Spousta designérů považuje svoje webové stránky za svou hlavní vizitku a věnují proto jejich tvorbě nemalé množství času. Za roky práce v tomhle oboru a konzultací s mnoha klienty a klientkami jsem měla možnost vidět spoustu nejrůznějších webů. A velmi často se na nich opakují stále dokola stejné chyby.

Když pominu, že primární chybou je i to, vrhnout se na tvorbu webových stránek hned jako první věc po skončení školy nebo kurzu, když nemáte ještě žádné klienty ani pořádné portfolio, žádné ukázky práce a hlavně moc nevíte, pro koho vlastně chcete interiéry navrhovat, kdo jsou vaši ideální zákazníci a jaký je váš marketingový plán, tak nejčastější chyby, které pořád vidím na webových stránkách designérů jsou tyto:

  1. Chybí zákonné povinné informace
  2. Stránky jsou rádoby profesionální, ale neosobní
  3. Chybí promyšlená strategie, co mají návštěvníci na webu udělat

 


 

1. Zákonné informace, které musíte uvádět na webu

Věděli jste vůbec, že něco takového existuje? Že nám zákon ukládá, co musí být na webových stránkách podnikající osoby uvedeno? Konkrétně je to nový Občanský zákoník (č. 89/2012 Sb.) a najdete to v § 435. Spousta lidí to ale evidentně neví… A přitom při porušení této povinnosti hrozí pokuta až 50 000 Kč!

 

Co tedy musí být na webu uvedeno?

  • Jméno a příjmení
  • Místo podnikání – kompletní adresa včetně PSČ!!!
  • IČ – identifikační číslo
  • Oznámení ve tvaru: „Fyzická osoba zapsaná v Živnostenském rejstříku od X. Y. ZZZZ.“
  • číslo jednací, spisová značka
  • Evidující úřad – název úřadu, u kterého jste jako podnikatel vedený
  • DIČ – daňové identifikační číslo (pouze když jste plátci DPH)

Pokud jste s.r.o. nebo jiná forma společnosti, platí to samozřejmě také, místo údajů z evidence na živnostenském úřadě ale musíte uvést údaje z rejstříku obchodního – Spisová značka – zápis ve tvaru: „oddíl a vložka“ vedená u rejstříkového soudu v „město“.

Nejčastější chyba u stránek interiérových designérů je, že chybí adresa, IČ a informace o evidujícím úřadu.

Často uvádíte jen kontaktní telefon a email. Sami klienti ale rádi vědí, odkud jste – i podle toho se rozhodují. I neuvedení tohoto údaje je může odradit od toho, aby vás kontaktovali!

Úplně nejhorší varianta – a i to už jsem párkrát viděla – je jen jméno a nějaký anonymní online kontaktní formulář. Obávám se, že v takovém případě nejenom že designér porušuje zákon, ale taky se mu asi jen tak někdo neozve. Nevypadá to totiž vůbec důvěryhodně.

Když uvedete všechny povinných informace, mimo jiné dáváte také najevo svou profesionalitu a důvěryhodnost.

 

web, marketing, zákonné povinnosti, vop, jana pěkná, interiérový design, dyzajnér, dyzajn,

 

2. Stránkám chybí osobitost

Jako přes kopírák, spousta webů designérů vypadá vlastně stejně. A to včetně velmi podobných textů ve stylu “navrhnu vám interiér na míru, dle vašich požadavků”. Tak jistě. To je ale samozřejmost. Ale kdo jste vy? Jaká jste osobnost? Jak si má s vámi potencionální zákazník navázat vztah? Velmi často chybí na webu i fotka samotného designéra. Jakoby se snažil schovat… Ano, vidíme tam krásné fotky – ideálně z hotových realizací, méně ideálně z dokonalých fotorealistických vizualizací. Texty a styl jsou ale takové neutrální, nemastné neslané… Někdy dokonce designér, který je očividně sám na volné noze, používá množné číslo v textech, aby vzbudil dojem, že jde o celou firmu, celý tým lidí… Tak takhle to nedělejte.

Web má sloužit k tomu, aby vytvořil nějaké emoce, nějaké propojení, vztah, aby z toho lidi dokázali vycítit vaši osobnost, jaké to bude s vámi spolupracovat. A podle toho se mohli rozhodnout, jestli jste pro ně ta pravá osoba a jestli si sednete. A potom text na webu musí také přímo “hrát do noty” tomu, co váš ideální zákazník řeší. Musí se v tom poznat. Musí vidět, že má problém a tady ten designér ho naprosto chápe, rozumí mu a problém vyřeší.

U nás v online klubu máte k dispozici lekci o tom, jak najít svého ideálního zákazníka i lekci o psaní textů. Zvlášť super je – pokud vůbec netušíte, co chtějí vaši zákazníci slyšet – náš Tahák na psaní textů, který obsahuje konkrétní věty, strachy a obavy lidí, kteří řeší zařizování svého bydlení.

Jak psát osobité texty také skvěle radí copywriterka Ingrid Dach.

 

web, autenticita, originalita, cesta zákazníka, designér, designérka, dyzajnér, interiérový design, dyzajn, jana pěkná, škola interiérového designu,

 

3. Chybí promyšlená strategie

Možná znáte výraz “výzva k akci”. Zní to jako takové “online marketingové klišé”. Ale dostat lidi na váš web je těžké! A když už tam jsou, chcete si je nějak udržet. Chcete s nimi dál komunikovat. A proto jim musíte říct, co mají dělat! Jakou akci mají provést. Jen tím, že kouknou na web a zase odejdou, byznys nevznikne.

 

Pojďme si to rozebrat na konkrétním příkladu, který jsem nedávno na vlastní oči viděla – a vyzkoušela – na Instagramu.

Jedna designérka si vytvořila na Instagramu reklamu, která na mě vyskočila – pravděpodobně proto, že sleduji spoustu lidí a stránek souvisejících s bydlením, i když sama designérku nehledám, bydlení aktuálně nezařizuji a neřeším. Reklama ale vypadala hezky, byla pěkná po grafické stránce a já si. říkám super – něco originálního, osobitého.

 

Než jsem ale na reklamu klikla, podívala jsem se na samotný profil designérky na Instagramu. Kromě toho, že tam bylo jen velmi málo fotek, nebyla tam ani jedna fotka interiéru! Kvůli ochraně identity designérky nebudu psát, co tam bylo, ale asi chápete, že tady je první zádrhel – je to divné! A to ještě nejsme ani na těch webových stránkách…

 

Tam se teprve ukázala ta smutná realita – a důvod, proč reklama nemohla fungovat.

 

Když jsem klikla na samotnou reklamu, dostala jsem se na hlavní stránku webu designérky. Co byste tam našli? Vlastně úplně ty samé informace, které byly v té reklamě – název, motto a nabídku služeb. Navíc ty obecné texty – viz výše “Zabývám se návrhy bytových i komerčních interiérů. Vypracuji řešení přímo vám na míru”… No a co?  Co dál? Co mám udělat?

 

I kdyby mě tahle první stránka nějak zaujala, tak se musím proklikat někam dál – ale to je vaše práce lidem říct co mají dělat dál! Kam má zákazník dál kliknout? Co je další krok? Pokud zákazníka tahle první stránka nezaujme – a proč by měla?  – tak pravděpodobně rychle skočí pěkně zpátky na Instagram odkud přišel. Protože tam je to přeci zajímavější!

 

Odkázat reklamou člověka, který vás vůbec nezná a ani vlastně nemá tu potřebu využít vaše služby, na hlavní stránku webu a dál nic – to je obrovská ztráta peněz i času.

 

email, marketing, magnet, reklama, strategie, kampaň, facebook, instagram, web, jana pěkná, škola interiérového designu, interiérový design, dyzajn, dyzajnér,

 

Neříkám, že reklama jako nástroj je špatná. Může pomoct. Ale musíte mít velmi dobře promyšlenou strategii – co s lidmi, kteří k vám na web přijdou. A kam přesně přijdou. Na hlavní, nic neříkající stránku?  To ničemu moc nepomůže. To už je lepší odkázat na zajímavý poučný článek. A teprve ten, když zaujme, může vést člověka dál webem, kam potřebujete.

A ideálně – když už k vám lidé přijdou – bylo by fajn mít nějakou možnost s nimi dál komunikovat. Nejlepší by bylo získat jejich email a dát jim nějakou hodnotu. A pak budovat vztah. Nebo jim dát důvod sledovat vás na sociálních sítích a budovat vztah tam… Ale to už je jiná kapitola…

Každopádně, bez navázání vztahu “na první dobrou” se z návštěvníků vašeho webu zákazníci nestanou.


 

Tak zkoukněte kritickým okem váš aktuální web. Nebo možná poproste někoho nestanného, ať se podívá za vás a dá vám upřímnou zpětnou vazbu. Co jste na svém webu objevili, o čem jste na první pohled neměli ponětí?

A pokud nikoho v okolí nemáte, můžete se domluvit na konzultaci se mnou. Ráda vám pomůžu nejen z webovými stránkami, ale i nastavením celé marketingové strategie.