Podnikání na volné noze může být někdy jako jízda na horské dráze. Jednou máte plno zakázek, pak ale přijde ten propad, období sucha, kdy není žádný klient v dohledu. Myslíte si, že to je jen realita podnikání? V této epizodě vám ukážu, že to tak být nemusí!
Vysvětlím vám, co je klíčem k úspěchu, a dám vám konkrétní tipy, jak prolomit cyklus nejistoty a nepravidelnosti.
Dozvíte se:
– Jak si vybudovat udržitelný byznys s pravidelným přísunem klientů.
– Proč firmy jako Coca-Cola nikdy nepřestanou s reklamou (a proč byste ani vy neměli).
– Praktické kroky, jak si vytvořit marketingový plán a zařadit propagaci mezi své každodenní činnosti.

 

Připadá vám taky někdy práce na volné noze jako na horské dráze? Někdy máte zakázku nebo dokonce několik najednou, úplně se ponoříte do práce hrozně vás to baví a věnujete se klientům na 100%, jenže každá zakázka jednou skončí jen abyste zjistili, že když odevzdáte klientovi hotovou práci, nemáte do čeho píchnout. Další klient je v nedohlednu… Nikdo nečeká za dveřmi… Natož že by tam byla fronta… Možná si říkáte, že to je realita podnikání - nejistota a nepravidelnost, ale to vůbec není pravda…

pojďme to probrat.

Schválně, jestli se vám tohle děje taky: když máte nového klienta, s nadšením se pustíte do práce, navrhujete, vybíráte materiály, nábytek, barvy a doplňky, jste úplně ponoření do toho procesu a na nic jiného nemyslíte. Jste ve flow. A baví vás to! Jasně, je to super, a proto to přeci děláte - abyste dělali co vás baví a naplňuje

Ale je tu problém.

a já nejsem ten kdo by mohl házet kamenem, i já jsem tuhle chybu dělala a občas se zapomenu a dělám jí i dneska.

Tahle horská dráha a období střídání hojnosti a nedostatku (peněz i klientů) je strašně frustrující a stresující.

Dokonce tak, že si říkáte, jestli by nebylo lepší mít nějaké to zaměstnání a v uvozovkách jistotu.

Jenomže ono to tak vůbec nemusí být. To, že to tak máte, je proto, že děláte jednu zásadní chybu - že věnujete veškerou svou pozornost péči a čas zakázkám a současným klientům a vůbec neřešíte marketing. A to marketing pravidelný, průběžný, konzistentní. Vaše podnikání je tak naprosto nepředvídatelné - spoléháte se na štěstí, že se někdo ozve, a o nějaké stabilitě nebo dokonce růstu podnikání si můžete leda tak nechat zdát.

A přitom je to možné prolomit tenhle cyklus a zajistit si stabilní přísun nových zákazníků! A není to zas tak složité.

Zamyslete se nad jakoukoli společností - klidně nějakou velkou - coca cola, apple, starbucs… firmy, který si řeknete že přeci ani nepotřebují reklamu - vždyť je každý zná a každý kupuje jejich výrobky. A přeci - tyhle firmy pořád dělají reklamu. Pořád se zákazníkům připomínají, lákají je, upozorňují na sebe… Jestli tyhle miliardové byznysy mají marketing jako svojí prioritu - a to i v obdobích, kdy byznys šlape a nemají nouzi o zákazníky - proč si myslíte, že v malém podnikání by to mělo být jinak?

Mimochodem - vezmeme si třeba tu coca colu - kdo myslíte, že v té firmě bere víc peněz? Ten kdo vyrábí tu samotnou limonádu? Nebo pracovník marketingového oddělení? A proč asi? Protože ta propagace je to, co tu limonádu prodá. Marketing je činnost, která přináší finance do firmy, ne samotný produkt - zamyslete se nad tím!

Takže. Co musíte udělat, abyste prolomili to „prokletí“ nepravidelnosti a nejistoty. Už víte, že to tajemství je asi ten marketing. Ale pozor - musí to být konzistentní marketing. A aby byl konzistentní, na to existuje jednoduché řešení: musíte marketing, jako jednu z podnikatelských činností, zařadit mezi svoje pravidelné aktivity. Musí to být součást vaší denní nebo týdenní rutiny. Nesmíte „začít dělat ten marketing“ až v okamžiku, kdy dokončíte zakázku a zjistíte, že další klient je v nedohlednu. To už je sakra pozdě.

Musíte propagovat svoje služby, být vidět a získávat potencionální zákazníky, kteří budou čekat ve frontě na to, až skončíte práci na aktuálním projektu.

Když budete dělat marketing pravidelně, (a dokonce si tuto činnost možná dáte jako prioritu, což je ještě lepší) tak,
se vyhnete „obdobím sucha“ a budete mít pravidelný přísun projektů a klientů
vytvoříte mnohem udržitelnější byznys, kdy budete moct předvídat příjmy, předvídat cashflow a budete mít míň stresu a obav o to, jak zaplatíte složenky příští měsíc
výhodou je i to, že se budete lidem pořád připomínat, tudíž až budou potřebovat designéra, budete první člověk, na kterého si vzpomenou
budete mít svobodu brát jen projekty, které budou vašimi vysněnými a ideálními projekty a nebudete muset z nouze brát zakázky, které vám nesednou nebo si nesednete s klientem

Zní to možná jako sen, ale věřte mi, že to opravdu bude fungovat, když si uvolníte třeba jen pár hodin v týdnu a dáte se do toho.

Takže co musíte udělat

Dejte si to do diáře! Každý týden si vyhraďte určité bloky času na marketing - a přes to vlak nejede! Nechci pro vás hodiny a hodiny času, stačí třeba i 30 minut denně
Dejte tomu ale prioritu - tj. udělejte to třeba jako první věc ten daný den, až potom se pusťte do ostatních úkolů. Jinak hrozí že se k tomu už nedostanete.
Musíte být opravdu konzistentní - v tom je to kouzlo a taky háček - PROTO JSEM PRO VÁS VYTVOŘILA KE STAŽENÍ MARKETINGOVÝ KALENDÁŘ S NĚJAKÝMI PŘÍKLADY A HLAVNĚ KOLONKAMI, KAM SI MŮŽETE NAPSAT, CO KDY BUDETE DĚLAT
Využijte sílu referencí a svých stávajících klientů - to je ten nejjednodušší marketing. Akorát v tom zase musíte mít systém. Je fajn, když dostanete od spokojeného klienta email, že vám děkuje a že je z vaší práce nadšený. To si můžete dát na web. Ale vy musíte s vašimi klienty dál pracovat! Ideálně byste měli mít svou databázi kontaktů na bývalé klienty, občas se jim připomenout, napsat, na čem zrovna pracujete a zeptat se třeba, jestli neví o někom, kdo zrovna taky potřebuje vaši pomoc.
Nespoléhejte se jen na jednu metodu marketingu (a už vůbec ne na sociální sítě! !!!!) Zapojte osobní kontakty, networking, vyhledávání lokálních firem pro spolupráci - to je taky marketing a často efektivnější než všechny sociální sítě světa
Sledujte, co vám přináší největší efekt, odkud zákazníci skutečně přicházejí a který kanál třeba nefunguje a svojí strategii upravujte podle toho.

Takže, nečekejte, až doděláte projekt, na kterém právě pracujete a začněte přemýšlet, odkud přijde váš příští klient! Stáhněte si můj marketingový plánovač a zakomponujte konzistentní marketing do svých každodenních činností - a uvidíte, že vaše podnikání začne vzkvétat.

Můžete si třeba každou neděli večer sednout a naplánovat si aktivity na další týden. Nebo ještě lépe - udělejte si rovnou plán na měsíc nebo tři měsíce dopředu. Můžete si ten plánovač vytisknout kolikrát potřebujete - každý list na týden.

V tom vzoru máte i nějaké příklady, pokud nemáte třeba představu, co byste měli dělat, co je to vlastně ten marketing, jaké aktivity to může představovat. Jen pozor že to jsou opravdu příklady neříkám, že tyhle konkrétní činnosti jsou ty pravé pro každého a pro každý byznys. To už musíte promyslet podle sebe a svého podnikání a taky se nebát zkoušet nové věci a změnit to, co třeba nefunguje atd. A taky to není o tom dělat páté přes devétá, co vás zrovna napadne, ale mít jasnou marketingovou strategii - to je ale zase jiná kapitola - víc k tomu máme v klubu.

někde se ale začít musí, tak se pusťte do práce a já držím palce, ať máte stálý a pravidelný přísun zakázek!

a jestli vám epizoda pomohla, klikněte na odběr ve Spotify nebo v Apple podrostech nebo na YouTube a napište mi hodnocení! Pomůžete mi tak v další tvorbě podcastu!

Mějte se krásně!