Velkou výhodou práce interiérového designéra je, že může pracovat z domova. Je ovšem potřeba mít k dispozici ideálně samostatnou místnost nebo alespoň koutek, kde bude mít designér vše potřebné a kde nebude rušen. A toho potřebného opravdu není málo: počítač, složky s různými dokumenty, katalogy, časopisy, knihy, vzorníky materiálů a barev, hodí se i nástěnka pro tvorbu mood boardů. S postupem času se tyto položky rozrůstají a místa je potřeba docela hodně. Potřebovat budete také tiskárnu a scanner… Velké množství úložných prostorů je tedy naprosto nezbytné.
Důležitý je také dostatečně velký pracovní stůl. Doporučuje se dokonce – a je to opravdu výborné řešení – mít pracovní stoly dva. Jeden jen pro práci na počítači a druhý čistě jen pro kreslení, tvorbu mood boardů, práci s katalogy a vzorky apod. Na to je totiž ideální mít hodně prostoru na pracovní ploše. Říká se také, že počítač naší kreativitu spíše snižuje. Proto je dobré se kreativní části práce věnovat dále od počítače a k němu usednout až ve chvíli, když je to opravdu nezbytně nutné.
Takový druhý stůl může být také vysoký, aby se u něj dalo stát. Všichni víme, jak není vůbec zdraví prospěšné neustálé sezení. Rozhodně je dobré investovat do kvalitní kancelářské židle, která bude udržovat páteř ve správné poloze, když už budete sedět.
Pokud plánujete, že budou za vámi do kanceláře chodit také klienti, je nutné počítat i s místem na sezení pro ně – ideální je mít dvě židle, často designér pracuje třeba pro manželský pár.
V kanceláři by neměla chybět praktická podlahová krytina – zvlášť při variantě návštěv klientů – asi nebudete požadovat, aby se před vstupem do kanceláře zouvali :-).
Co se týče dekorací a barev v takové kanceláři, méně je zde opravdu více. Designér pracuje kreativně a je celý den obklopen obrázky, barevnými vzorky, různými materiály a texturami. Aby se mohl soustředit na svou práci, okolní prostředí by mělo být spíše uklidňující, v tlumené přírodní barevnosti, nebo v kombinaci černé, bílé a šedé. Pokud vám to ale vyhovuje a máte rádi barvy, nebraňte se jim – třeba v podobě barevných pořadačů a šanonů či drobných kancelářských potřeb. A určitě nezapomeňte na pár milých osobních dekorací nebo obrazů.
Ať už budete pracovat z domova nebo mít samostatnou kancelář, zde je několik inspirativních obrázků, jak takovou kancelář zařídit.
Máte svou „kancelář snů“? Napište mi, jak jak vypadá (nebo bude vypadat, až ji jednou budete mít :-) )!
Krásný článek! Pracuji zatím v kuchyni, za velkým jídelním stolem. Pracovnu mám částečně nachystanou, pracovní věci uloženy na místě, ale celý pokoj zatím vypadá spíš jako skladiště, proto se tam moc nehrnu. Věřím, že na podzim nebo v zimě na ní přijde řada. V létě se stejně hodlám nastěhovat venku. Barvy jsou jasné, bílá, přírodní neupravené dřevo a černé a růžové akcenty. A držím se finálního plánu, první myšlenky jsou nejlepší. Lenka
Máte pravdu Lenko, v létě je to nejlepší venku :-). Mám štěstí, že můžu v létě pracovat na zahradě. Držím palce, ať pracovnu co nejdřív zrealizujete!
Moje pracovna se zatím rodí. Základ už je jasný, ale trochu váhám u úprav zdí. Ráda bych tapetu, ale bojím se, abych nepřehltila prostor, a tak mě moc zaujala tapeta u druhé fotografie.
JInak, ač laik, dospěla jsem také k řešení dvou stolů, každý na jiné straně pokoje, abych se mohla buď věnovat práci s látkami, nebo připravovat si podklady v PC.
Děkuji.
Každý váš článek je pro mě inspirací a posouvá mě dál.
Tapeta je super, může být opravdu nenápadná – tón v tónu, nic divokého a přesto dodá místnosti šmrnc. Děkuji za komentář!
Dobrý den, Jano,
díky za inspirativní článek. Zabývám se často návrhy kanceláří a tak si dovolím pár poznámek.
Měla bych především připomínku k některým fotografiím, které uvádíte jako příklad, ale prostory na nich jsou víc líbivé než praktické. Hned u první fotky je chyba v umístění počítače s ohledem k oknu. Tam zcela jistě nikdo nepracuje. Otázka světla, která je pro pohodlnou práci důležitá, není správně řešena ani na dalších obrázcích.
Další věc, která mě zarazila, byly skleněné pracovní desky. Je to opravdu moc hezké, ale ani bych nezkoušela u takového stolu pár let pracovat. A ušák na místě pracovní židle, ten mě opravdu překvapil.
V každém případě je jasné, že i u vlastní pracovny třeba udělat analýzu podmínek, potřeb a požadavků. Pak teprve může vzniknout prostor, ve kterém bude radost pracovat.
Monika
Dobrý den Moniko. Moc děkuji za trefné postřehy. Máte pravdu, obrázky jsou líbivé, ale tento problém se objevuje často – že se zaměříme na celek – krásný vzhled – a nemyslíme na tu praktickou stránku. Brala jsem ty obrázky pro účely článku jako celkovou stylovou inspiraci a přiznám se, že jsem nekoukala na ergonomii a praktičnost. Určitě souhlasím s tím, že počítač by neměl být proti oknu a ušák není nejvhodnější pro celodenní práci. A naprosto souhlasím, že je potřeba nejprve udělat „analýzu sebe sama“, pokud si zařizujeme kancelář (nebo jakoukoli místnost) sami. Ale to často bývá největší oříšek. Nejtěžší je být sám sobě klientem :-)
Je to určitě fajn, ale já bych na to asi potřeboval více prostoru a vlastně spíše minimalističtější zázemí. Ve své bývalé práce Zlín, kterou jsem našla na https://cz.jobimi.com/prace/zlin/ jsem měla fakt kancelář, kde bylo jen pár šanonů, počítač, židle a stůl. A to bylo vše. Super místo na práci. Na praktické zázemí jsem měla pak doma i v práci dílnu s materiály, ale na navrhování potřebuji co nejméně rušivých vjemů.