O Facebooku se říká, že je snem marketérů. Pokud vy sami používáte Facebook, asi tušíte, co všechno o vás tahle sociální síť ví. Vše, co o sobě uvedete, co sdílíte, co se vám líbí. A firmy, které využívají reklamu na FB právě na této skutečnosti staví. Nikde jinde totiž není možné tak přesně zacílit reklamu na konkrétního zákazníka s určitými zájmy. Zacílit reklamu lze podle místa, podle pohlaví, věku, počtu dětí, těhotné maminky, fotbalisty, milovníky umění – cokoli vás napadne. Také FB dokáže poznat lidi, kteří navštívili určité stránky nebo se jim líbí určitá firma apod. A navíc lze všechny kategorie všemožně kombinovat.

FB využívá u nás velká spousta lidí. Při uvažování, zda ho zahrnout do vaší marketingové strategie, ale musíme vzít v potaz několik otázek. Rozhodně není dobré se vrhat do marketingu na facebooku jen proto, že vám někdo řekl, že “musíte mít facebook”. Problém totiž je, že takový marketing na FB, ať placený nebo neplacený, musí být v první řadě konzistentní. Nestačí tedy jednou za měsíc přidat nějakou fotku. Dokonce to nestačí ani jednou týdně. Je potřeba fanoušky opečovávat, věnovat se jim, sdílet s nimi obsah, odpovídat na komentáře, a to několikrát denně! Je potřeba mít jasný plán co, jak a kdy budete dělat. A to samozřejmě zabere nějaký čas. A je otázka, zda tento čas máte a hlavně, zda se to vůbec vyplatí.

Pro interiérové designéry je velkou výhodou, že mají na FB možnost oslovit svou cílovou skupinu a skutečně jim dát hodnotu, jakou hledají – tedy různou inspiraci, rady a tipy. Na FB totiž není nikdo zvědavý na reklamní sdělení a propagaci vás samotných. Sdílet tedy vaše vlastní realizace je fajn, ale až na druhém místě. FB je o navazování kontaktů a vztahů. Uvědomte si, jak vy sami FB využíváte. Rozhodně tam nechodíte nakupovat nebo hledat nějaké služby. Chodíte tam, když si chcete odpočinout, podívat se co je nového, co dělají přátelé, chcete se pobavit. A tak musíte přistupovat i k marketingu vaší firmy.

Než se pustíte do plánování strategie na FB, uvědomte si, kdo je váš cílový zákazník (jak to zjistit najdete v tomto článku). Je tento váš ideální zákazník pravděpodobně na FB? A k čemu ho využívá? Jak se asi chová? Pokud zjistíte, že na FB je a aktivně ho využívá, pak se můžete do marketingu na FB pustit.

Pro neplacený marketing na FB můžete využít:
– svůj vlastní osobní profil, který dáte jako “veřejný”
– vlastní firemní stránku, kterou si vytvoříte snadno přímo z vašeho profilu a můžete tak oddělit FB osobní a firemní
– skupiny – ty jsou v poslední době stále populárnější. Buď můžete sami založit nějakou skupinu zaměřenou na konkrétní téma (např. dětské pokoje, industriální styl apod. – čím specifičtější budete, tím lépe), nebo se sami stanete členy nějaké skupiny, kde budete aktivně přispívat, poskytovat ostatním hodnotné rady apod.

Pro placený marketing designérských služeb můžete zejména zaměřit reklamu:
– na místo, kde pracujete – tedy např. na lidi v okolí do 5 km od vašeho místa podnikání
– na konkrétní lidi – např. čerstvě sezdané (pravděpodobně budou zařizovat bydlení), na ženy, kterým se líbí různé stránky o bydlení, na budoucí maminky (možná budou zařizovat pokojíček) atp.
Nezapomeňte, že i v případě placené reklamy nikdo nebude radostně klikat jen na “obyčejné” reklamní sdělení. Opět byste měli nabídnout nějakou hodnotu – např. nějaké rady, tipy, ebook zdarma apod. Až ve druhé fázi, když takto získáte fanoušky nebo návštěvníky vašeho webu (ideálně je nalákáte, aby se zapsali do vašeho emailového seznamu kontaktů – o tom si řekneme někdy příště), můžete těmto lidem, kteří už vás trochu znají a navázali s vámi pozitivní vztah, nabídnout nějaké vaše služby.

V souvislosti s placenou reklamou na FB, která může být opravdu skvělým prostředkem vaší propagace, je třeba upozornit, že podle zákona, abyste mohli FB reklamu využívat, musíte být buď plátcem DPH a nebo se stát tzv. registrovanou osobou k dani – v tom případě se nestanete plátcem DPH, ale budete jen informovat Finančí úřad, že jste využili službu plátce DPH sídlícího v jiné zemi EU (tedy Facebooku). Více informací zde.

FB pro váš business (konec konců jakýkoli, nejen navrhování interiérů) tedy ANO, pokud je na FB vaše jasně definovaná cílová skupina a aktivně ho využívá a pokud jste odhodlaní věnovat FB pravidelně několik hodin svého času a dávat lidem hodnotu, nikoli (jen) propagovat sebe a své služby.