Když chcete navrhovat interiéry, musíte mít pádný důvod, proč to chcete dělat. A „dělat to, co mě baví“ není dostatečně pádný důvod. Když nebudete mít své jasné a pádne proč, hrozí, že záhy vyhoříte nebo svoje snažení zabalíte hned jak něco nepůjde podle vašich přestav nebo se nebude dařit. Důvodů proč se zabývat vaším proč je ale víc – a o tom je dnešní díl.
Dozvíte se, proč je takové poslání důležité pro vás, pro vaše zákazníky, případné zaměstnance nebo spolupracovníky a možná i pro širší společnost a svět.
Odkazy v epizodě:
Přepis je tvořen automaticky, omluvte případné chyby.
00:10
Krásný den a vítejte u druhého dílu podcastu o designu a podnikání. Naše dnešní téma je vaše proč. Když totiž chcete navrhovat interiéry, tak musíte mít pádný důvod proč to chcete dělat. A často si lidé říkají, že ten důvod proč to chtějí dělat je, že přeci chtějí dělat to, co je baví. Ale to není dostatečně pádný důvod.
00:37
Když totiž nebudete mít své jasné a pádné proč, tak hrozí, že záhy vyhoříte a nebo že to svoje snažení strašně rychle vzdáte ve chvíli, kdy něco nepůjde úplně snadno. Těch důvodů proč se ale zabývat, tím vaším proč je mnohem víc. Tak poslouchejte dál, od mikrofonu vás zdraví Jana Pěkná.
01:07
Znáte písničku We Are The World? Já myslím, že určitě znáte. Doufám, že nechcete po mě, abych vám ji teď spívala, když tak vám dám odkaz do popisku pod podcast. Ale to, proč to zmiňuju, je velmi zajímavý příběh v pozadí tohoto songu. Ta písnička vznikla v roce 1985 a byl to vlastně nápad jednoho jediného člověka, Ken Kraigna, který se rozhodl, že chce vytvořit nějakou písničku.
01:37
ve které by účinkovali největší hvězdy té doby. Největší hvězdy americké pop music. A tak poprosil Michael Jacksona a Lionel Richieho, aby mu tu písničku napsali. A oni skutečně v rekordním čase vymysleli hudbu, vymysleli text. A teď nastal obrovský úkol dát dohromady ty největší hvězdy.
02:01
Asi si doberete představit, že to nebylo vůbec nic jednoduchého, protože se bavíme o takových spivácích, jako byly třeba Paul Simon, Bruce Springsteen, Tina Turner, Stevie Wonder. Samozřejmě Lionel Richie zpíval taky spolu s Michaelem Jacksonem a dalšími Jacksonovými byl tam Bob Dylan, Ray Charles a tak dále.
02:27
Myslím, že na Netflixu je k vidění dokument o tom, jak se tahle písnička natáčila a jak vůbec vznikala. A je to opravdu hrozně zajímavý vidět, co všechno to obnášelo a jak těžké bylo to všechno dát dohromady. A taky je na tom vidět, a to je to, proč o tom teď mluvím, že v pozadí celého tohoto projektu stálo jedno velmi velké a významné proč.
02:56
jedno velké poslání. A to bylo to, že Ken Kragen chtěl pomocí téhle písničky získat humanitární pomoc do Afriky, kde v té době vládl Hladomor. A myslím si, že právě tohle obrovský proč, tenhle obrovský důvod stál zatím úspěchem, protože
03:21
Pokud se podíváte na ten dokument, tak uvidíte, že to prostě bylo skoro nemožné tohle všechno zrealizovat. Ale právě ten velký důvod, ta velká myšlenka v pozadí, ta hnala ty lidi, hnala je k tomu překonat nemožné a udělat nemožné a dokázat nemožné. Myslím si, že stejné je to se vším. Se vším třeba složitým, těžkým, co chcete udělat, co chcete vybudovat.
03:49
a co je fakt náročný, a co když nebude mít nějaký ten velký, ale pro vás zásadní důvod a to velké proč, tak se vám to bude dělat jenom velmi, velmi těžko. Existuje spoustu lidí, kteří touží potom pracovat a podnikat v interiérovem designu, chtějí dělat to, co je baví, to, co bude naplňovat a to je samozřejmě super, to je skvělý. Ale proč doopravdy chcete ten design dělat? Má to nějaký hlubší smysl než dělat jenom to, co vás baví? Jestli jo?
04:19
tak je to super. Ale jestli ne, tak si myslím, že máte trošku problém. Tak se na to pojďme podívat maličko zbíc s blízkem. Já se přiznám, že když jsem začínala podnikat, tak to moje prvotní proč bylo prostě dělat to, co mě baví. A na druhé místě pak bylo samozřejmě pomáhat lidem mít krásné a útulné bydlení. Do dneska tahle věta už možná ale zní trošku jako klišé a...
04:45
Když přijdete na jakýkoliv webové stránky jakýkoliv interiérovýho dizajnéra, tak většinou tam najdete tu větu. Navrhuji na míru klientů a jejich přání a potřeb. Ale tohle bohužel nestačí. Protože ve chvíli, kdy to podnikání začne být těžký, něco se nedaří, něco vám nejde, něco nefunguje a vy nemáte tu vizi, proč děláte to, co děláte, tak si zkrátka řeknete kašlu na to nebo...
05:14
mě to nefungovalo a zabalíte to. Zkuste se zamyslet nad tím, jaké jsou vaše vlastní hodnoty, když pátráte nad tím posláním, nad tím vaším proč. Určitě když se zamyslíte, tak zjistíte, že pod povrchem toho, že vás baví interiéry, je možná ještě něco dalšího. Tak zkuste popřemýšlet, co je pro vás důležitý. Proč vám třeba záleží na tom, aby lidi hezky bydleli? Proč je to pro ně důležitý? A...
05:41
Jsou možná třeba nějaký věci, které vás obecně štvou na světě nebo v tom našem oboru, něco, co chcete tou svojí prací změnit. Když budete mít to svoje jasné a jasně dané proč, tak vás to podrží. Podrží vás to v okamžicích, kdy to právě budete chtít zabalit. Protože je to něco většího, než vy sami. Nějaký poslání a nějaká překážka vlastně vás nezastaví. Takže proto je to opravdu důležité. Ale není to jediný důvod.
06:10
Když ty svoje hodnoty a to, za čím si stojíte, tak i promítnete do té práce, tak vám to pomůže v tom, že se odlišíte od konkurence. Já teda nemám moc ráda to slovo konkurence a jak má možnost třeba vidět i u nás v klubu, kde jsou interiéroví dizajnéři, tak naopak si pomáhají a podporují se. Ale přeci jen je potřeba se odlišit, nemůžeme všichni dělat to samé.
06:38
To vaše pádné proč, který budete taky patričně komunikovat směrem ven, mluvit o něm na svém webu, na sociální sítě a tak dále, vám umožní přilákat ty vaše ideální klienty. Takový klienty, který s váma budou s dílet ty vaše hodnoty a který budou s tím vaším proč rezonovat. Takže to poslání a to vaše proč je i marketingový nástroj.
07:04
Další důvod proč je dobré mít jasné a silné poslání a vaše proč. Je, že když jednou v tom vašem podnikání dojdete do bodu, kdy začnete přijímat zaměstnance nebo spolupracovníky, tvořit si tým, tak ta společná vize, to poslání je zase naprosto zásadní, protože všichni v tom týmu musíte být na stejné lodi, všichni musíte věřit v tu stejného věc a musíte ji chtít společně naplňovat. Když se podíváme třeba do světa na slavné dizajnéry,
07:34
tak ne u všech, ne vždy, ale velmi často je tam nějaké to silné poslání vidět v pozať té jejich tvorby. Možná znáte americkou dizajnérku Kelly Wearstler, která je známá svým výrazným eklektickým stylem. To je jí proč se často točí kolem toho, že chce bořit nějaké hranice a že chce podtrhnout individualitu těch klientů.
08:02
ta originálnost a odvážnost je vlastně jako její značkou a proto si jí vyhledávají ti klienti. Poslouchala jsem jeden její rozhovor a ona tam říkala moc hezky, že si myslí, že jednou z nejkrásnějších částí té její práce je to, že dělá lidi šťastnými a že dokonce nevěří tomu, že za tohle dostává zaplaceno.
08:25
a říká, že není nic lepšího, než navrhnout třeba hotel a potom vidět lidi, jak se smějí, jak se baví, jak poslouchají hudbu, jak je ten prostor, dělá štastnýma a cítí se tam dobře. Takže dělat lidi štastnýma je určitě krásný poslání a krásný proč. Nebo možná znáte dizajnéra Bobbyho Berka, ten učinkuje na Netflixu v pořadu Queer Eye, jestli jste neviděli, tak doporučuju zkouknout aspoň jednu epizodu.
08:55
nepořádek, třeba který ty kluci, pro který se ten interiér měl proměnit, v tom domě měly, a že ten zmatek a ten nepořádek byl prakticky zrcadlem toho zmatku, který oni měli sami v sobě. A Bobby je známý a uznávaný možná právě kvůli tomuto pořadu, že i tak působí, že se snaží ten design zpřístupnit všem. O tom je vlastně i celý ten pořad, nikoho nevylučovat.
09:24
Určitě vytvářet funkční stylový prostory, který zlepšují kvalitu života těch klientů, ale zároveň podporovat inkluzivitu, rozmanitost, tak jako jsou rozmanití lidi a jejich osobnosti, tak podtrhnout to právě v tom designu a nikoho nevylučovat. A můžeme se podívat i trošku víc do historie, třeba na architekta Franka Lloyda Wrighta.
09:51
Právě jeho dílo je často uváděno jako příklad takového silného propojení té silné filozofie a toho designu. Myslím, že určitě znáte jeho stavby, jako je třeba rodiný dům Falling Water nebo Guggenheimovo muzeu. On měl vlastně přístup k té architektuře takový, že tvořil organickou architekturu. Chtěl vlastně harmonizovat.
10:15
to lidské obydlí s přírodou. Věřil, že pro lidi i v těch uměle vytvořených stavbách je důležité hluboké propojení s přírodou a s životním prostředím. A to si myslím, že je taky moc krásný téma a krásný poslání. Takže vidíte tři různý proč, tři různý příklady. Doporučuju, pokud máte třeba nějakého svého oblíbeného dizajnéra, kterého sledujete nebo obdivujete, tak se zkuste zamyslet nad tím, jaký je třeba jeho proč, jaký je jeho poslání.
10:42
Vždycky to je nějaký velmi silný důvod, díky kterýmu si stojí za svou práci a za tím, co dělají. I kdyby se to někomu nelíbilo, to vůbec nevadí, protože si zatím stojí a tak tomu věří, že pomáhají těm lidem, kterým se to líbit bude, a ty ostatní je prostě nezajímají. To jejich proč jim slouží jako maják i v té jejich kreativní práci, i v tom jejich podnikání.
11:08
Na tohle téma existuje knížka. Jmenuje se, začněte s proč. Napsali ji Simon Sinek a vyšla i v Češtině v nakladatelství Melvil, takže vřele doporučuju si ji přečíst. Taky se můžete když tak podívat na YouTube. Tam je TED Talk, kde Simon vysvětluje podstatu té svojí filozofie, takže zase najdete odkaz tady v popisku. A Simon právě skvěle vysvětluje, že častá chyba, kterou podnikatelé dělají.
11:34
je, že vykřikují do světa, tohle vyrábím, tohle je moje služba, já navrhuji ty interiéry a takhle jsou skvělý ty interiéry, kupte si moji službu. Ale nejúspěšnější firmy jsou ty, který to dělají obráceně. Který začínají tím, proč dělají to, co dělají. Pak teprve říkají, jak to dělají. No a nakonec se potom stačí zeptat lidi, jestli to chtějí. Lidé totiž, jak říká Simon, nekupují to, co děláte.
12:05
nad tímhle se zamyslete. A zamyslete se i nad tou svojí službou. Typicky to bude asi návrh interiéru. Podívejte se třeba na svůj web. Jak tam mluvíte o své služby? Popisujete, co to je ta služba, co to obsahuje všechno, a křičíte na ty lidi nějakým tlačítkem, kupte si to, objednejte si to. A nebo to první, co ten potencionální klient na vašem webu si přečte,
12:35
proč to děláte, co je vaše poslání a proč by je to mělo zajímat ty klienty. Když si tohle přečtou jako první, tak okamžitě pochopí, jestli vy jste ty praví, s kterými mají spolupracovat, a nebo jestli ne, jestli mají jen jít někam jinam. A právě tímhle si přilákáte ty vaše ideální klienty. Samozřejmě když na tom nebo budete mít napsáno navrhuju interiéry, protože mě to baví, tak proč by to mělo ty klienty zajímat? Tím bohužel nikoho nenalákáte.
13:05
Takže se zamyslete, co by mohlo být to vaše proč. A pamatujte si taky, že cílem není získat kohokoliv, úplně jakéhokoliv klienta. Tímhle se dostáváme k tématu ideálního klienta, což si necháme, a zase třeba na nějaký jiný díl. Ale vy opravdu nechcete prodávat tu vaši službu všem, úplně každému. Ten cíl je...
13:30
dělat ten byznis a navrhovat ty interiéry pro lidi, který věří v to samé, v co věříte vy, pak vzniká to správný propojení a ten správný vztah mezi tím klientem a dizajnérem. Takže ještě jednou, lidé nekupují to, co děláte, ale proč to děláte? Jenom velmi málo firem a málo lidí dokáže vyjadřit to, proč dělají to, co dělají. Ale pokud vy to dokážete, pokud se vám to podaří a budete mít opravdu ten silný a pádný důvod, tak...
13:59
Vám to neuvěřitelně pomůže v tom vašem byznisu. Řekli jsme si, že to vaše proč je důležité z několika důvodů. Je to jako taková pojistka proti vyhoření a proti vzdávání se před cílem. Je to ten váš motor a ten důvod, proč ráno vstáváte z postele. A je to taky jako maják proti vaše ideální klienty, takže budete přitahovat jen ty, se kterýma budete sdílet stejné hodnoty a prodej vlastně pak bude úplně, úplně snadný.
14:29
a v neposlední řadě, možná díky tomu, že budete jasně hlásat to svoje proč, tak třeba změníte svět nebo minimálně přispějete k jeho zlepšení a to taky určitě stojí za to. Váš dnešní úkol je zamyslet se, možná pořiďte knížku, začněte s proč, abyste měli nějakou inspiraci a návod na to a zapracujte to svoje proč do vašeho byznisu, do vaší dizajnerské praxe, do vašeho stylu práce.
14:58
Měl by to být ten základní stavební prvek, ten pilíř, jak já říkám. Úspěch interiérového dizajnera stojí na sedmi pilířích, těch šest je uvnitř, a ten sedmý, to vaše proč, to vaše poslání, o kterém dneska mluvíme, to je nad tím vším vlastně drží těch ostatních šest pilířů pohromadě, aby se vám nerozpadli, je fakt hlavní a nejdůležitější.
15:22
Děkuju, že jste dnes poslouchali. Doufám, že se vám epizoda líbila. Pokud ano, tak se přihlašte k odběru, ať už posloucháte v Apple Podcastech nebo na Spotify, a nebo se zaregistrujte k odběru mého newsletteru, ať vám příští epizoda neuteče. Mějte se krásně.
Přihlaste se k odběru newsletteru, ať vám neuteče další epizoda:
Já se tím vždycky hlavně bavím. To mi na tom přijde to nejdůležitější. Třeba zde jsem teď četla nějaké nápady na vytvoření skvělé koupelny. Jako ne že bych něco takového dělala každý týden, ale když mám tu možnost někomu pomoct, tak ráda přidám ruku k dílu. :) Prostě mě to baví, ta práce s různými materiály, styly a tak dále. Sama to určitě znáte nejlépe. :)