Nejpve si tedy řekněme, co to je PPC reklama. Je to reklama na internetu, za kterou vy, jako zadavatel, platíte vždy, když na váš inzerát někdo klikne (PPC = Pay Per Click neboli platba za kliknutí). Může to být text, ale i reklama obrázková. Tato reklama se na první pohled jeví jako velmi výhodná – platíte až v okamžiku, kdy o vaši nabídku někdo projeví zájem a klikne. Takovou reklamu si velmi snadno sami nastavíte a spustíte – například na Google, na Seznamu nebo na Facebooku. Můžete tedy docela jednoduše inzerovat nabídku svých designérských služeb. V čem je tedy háček?
Začnu dvěma příběhy:
1) Jednou jsem takhle na internetu narazila na takový podobný PPC inzerát a něco mi na něm bylo povědomé. A také ano – byl to inzerát jedné mé bývalé studentky. Protože jsem ji z inzerátu poznala, zajímalo mě, kam se dostanu, když na inzerát kliknu a co bude následovat. (V okamžiku, kdy jsem klikla, zaplatila tato designérka možná 5 Kč, možná i více…) Odkaz mě odvedl na její webové stránky – konkrétně na hlavní stranu webu. A dál se nestalo nic. Kdybych v tu chvíli opravdu hledala služby designérky, možná že bych si pročetla něco z informací, podívala se na reference.
Ale hlavní problém byl v tom, že ten inzerát na mě vyskočil na stránce, která neměla absolutně nic společného s bydlením. Bylo to na stránce zabývající se financemi a daněmi. Na inzerát jsem já klikla jenom proto, že jsem v něm poznala někoho známého a chtěla jsem se podívat, co nabízí. Ale proč by někdo, kdo zrovna čte článek o daních a tudíž jeho problém jsou daně a jak třeba na daních ušetřit, měl klikat na inzerát na zařízení interiéru? Inzerát byl tedy umístěn na špatné stránce, vůbec tam nebyla cílová skupina zákazníků. Ano, ono vás to sice nic nestojí, když na inzerát nikdo neklikne, ale protože na něj nikdo neklikne, taky z toho nic nebudete mít. A i kdyby třeba byl inzerát na “správné” stránce, kde jsou články o bydlení, ještě by nebylo vyhráno…
2) Zaujal mě jeden inzerát s nabídkou služeb interiérové designérky, zejména kvůli krásným obrázkům z hezkých interiérů. Chtěla jsem se tedy podívat na její stránky. Byly hezké, krásné fotky z realizací atd. Ale víte co? Dodneška si nemůžu vzpomenout, jak se ta designérka jmenovala. Prohlédla jsem si její web, řekla si, že je to hezké, ale pak jsem ze stránek odešla a musela dělat něco jiného a už jsem se nikdy nevrátila. Takže designérka zaplatila za můj proklik, ale neměla z toho naprosto žádný zisk.
A asi by neměla, ani kdybych si to jméno zapamatovala.
Chybí tady totiž jeden důležitý krok. A to je vybudování důvěry. Než si člověk objedná vaší službu, musí ve vás mít důvěru. A tu buď získá předem tak, že se s vámi seznámil osobně nebo vás někdo doporučil. A pak se tedy jde podívat na váš web. A nebo, pokud náhodně přijde na vaše webové stránky, musíte ho nějakým způsobem dovést k tomu, aby vám třeba nechal na sebe email a vy s ním mohli potom nějakou dobu komunikovat a důvěru budovat.
Systém “Dám si PPC inzerát > lidi přijdou na můj web > určité procento mi zavolá > a z toho budou nějací platící zákazníci” nefunguje.
PPC reklama vám bude fungovat jen když:
– nějakým způsobem zajístíte, že na stránce, kam lidi PPC reklama přivede, bude nějaká výzva k akci (např. aby vložili email) a aby jim stálo za to tuto akci provést (toto například dělají e-shopy – když přijdete nově, hned vám nabídnou např. poštovné zdarma, nebo poukázku na slevu, když jim dáte email. Ale upřímně, kolikrát jste to udělali, když ten e-shop ještě neznáte a ani nevíte, co vlastně nabízejí a jestli se vám to bude líbit?)
– když budete s PPC pracovat mnohem sofistikovaněji, mít promyšlenou strategii, perfektní zacílení a napřiklad lidi, kteří poprvé přes PPC přijdou na váš web, ale nenakoupí (nezavolají, nenechají email) budete znovu na sebe upozorňovat díky tzv. retargetingu. Takže se těmto konkrétním lidem znovu někde na internetu objeví váš inzerát, třeba několikrát, aby na vás nezapomněli (tohle se vám asi taky stalo – třeba na nějakých strákách e-shopu s kosmetikou, kde si nic nekoupíte, ale pak na Facebooku najednou koukáte, že na vás pořád vyskakuje reklama s kosmetikou právě z tohoto e-shopu – tak to je právě ten retargeting). Zní to složitě? Ano, není to úplně jednoduché nastavit, určitě potřebujete umět vkládat html kódy do vašeho webu, správně nastavit celý systém atd. – nebo na to najmout odborníka.
Stojí to za to?
Některým e-shopům a firmám určitě ano. Ale vám, jako interiérovým designérům se to podle mého názoru nevyplatí. Mnohem úspěšnější s propagací budete, když se nebudete bát mluvit o sobě a svých službách s reálnými lidmi v reálném světě.
Zkoušeli jste někdy PPC reklamu? Fungovala vám? Podělte se s námi o své zkušenosti v komentářích!
Děkuji za tento příspěvek. Musím potvrdit ze své zkušenosti, sice ne za světa interiérového designu, ale oblasti klimatizací. Chce to mít opravdu propracovanou strategii a v tom případě počítat i s větší investicí do reklamy. Bezhlavé troškaření na zkoušku nemá cenu. Potýkala jsem se i s těžkým vyhodnocením úspěšnosti nastavených kampaní. A když už jsme zaznamenala nárust zákazníků, kteří nás kontaktovali, nebyli to ti cíloví, nakonec jsem si pouze přidělala práci s tím, jak je slušně odmítat. Opravdu reálný svět nic nenahradí. A není potřeba podléhat tlaku velkých firem – seznam, google … že nebudete vidět ve vyhledávačích, jak skvěle nastavili reklamu vašim konkurentům.
Děkuju Katko za komentář a zajímavou zkušenost. Vidíte, je pravda, že často podléháme různým kampaním od vyhledávačů apod., kteří tvrdí, že „musíme“ mít u nich reklamu. Nemusíme! Kdybysme byli velká firma s velkým rozpočtem na reklamu, tak se to vyplatí – s týmem odborníků,kteří vědí, co dělají. Ale u malých podnikatelů se ta námaha většinou nevyplatí. A to mluvím i z vlastní zkušenosti – několikrát jsem sama zkoušela tyto reklamy. Kromě toho, že moc nefungovaly musím konstatovat, že když jsem na nastavení reklam měla odborníka ze Seznamu, výkon jím nastavených reklam byl mnohem horší, než když jsem si je nastavila sama – to jen ukazuje na to, že ten „odborník“ neznal dobře můj business a naházel tam velkou spoustu klíčových slov, která byla naprosto obecná a nikdo pak na reklamu neklikal. Takže když už něco takového spouštět, musíte mít dobře promyšleno, kdo je cílový zákazník a co mu přesně nabídnete – a to nejlépe víte vy sami, ne někdo z venku…
Velice pěkný článek, děkuji Vám za něj :)) Jenom bych se chtěl podělit ještě tímto článekm.https://www.mediaunit.cz/ppc-reklama-cena-a-formy-odmenovani jelikož mě oslovil svým obsahem taktéž, jako i Váš článek :)
Skvělý článek! Když PPC kampaní nefungují obsahují většinou základní PPC chyby. Ty se bohužel neustále opakují, proto jsem napsal článek o těch, které stojí tisíce korun měsíčně a můžete si je snadno sami opravit. https://jirifranek.cz/ppc-chyby/
Věřím, že článek pomůže.