Když začínáte s podnikáním nebo se pouštíte do nového oboru, jednou z nejdůležitějších věcí podle mě je, mluvit o tom, co teď děláte. Mluvit o sobě. Problém je, že to není vůbec lehké. Zvlášť, pokud vás trápí nízké sebevědomí a pocity jako “ještě nejsem dost dobrý/a…”. A nebo jste tak trochu introvert (vítejte v klubu!).

Musíte mluvit o tom, co děláte

Pokud ale nebudete lidem říkat, co děláte a jak jim můžete pomoct, nemůžete se divit, že o vás nevědí a nikdo si vaše služby neobjedná. Možná si myslíte, že to obejdete tím, že budete tu a tam dávat nějaké příspěvky na sociální sítě a lidi si všimnou. Bohužel, tahle cesta je dost dlouhá a dost nejistá. Zkoušela jsem to taky :-). Nebo si třeba říkáte, že si dáte inzerát a lidi začnou volat. Nespoléhejte na to.

Ze začátku to je těžké

Všechno se dá naučit a natrénovat – jen musíte chtít. Dobrá zpráva je, že existuje pár tipů, jak si to usnadnit.

  1. Nemluvte o sobě (přímo). Tohle zní jako pravý opak mého doporučení, že o sobě máte mluvit. Ale není to tak. Trik je v tom, že místo toho, abyste mluvili o sobě (což vám může být nepříjemné a navíc můžete na lidi působit trošku sebestředně), budete mluvit o tom, komu pomáháte. Tedy například místo: “ jsem si udělala kurz designu a teď navrhuju interiéry.” je mnohem lepší říct “Pomáhám teď lidem s jejich bydlením”. Tím, že to obrátíte směrem ven, k lidem, pro které tu jste a kterým chcete pomoct, se vám bude vše říkat mnohem snadněji a taky to na víc lidí zapůsobí. Váš protějšek na první větu s “já” možná zareaguje “Hm, skvělý, gratuluji!” a to je vše. Ale ve druhém případě se s největší pravděpodobností zeptá na podrobnosti. A hned můžete rozvést konverzaci.
  2. Buďte konkrétní. Neříkejte “Jsem designérka”. Řekněte konkrétně, s čím se na vás lidi můžou obrátit. Takže když vyjdeme z věty v předchozím bodě, nepomáháte jen lidem s jejich bydlením, pomáháte “lidem, kteří právě koupili nebo postavili dům zařídit vše od kuchyně po ložnici”. Nebo “ženám, které chtějí vytvořit útulný domov pro rodinu a nemají čas” atd. Zakomponujte do toho ten problém, který vaši zákazníci řeší, co je trápí a s čím jim můžete pomoct.
  3. Připravte se. Čím víc budete trénovat tím líp. Nejdřív si to pěkně sepište na papír a zkuste si to doma před zrcadlem nebo se nahrajte na video v mobilu. A samozřejmě nejlepší trénink je praxe. Je to těžké, ale je to potřeba. Chcete úspěšně podnikat, tak něco podnikněte. Začněte tím, že to povíte kamarádům a známým a pak se nebojte chodit na různé akce, večírky, setkání, seznamujte se s lidmi a říkejte jim, co děláte. Tedy neseďte doma a běžte mezi lidi! Uvidíte, že za čas si vybudujete síť potencionálních klientů a lidí, kteří vás budou doporučovat.

Teď vy!

Jsem zvědavá! Napište mi do komentářů, co děláte! Berte to jako takový trénink nanečisto a nebojte se, nikdo vás neukousne :-). Moje příklady jsou jen obecné a nepříliš kreativní, věřím, že vy dokážete vymyslet něco, co bude přesně vystihovat vás a vaše služby.

P.S. Mohl by vám v tom pomoci článek o ideálním zákazníkovi, pokud nevíte, kdo to je a co chce, těžko o něm můžete mluvit.

 

 

Tato stránka používá cookies v souladu s Podmínkami ochrany osobních údajů. Pokračováním s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close