Asi před měsícem měli studenti v našem kurzu Základy designu interiérů za úkol obejít obchody a showroomy a seznámit se s nejrůznějšími materiály. A i když je to neuvěřitelné, některé studentky se vrátily zklamané. Ne kvůli tomu, že by nenašli bohatou nabídku, ale proto, že v obchodech se jim nikdo moc nechtěl věnovat.

Což naprosto nechápu.

Možná to jsou ojedinělé případy. Kdysi jsme ale s jednou paní na toto téma diskutovali a ona řekla že v obchodech nejsou prodavači, ale “podavači”. A měla možná v mnoha případech pravdu. Chcete věc xy? Ok, tady ji máte. A konec.

Samozřejmě nechci paušalizovat, myslím, že je velká spousta obchodů a obchodníků, kteří se klientům věnují, vše vysvětlí, ukážou, doporučí… V některých obchodech je i rovnou služba interiérového designér.a  Ale asi je i spousta takových, kam například přijdete koupit sedačku, oni Vám možná ukážou vzorník potahových látek a nechají vás s tím, ať se rozhodnete, co chcete.

Proč se takový prodavač nezeptá, co už doma máte? Proč se nesnaží sladit vybíraný kus zařízení s vaším stávajícím? Proč vám nedoporučí k té skvělé nové sedačce ještě konferenční stolek a dekorační polštářky?

Jednou věcí je samozřejmě přístup samotného prodavače. Možná má pevný plat a je mu to jedno, kolik u něj nakoupíte. Možná nemá prostě dost zkušeností s prodejem, nemá ten “drive” a neumí prodávat.

A možná mu nikdo neřekl hlubší souvislosti při zařizování interiérů. Že nejde koupit jen sedačku, ale že ta sedačka je část celku, který musí ladit jak barevně a stylově, tak i s naturelem uživatelů, kteří s tou sedačkou nakonec budou doma žít. Nemluvě o tom, že se do prostoru musí vejít :-).

Představte si, kdybyste přišli do obchodu pro tu zmíněnou sedačku a prodavač by se na místo toho, aby hned ukazoval konkrétní výrobky, zeptal, jak to u vás doma vypadá, co už tam máte, jak velká je místnost, kterou zařizujete… Jaký styl se vám líbí? Jaký je váš životní styl? A kdyby vám pak k té sedačce doporučil ještě další ladící výrobky? Neodcházeli byste z obchodu nadšení?

Proto myslím, že by bylo fajn, kdyby obchody s nábytkem a bytovým vybavením měli poučený pesonál, který absolvoval nějaký podobný kurz interiérového designu jako je ten náš (nebo přímo ten :-) ). Věděli by pak, na co všechno je potřeba se klientů zeptat. Věděli by, co s čím sladit. Uměli by třeba udělat jednoduchou vizualizaci… Otevřeli by se jim nové obzory, zlepšily prodeje a hlavně, měli by více mnohem spokojenějších zákazníků, kteří by se vraceli a doporučovali je dál…

Máte také nějakou negativní zkušenost z obchodu? Nebo naopak pozitivní? Podělte se v komentářích!