Podcast je po pauze zpět a nemůžeme začít jinak, než mými postřehy z konference Interiéry, která se konala minulý týden v Brně a přinesla spoustu zajímavých informací a inspirace pro profesionály z oboru interiérů.

Dozvíte se třeba, s jakými trendy nás seznámila hlavní hvězda konference, odbornice na trendy a ambasadorka firmy RAL Alina Schartner, proč je skvělé vidět příběh v pozadí navržených interiérů a nebo jak se téměř každým tématem prolínalo téma udržitelnosti. A taky zjistíte, proč je konference skvělá věc a proč byste na ní příště neměli chybět :-)

Odkazy:

Web konference Interiéry

Časopis Interiéry

Family loft Vanguard

Materiál z PET lahví vylovených z moře

 

Krásný den, milé designérky a designéři! Vítám vás po delší pauze u další epizody podcastu o designu a podnikání. Tohle je dvanáctá epizoda, ale můžeme ji také nazývat první epizodou druhé řady, nebo druhé série, po té pauze. Zjistila jsem, že vám podcast chyběl, což mě samozřejmě moc těší. Říkali jste mi to na konferenci Interiéry, kde jsem se se spoustou z vás potkala 7. listopadu. A právě o konferenci bude dneska řeč, protože tam zaznělo mnoho zajímavých a inspirativních informací, o které bych se s vámi chtěla podělit.

Konference se koná pravidelně vždy na začátku listopadu, letos už to byl třináctý ročník. Pokud jste na konferenci Interiéry nikdy nebyli a vůbec nevíte, co si pod tím představit, je to vlastně celý den, kdy probíhají přednášky na různá odborná témata. Ty přednášky jsou většinou patnáctiminutové, takže vše probíhá ve velmi rychlém sledu a inspirace a informací za ten den načerpáte opravdu hodně. A o přestávkách můžete prozkoumávat stánky firem na miniveletrhu, získávat nové kontakty, katalogy, vzorky a podobně, a samozřejmě se setkávat s kolegy z oboru, sdílet zkušenosti, zážitky z praxe a tak dále, což je na tom také neocenitelné.

Konference má vždy nějaké souhrnné téma, letos to bylo „Buď kreativní“. Musím říct, že všechny přednášky byly opravdu inspirativní, a to i v případě, kdy se mluvilo o materiálech, které známe a běžně používáme, ale vždy tam byla nějaká nová myšlenka nebo inspirace, jak něco udělat jinak, jak přemýšlet jinak.

Krásným příkladem byly třeba folie Squid, které se používají na okna nebo v kancelářích pro zajištění soukromí. Tyto folie mají textilní povrch nebo vzor, ale přesto jsou to folie na sklo, takže si člověk řekne, co kreativního by se s tím dalo vymyslet. Třeba tam byla ukázka toho, jak tento materiál využila firma Dior pro své výkladní skříně – folie použili ve vrstvách, vystříhali ji do tvaru květin a podsvítili, takže to vypadalo úžasně a zajímavě. A o tom to právě je – interiérový design, nebo design obecně, by měl být o tom, že přijdete s něčím novým, s nějakým nápadem, který ještě nikdo nevymyslel.

Aby člověk mohl něco zajímavého vytvořit, musí znát různé materiály a jejich možnosti, které mu dávají. Jen tak můžete přemýšlet takzvaně outside the box. O tom to opravdu hodně bylo – mít přehled o materiálech, vědět o novinkách od výrobců, osahat si je rovnou na stáncích na konferenci.

Hlavní hvězdou letošní konference byla Rakušanka Alina Šartner, odbornice na trendy a barvy, která je ambasadorkou pro firmu RAL. Vytváří každý rok předpovědi trendových a barevných palet pro firmu RAL. Alina nám ve své přednášce ukázala aktuální trendy, co se týče barev i materiálů. Potvrdila to, co už jsem viděla nebo co vidím obecně na poli interiérového designu na různých veletrzích. Například v září jsem byla v Paříži na veletrhu Maison et Objet, takže mohu potvrdit její slova, že červené barvy, vínová, okrová červená a cihlová oranžová jsou na vzestupu. Na veletrzích bylo vidět, že tyto barvy byly všude, často v kombinaci s teplejší žlutou, jako je okrová, nebo s křiklavě zelenou až jedovatou žlutozelenou. S takovou barvou se pracuje obtížně, zvlášť v bytovém interiéru, takže spíše se preferují teplejší žluté odstíny. Na vzestupu je i tmavě zelená a tmavá tyrkysová.

Co se týče materiálů, tak Alina zmínila textilní materiál buklé, který interiérový design v současnosti ovládá. V předchozích letech jsme ho viděli hlavně v bílých nebo krémových odstínech, ale nyní se výrazné barvy objevují i na buklé.

Celkově se dá říct, že největší globální trend v barvách je více barev. Lidé touží po barevnějších a veselejších interiérech a upouští se od šedo-bílo-béžových interiérů s kapkou černé.

Teď na podzim se konalo mnoho designových akcí, jak v Čechách, tak v zahraničí. Jak jsem zmínila, byla jsem v Paříži a o této návštěvě najdete u nás v klubu přednášku o tom, co tam bylo k vidění za novinky a trendy. Měli jsme také přednášku o novinkách a trendech v koupelnách, obkladech a dlažbách z italského veletrhu Cersaie. Pokud jste v klubu a tyto přednášky jste ještě neviděli, doporučuji se na ně podívat, a pokud ještě členem klubu nejste, připojte se při nejbližší možné příležitosti, abyste měli přehled o dění na poli interiérového designu.

Na konferenci se objevují také případové studie, což mě osobně hodně baví. Přijde architekt nebo interiérový designér, představí svou realizaci a my vidíme, jak přemýšlel, jak přišel s konceptem, jak využil prostor, jak spolupracoval s klientem, atd.

Tentokrát jsme měli dvě případové studie. Na jednu jsem se hodně těšila, a to na povídání pana architekta Ondřeje Michálka ze společnosti Procházka & Partners, kteří měli na starosti navrhnout interiéry v Obchodním domě Máj na Národní třídě. Pokud jste ty interiéry viděli, možná vás, stejně jako mě, šokovaly. Obchodní dům Máj jsem měla ráda, studovala jsem poblíž a často jsem tam chodila. Když jsem viděla, co se s tím domem stalo, byla jsem v šoku. Ale když slyšíte autora toho díla, pochopíte jeho záměr.

Klient, investor, chtěl něco wow, co v České republice ještě nebylo – extravagantní, šokující, něco podobné zábavním centrům v zahraničí. Má to být dům zábavy a zážitků, což to skutečně splňuje. Architekt vyprávěl o inspiraci podobnými centry ve Vídni, Londýně nebo Lisabonu. Klient měl heslo „Víc je víc“.

Nedílnou součástí navrhování byly 3D modely velmi podrobné do nejmenších detailů, a klient mohl procházet vizualizace, schvalovat je nebo navrhovat změny. Zajímavé bylo, že pro návrh některých prvků použili i umělou inteligenci, konkrétně MidJourney, a také vytvořili nekonečné množství moodboardů.

Druhou zajímavou případovou studií byl loft Vanguard navržený architektkami Michaelou Záhorovskou a Simonou Belicovou. Tento loft byl zařízený pro rodinu s dětmi, což nebývá obvyklé, a architektky ukázaly, jak dokázaly prostor vyřešit, aby poskytoval dostatek soukromí. Projekt využíval i princip upcyklace a původních prvků, takže byl velmi udržitelný.

Udržitelnost se prolínala celou konferencí. Byly zmíněny dva pohledy: využití odpadu, jako například PET lahví, které se z moře recyklují na interiérové obklady, nebo materiálů, které vydrží velmi dlouho, jako různé folie do oken.

Pro mě nejlepší přednáškou byla ta od Václava Mlynáře, který nám ukázal, jak vytvořit projekt, který má duši.

Je toho opravdu spousta, o čem by se dalo povídat. Pro ty, kdo nebyli na konferenci, je soubor přednášek dostupný v časopise Interiéry. Ale nejlepší je konference naživo. Doporučuji účast každému, kromě zajímavých přednášek máte možnost získat katalogy, vzorky a ušetřit čas. Skvělý je i networking – letos nás tam bylo asi 20 z klubu.

Doufám, že příští rok se s vámi potkám v ještě hojnějším počtu. Na závěr jsem vám do popisku přidala některé odkazy, takže se podívejte a inspirujte. Těším se na vás v příští epizodě! Mějte se krásně.