Ať už si tvoříte webové stránky, různé reklamní materiály jako letáčky nebo online reklamu v jakékoli formě, obvykle potřebujete obrázky. Když začínáte, většinou ještě nemáte dostatečné portfolio, abyste všechny obrázky použili vlastní. A i když už svých fotek máte hodně, tak pokud třeba píšete blog, určitě to nestačí a potřebujete nějaké ilustrační fotky doplnit. Dnes si tedy povíme, kde fotky získat legálně a zdarma. Nejdřív ale trochu legislativní teorie.
Žádný obrázek, který najdete na internetu, Googlu, Pinterestu apod. nesmíte použít volně ve svých reklamních materiálech. Vztahují se na ně totiž autorská práva. Existují i výjimky (viz níže), ale obecně se vyhnete problémům, když fotky z internetu volně používat nebudete. Zdá se to možná jako samozřejmost, ale stále se poměrně často setkávám např. s webovými stránkami různých designérů, na kterých jsou ukradené fotky.
V případě, že například píšete článek na blog, tedy nejde o reklamní, ale spíše novinářský, text, je možné použít jako ilustrační fotky, které na internetu najdete. Vždy ale musíte pod fotkou nebo v článku napsat informaci, kdo je autorem fotografie. A ideálně i s aktivním proklikem na původní zdroj. Opravdu nestačí napsat např. „Zdroj Pinterest“. Musíte minimálně uvést přímý odkaz na místo na Pinterestu, kde jste obrázek našli. Ale ještě lépe – s úctou k autorovi – byste si měli dát tu práci, a proklikat se z Pinterestu (pokud to je možné) na původního autora a jeho jméno uvést. A samozřejmě takovou fotku nemůžete upravovat, psát přes ní nadpisy, texty apod.
To opravdu ale jen v případě psaní blogových článků. Jakékoli jiné materiály je potřeba považovat za reklamní, včetně samotné vaší webové stránky, a fotografie si musíme buď zakoupit v tzv. fotobance a nebo použít zdarma takové fotky, které mají přímo uvedeno, že je lze použít volně i pro komerční účely.
A kde tedy takové fotky zdarma získat? Existuje řada možností a níže najdete několik tipů. Ale pamatujte, že kvalita fotek zdarma obvykle nebývá tak vysoká, jako u fotek placených a možná budete těžko hledat fotku, která by se vám opravdu líbila a hodila. V tom případě je pak lepší využít fotobanky placené. Ceny obvykle nejsou vysoké a investice se vyplatí.
Tak tedy, kam pro fotky zdarma? A ideálně takové, které souvisí s interiéry?
- Pixabay.com – jedno z nejlepších míst s fotkami pro volné využití. Vyhledávání funguje dobře a nabídka fotek je bohatá. Já sama často fotky odsud používám jako ilustrační ke svým článkům. Fotky jsou zde ze všech možných oborů a činností a i interiérů je tu poměrně hodně.
- Freepik.com – pokud hledáte spíše ilustrace, kresby, počítačovou grafiku, pak jste tu správně.
- Kaboompics.com – tady najdete ne tak bohatou sbírku, ale zato velmi pěkné a kvalitní fotografie, zejména architektury ale i interiérů.
- Pexels.com – podobně jako Pixabay nabízí širokou škálu fotek
- Unsplash.com – opět nevelká ale velmi kvalitní a stále se rozšiřující sbírka krásných fotografiií
Určitě existuje spousta dalších zdrojů, ale toto jsou mé nejoblíbenější. I přesto, že jsou zdarma, si vždy zkontrolujte, zda je možné fotky volně a zdarma použít i pro komerční účely a zda není nutné uvádět jméno autora.
Všechny výše uvedené odkazy vedou na příslušné stránky přímo s vyhledávaným spojením „interiérový design“, ale samozřejmě můžete vždy vyhledat jakékoli jiné klíčové slovo, které vás zajímá. Vyhledávejte hlavně v angličtině, i když některé stránky, např Pixabay, rozumí i česky.
A ještě jeden tip, jak vyhledat fotky k volnému použití přímo pomocí Googlu. Do vyhledávacího okénka zadáte hledaný text a poté zvolíte ve vyhledaných výsledcích Obrázky. Z menu pak zvolíte Vyhledávací nástroje, pak Práva k užití a zvolíte buď Povoleno pro opětovné užití, nebo Povoleno pro opětovné použití s úpravami (to v případě, že byste chtěli fotku nějak měnit a upravovat).
Opet super clanek..strucny..vystizny..s konkrernimi odkazy..tak jako vas cely kurz..moc diky pani jano?
Já děkuji, Jolano :-)
Dobrý den Jano, hledám informace ohledně pravidel, licencí stahování fotek a narazila jsem na tento článek… Potřebovala bych udělat prezentaci, kde bych pro ukázku nějaké barevné kombinace chtěla ukázat příklad a nevim jestli u toho by také stačilo jen uvedení zdroje?? Položila jsem dotaz i v jedné fb skupině a tam byly odpovědi, že se nedají použít žádná fota, pokud nejsou z free bank..
díky za odpověď soňa
Dobrý den Soňo. Nejsem právník, takže předesílám, že moje odpověď nemusí být přesná podle zákona a nepřebírám odpovědnost za důsledky mé odpovědi… Ale podle mě záleží, co za prezentaci je a kde ji budete prezentovat.
Třeba u nás ve škole samozřejmě pro studenty použiji v přednášce třeba nějakou fotku z Pinterestu, abych jim na tom něco vysvětlila a ukázala, ale neukazuji to veřejně, neprofituji z toho, „neprodávám“ tu prezentaci.
Pokud by to ale bylo něco veřejného, za co si berete peníze (např. placená přednáška) , už byste měla mít ty fotky pořešené – např. požádat autora o svolení apod. I v případě, že by ta prezentace byla online, třeba webinář, kterým lákáte lidi na něco placeného ve vašem byznysu…
A i u prezentace uvést vždy autora. Třeba malým písmem někde vedle fotky.
Pokud by to bylo třeba jako nějaká zájmová přednáška pro pár lidí, asi zas nebude takový problém použít fotku, jakou potřebujete. Pro jistotu bych ale uvedla ten zdroj (firma, fotograf).
Je potřeba rozlišit to komerční – nekomerční použití – určitě nepoužívat cizí fotky na propagaci, reklamu…
Ještě doplnění – podle tohoto https://abj.artrepreneur.com/fair-blogging-bloggers-copyrighted-images/ americké právo nebrání použití fotek pro „výukové účely“ jak uvádí ve svém Fair Use Indexu. Viz text v článku. Jak v blogových příspěvcích tak by se to dalo využít i pro tu prezentaci – pokud má vzdělávací charakter. Navíc je tam uvedeno, že dle podle podmínek použití např. Pinterest – ze své podstaty – vyloženě povoluje šíření fotek ze svých stránek dál – autor s tím souhlasí tím, že fotku na Pinterest nahraje.
Já si to tedy vysvětluji tak, že je férové použití, když budu mít přednášku, kde budu vysvětlovat nějaký trend v barevnosti, a budu to ilustrovat na fotce od nějaké firmy, kterou zmíním.
Ale tu samou fotku nemůžu použít jen proto, že chci mít „hezkou“ prezentaci a nebude tam sloužit nějakému vyššímu účelu.