řešení daného interiéru
– naznačovaly, jaké budou použité materiály a barvy (návrh je vždy třeba doplnit reálnými vzorky použitých materiálů)
– neobsahovaly různé nesmysly – například příliš malé průchody mezi nábytkem, nepraktické rozmístění zařizovacích prvků a pod.
– byly doprovázeny patřičným komentářem a vysvětlením
– měly váš rukopis a styl
– množství času potřebné na jejich vytvoření odpovídalo ceně návrhu interiéru
* Samozřejmě každý designér by měl mít jasno ve svém ideálním zákazníkovi. Pokud se bude specializovat na VIP klientelu a náročné projekty pro velké firmy, hotely apod., pak je na místě, aby si například najal grafika a zpracovával pro své zákazníky vysoce kvalitní a fotorealistické vizualizace. Pokud je ale jeho cílovým zákazníkem běžná rodina s průměrnými příjmy zařizující bydlení v novostavbě někde na okraji města, pak by takto náročné vizualizace znamenaly, že si služby designéra jeho cílová skupina nebude moci dovolit.
Pokud hledáte něco, co přesvědčí vaše potencionální zákazníky, aby zvolili právě vaše služby, mnohem lepším řešením než fotorealistické vizualizace je prezentovat kvalitní fotografie vámi navržených interiérů „před a po“. O tom ale zase někdy jindy…
Zdroje foto: Adabeo Formation SketchUp, Sophersparn.com, 3dsindia.com, render-arquitectura.comP.S: všimli jste si na první fotce na první pohled zmiňovaných chyb, nebo vás překvapily? Napište mi do komentářů!
Dobrý večer, dnes ráda zareaguji na článek, který je velmi trefný. Jak se rozmohl internet, facebook, pinterest apod., tak se začínám setkávat s tím, že lidé dostávají vizualizace ve formátu A3 na křídovém papíře a jedině takové považují za skvělé a určující. Ale že je kuchyň naprosto nepraktická, stůl je otočený tak, že se k němu 4 lidi obtížně vejdou, ač prostor dovoluje daleko lepší uspořádání, není tam dostatek úložných prostor apod., to už nevidí..
Souhlasím s Vámi a budu dál ráda číst Vaše články. Jen tak dál, díky!
Hana Matějková
Děkuji Hano! Jsem ráda, že se Vám článek líbíl a že upozornil na něco, co často lidé na první pohled nevidí – vidí jen to „pozlátko“ ale chce to dívat se na vizualizace také trochu do hloubky a se selským rozumem.