Myslíte si, že mezi nejdůležitější věci, které musí umět interiérový designér, patří kreslení (3D) vizualizací, výběr a sladění barev nebo přehled o všech možných materiálech, co jich na trhu je? Ano, tyto znalosti a dovednosti jsou důležité. Ale ne nejdůležitější.
Takový designér může mít všechny potřebné teoretické znalosti, může mít za sebou několik cvičných projektů, které vypadají při prezentaci úžasně, může mít vystudovanou věhlasnou školu, a přesto nebude úspěšný.
To, co hlavně takový designér potřebuje je
1. Schopnost empatie – vcítit se do potřeb zákazníka
Mnoho lidí se pustí do studia interiérového designu, protože je baví ten samotný obor, baví je vybírat nábytek a vymýšlet různá řešení interiérů. Baví je ladit barvy a materiály. A mají svůj vlastní osobitý kreativní styl. To je skvělé a v pořádku.
Ale v okamžiku, kdy máte navrhovat pro skutečného klienta, musí někdy vaše osobní preference stranou. Ti nejlepší designéři jsou nejlepší (a nejúspěšnějí) proto, že se umějí „podívat do hlavy“ svých zákazníků, umí jim doslova číst myšlenky a odhalit jejich skrytá přání a obavy. Vědí, že interiér zařizují na míru zákazníkům a ne (jen) svým kreativním představám. Vědí, že jsou tu od toho, aby pomohli splnit svým zákazníkům jejich představy o ideálním bydlení.
Designér je vždy tak trochu psycholog, měl by se naladit s klienty na stejnou vlnu (konec konců, často se stává, že se z designéra a klientů po skončení zakázky stanou přátelé, protože se designér během spolupráce stane vlastně „členem rodiny“) a měl by s nimi umět pracovat tak, aby byli všichni (designér i klient) spokojení.
2. Zdravá asertivita
Při jednání se zákazníky (i dodavateli) musí designér často řešit různé situace, a ne vždy příjemné a jednoduché, a je důležité, aby měl své hranice a pravidla, na kterých si bude trvat. Například když klient požaduje najednou schůzky či varianty návrhu navíc nad rámec dohodnutého rozsahu služeb.
Málo asertivní designér v takovém případě, aby náhodou nepřišel klienta, přistoupí na jeho přání, ale tím stráví na zakázce mnohem více (pravděpodobně neefektivního) času za stejnou finační odměnu a bude sám na sebe naštvaný.
Je proto důležité v takovém případě slušně, ale důrazně upozornit klienta, že další varianty nad rámec dohody musí uhradit. Designér musí vystupovat jako profesionál, se zdravou sebedůvěrou.
3. Schopnost řídit projekt
Zařídit takový interiér je komplexní práce – nejedná se jen o samotný návrh a komunikaci s klienty a plánování, při realizaci přichází na řadu zajištění kvalitních řemeslníků a dodavatelů a jejich koordinace. Aby vše klapalo, časově na sebe navazovalo atd. Je to práce hodná skutečného manažera.
Je tedy důležité nebát se pracovat pod tlakem a ve stresu, zachovat si čistou hlavu a umět řešit krizové a nečekané situace. Umět zajistit služby, které třeba sám designér neovládá, ale zakázka si je žádá – například oslovením jiných odborníků. Pokud se vám podaří vše zařídit ke spokojenosti klienta, máte vyhráno (a jeho obdiv a doporučení známým a další zakázky se jen pohrnou :-))
Upřímně si myslím, že když budete mít tyto vlastnosti, vůbec nevadí, že třeba neumíte nakreslit ani čárku ve SketchUpu. Na to si můžete najmout specialistu. Nemusíte dělat všechno sami. Důležitější je zajistit, aby byl spokojený klient, aby jste byli spokojení vy (dostali odpovídající finanční odmněnu, nedělali práci navíc, dostali dobré podmínky od dodavatelů atd.) a aby vaše projekty šlapaly, jako na drátku. Pak bude mít v tomto oboru opravdu úspěšné podnikání.
Foto: Pixabay.com
Zdravím Vás, Jano.
Přesně tak to je v praxi. Kolikrát bych si představovala, co bych mohla provést s interiérem, ale jeho majitel má své představy, svůj styl a my musíme přijít na to, jak do interiéru vše zapracovat tak, aby s tím byl spokojen právě on. Samozřejmě, že neodevzdám projekt, pokud s ním nejsem spokojená taky :-). Také je jasné, že každý designér má svůj styl a ten se projeví v každém interiéru jako jeho podpis.
Podělím se o mé pocity z poslední zakázky, kterou jsem dokončila tento týden a týkala se realizaci návrhu dvou dětských pokojíčků, a moc se rodině líbila, hlavně malým majitelům těchto dvou místností, a to proto, že mezi prvními co jsem chtěla vědět je, co mají tito malí majitelé rádi a na základě těchto informací jsem se pokoušela vcítit a vidět očima malých dětí, kteří rádi vesmír, nebo počítačové hry jako je Minecraft.
Dalo to více empatického přemýšlení, jak zařadit prvky vesmíru či „mincraftu“ do dětského interiéru, ale povedlo se. Konečný výsledek a rozzářené oči stály za to :-)
Všem hodně spokojených klientů přeje Simona :-)
Děkuji Simono, krásný příběh! To je ta nejlepší odměna a měl by to být i hlavní důvod, proč děláme to, co děláme – abychom ostatním pomohli a udělali jim radost! Ať se Vám daří i nadále!
A ještě k tomu, že každý designér má svůj styl. Naprosto souhlasím a také klienti by si svého designéra měli vybírat podle toho, zda jim „sedí“ jeho styl a líbí se mu minulé zakázky. Pak budou obě strany naladěny na jednu vlnu a spolupráce bude mnohem příjemnější. Je proto důležité, aby designér na svých webových stránkách měl ukázky své práce i jasně formulované informace, jaké interiéry a v jakém stylu navrhuje.
dobrý den,
děkuju za dnešní setkání a s potěšením si čtu Vaše články…a hned tenhle mě zaujal, protože mi a) mluví z duše a za b) jste první, kdo takhle mluví o základních nutných vlastnostech a schopnostech designéra. Ze své 25leté praxe vím, že jsou velmi nutné.
běžně opravdu všichni píšou o kreslení, barevném vidění atd, ale o empatii, asertivitě a manažerských dovednostech při realizaci projektu nikdo nepíše. Až Vy :-).
děkuju!!
DK
Já taky moc děkuji, za setkání i milý komentář :-). A těším se na spolupráci! :-)
Dobrý den, máte prosím zkušenosti s firmou: http://www.svetinterieru.cz? Mně se moc líbí jejich realizace. Díky ;)
Bohužel, tuto firmu neznám :-)