Může to vypadat snadno. „Koupím záclonu, závěs, vyberu garnýž, pověsím na okno a je to …“ 
Z mého pohledu textilní dekoratérky se ale právě při dekorování a stínění oken dá udělat mnoho chyb, které nás pak mrzí. Buď výsledek nevypadá dobře. Anebo hůř, dekorace neplní svou praktickou funkci – zastínění, zajištění soukromí apod.

Co je tedy pro mě, jako dekoratéra, největší chyba? Taková, které si okamžitě všimnu, když někam přijdu? Asi vím :) Zavolala jsem také svým kolegům, jaké jsou pro ně ty největší chyby při dekorování oken. A tady jsme je pro vás sepsali:

1. Špatně zvolená řasící páska

Všichni jsme se shodli, že pro nás je nejhorší chybou špatná řasící páska.  Pokud budete hledat tento problém  třeba na anglických nebo francouzských záclonách a závěsech, tak ho nenajdete. Tam se prostě řasící páska vysoká 2 cm – jako u nás – nepoužívá! Možná leda tak na krátké záclonky dlouhé 50 cm, kde potřebujeme lehce nařasit, ale rozhodně ne na záclonu či závěs, který je dlouhý 250 cm.

Řasící páska by měla skrýt jezdce, háčky a kolejnici. Měla by mít správný výpustek. I když bychom měli malou řasící pásku, když uděláme výpustek, tak překryjeme jezdce a šneky.

Nerada to dělám, ale šipka na tomto obrázku, která nám má ukazovat pravidelné řasení, ukazuje právě na jednu z největších chyb. Tady vidíme dokonce i mezikusy, které se používají na propojení řasící pásky a kroužku. Nemají být vidět a páska by měla sahat do první třetiny kroužku. Omlouvám se Světu galanterie, ale je to pravda. To už by byly lepší ručně skládané sklady na žabky.

Tady vidíte, jak se našívá vysoká řasící páska s výpustkem:

2. Blackout

Všichni jste slyšeli, že blackout je báječný, máte tmu i ve dne, můžete spát anebo vám nesvítí slunce na počítač. Jednu dobu byla po blackoutech opravdu velká poptávka, ale ne všude se hodí.

Blackout je podšívka a používá se tam, kde je potřeba přes den spát a nebo promítat. Má to ale svá pevná pravidla, která když porušíte, je vám blackout k ničemu.

Myslím, že na tomto obrázku je vše, čeho se musíte vyvarovat.

Blackout věšíme většinou na kolejnici a s větším výpustkem. Délka blackoutu je až na zem a musí se lehce povalovat, aby tudy nepodcházelo světlo. Boky u kolejnice musí být také kryté.

Pokud chcete použít blackout nekupujte dimout. Dimout je levnější, ale nedělá tmu. Má uváděné stínění jen 90% a to si myslím, že ani vůbec není pravda. Já osobně jsem všechny diomouty na vzorkovně zrušila, protože neplnily svoji funkci. Dimout lze nicméně použít jako podšívku.

3. Výška záclon a závěsů

Velkou chybou je také nesprávná výška závěsů a záclon. Zásada, které se držím je, že by měla záclona být o 1 cm kratší než závěs. Proč? Protože pokud je stejně dlouhá, může, a většinou tomu tak je,  vykukovat pod závěsem.

Za chybu považuji také to, že je závěs nebo záclona nad zemí asi 10 cm. Někdy i více.

U okna na fotce níže je chybou i malé řasení, špatně zvolená látka a styl řasení. Vypadá to velice chudě. Můžeme šetřit, ale nesmí to být nikdy vidět. Moje zásada :)

4. Umístění garnýže

V České republice se na dekorování závěsů a záclon používají většinou kolejnice a je to hlavně z důvodu toho, že je nízké nadpraží a není prostor pro tyče. Kolejnice proto montujeme do stropu, aby nám okna vůbec šla otevírat. Vlastně nemáme ani na výběr!

Chyba se však může stát v případě vysokého nadpraží. Osobně si nadpraží dělím na třetiny a tam umisťuji garnýž a nebo případně na poloviny. Splést se nemůžete, ale je potřeba vzít v úvahu různé výškové roviny a dělení stropů.

Většinou se snažím s něčím spojit a nebo přemýšlím o tom jestli chci, aby místnost vypadala vyšší a nebo jestli ji chci opticky snížit.

Toto není pro mě chyba. Na levém okně se nám místnost opticky rozšíří a na pravém okně je garnýž výše. Okno zúží a místnost opticky zvýší. Můžeme takto krásně klamat a zvětšovat a nebo zmenšovat místnosti.

5. Špatně ušitý závěs

Několikrát jsem si všimla ušitých závěsů, které neměly ušité boky a byly tak vidět tovární kraje. Spodní záložka byla malá vůči výšce závěsu a o nasazení řasící pásky jsem psala výše.

Závěs by měl být vždy obšitý a to na okrajích 2 cm  – založeno dvakrát. Záclona může být i centimetr, ale čím silnější látka, tím by měla být větší boční záložka.

Spodní záložka se většinou řídí výškou řasící pásky a také výškou závěsů. Závěs kolem 3 metrů snese záložku i 15 cm, běžně používám 10 nebo 8 cm záložku a to dvojitou. Do rohů závěsu by se mělo vkládat závaží.

 Jak vidíte, chyb u okenních dekorací se dá udělat hodně, výčet určitě není úplný, ale snad jste teď díky tomuto článku více poučení a dáte si na chyby pozor.

Autorkou článku je Romana Hozáková z firmy Rachevo, která také vyučuje v naší škole.

Pokud se chcete o textilním dekoratérství a stínění a dekorování oken dozvědět víc, doporučujeme její Online kurz textilního dekoratérství, kde se dozvíte např. vše o druzích horního řasení závěsů a záclon, jak používat pelmety, drapérie a boční úvazy, jaké jsou možnosti materiálů a jak je správně používat, získáte přehled o závěsných systémech i stínící technice a mnohem více…

 

Zdroj foto: Archiv autorky