Máte pocit, že interiérových designérů je už spousta a navíc jsou zavedení a že vy třeba nemáte šanci prorazit? Na druhou stranu ale milujete interiéry, vše okolo bydlení a opravdu vás to baví a chtěli byste se tím živit? Tak to je vaše velké plus. Máte motivaci a cíl, a to je vždy nejdůležitější. Dobrá zpráva totiž je, že neexistuje jen jeden jediný způsob, jak pracovat v tomto oboru. Je velká spousta možností. A nemusí to být jen to klasické „najít klienta a navrhnout pro něj interiér“.
Dnes bych vám ráda ukázala způsob, jak se živit interiéry, aniž byste museli hledat klienty a snažit se konkurovat zavedeným designérům. Můžete si tímto vydělávat zcela nebo si přivydělat k jiným aktivitám.
Touto možností jsou tzv. fotobanky. Jsou to online databáze obrázků – fotografií a grafiky – ze kterých si zájemce kupují obrázky pro svou potřebu – ať už je to pro své webové stránky, do reklamních materiálů jako jsou letáky, katalogy apod., do svých blogů, různých online reklamních prvků (bannerů, na facebook atd.) – důvodů, proč někdo potřebuje fotku či obrázek je spousta.
Možná jste to nevěděli, ale jako podnikatel nemůžete jen tak na internetu najít jakýkoli obrázek a volně ho použít. Abyste neporušovali autorská práva, musíte za obrázky zaplatit. A tady je právě příležitost pro vás, protože tento business s obrázky je nejen obrovský, ale také celosvětový, obrázky mají „universální řeč“ a tudíž se můžete snadno prosadit i v zahraničí.
Prostě budete produkovat kvalitní obrázky (jak a jaké se dočtete dále) a budete je nabízet prostřednictvím fotobank. Ve chvíli, kdy někdo bude chtít váš obrázek použít, musí za něj zaplatit. A vy vyděláváte. O marketing a propagaci se stará sama fotobanka, na vás je jen produkce (kvalitních) obrázků (a jejich správné označení klíčovými slovy, aby je případní zájemci snadno našli). A dokonce můžete jeden a ten samý obrázek nahrát v několika různých fotobankách najednou.
Tuto příležitost jsem si uvědomila, když jsem vydávala časopis Bohemia Living. Nejen, že jsme do časopisu jako takového potřebovali kvalitní obrázky. Ale také jsme sami, protože jsme aranžovali, dekorovali a fotili, vlastní fotografie produkovali. A v obou případech jsme mohli využít fotobanky – jak na nákup obrázků, tak pro jejich prodej.
Zde jsou tedy podle mně tři hlavní způsoby, jak vydělávat prostřednictvím fotobank a vaší vášně pro zařizování a dekorování:
- Aranžování a focení vlastních dekorací. Mohou to být různé sezónní zátíší (ty se zvlášť dobře prodávají) – např. podzimní, vánoční, velikonoční atd. Nebo prostě pěkně nadekorované místnosti, zákoutí, poličky atd. Musíte se v tomto případě naučit dobře fotit a nebo vytvořit tým s nějakým fotografem a produkovat fotky společně – vy budete aranžovat dekorace, on fotit a případně fotky upravovat v počítači.
- Tvorba 3D vizualizací. Jen si představte tu svobodu – nemusíte mít žádného klienta a můžete si navrhovat interiér jakéhokoli tvaru a velikosti jen a jen podle sebe. Hotové vizualizace – různé pohledy na místnost jako obrázky, nahrajete do fotobanky. V tomto případě je dobré mít nějaký program pro renderování 3D modelu – tedy aby obrázky vypadaly „jako fotky“ – co nejvíce reálně. Můžete si ale také najít svůj vlastní styl – třeba kresby, která vypadá jako kreslená v ruce (to umí třeba Sketchup). I o takové obrázky může být zájem.
3. Ruční kresba – i o takové obrázky je zájem! V našem případě to budou tedy samozřejmě interiéry nebo různé interiérové prvky (nábytek, dekorace, rostliny…).
Je to podnikání jako každé jiné. Musíte tedy dobře promyslet, jaké obrázky budete nabízet (podívejte se, co poptávají zákazníci fotobank, jaké jsou nestahovanější fotky např. interiérů atd.)
Trochu nevýhodou je, že abyste se uživili, nestačí fotek vytvořit a nahrát pár desítek, ale spíš pár stovek. Částka placená klientem za jedno stažení totiž bývá malá a tady je opravdu dobré pojistit se kvantitou.
Říká se, že dobré výdělky jsou od cca 1000 nahraných obrázků. Číslo vás ale nemusí děsit. Když si to rozdělíte třeba na rok, stačí denně nahrát 3 obrázky a do roka máte bohaté portfolio a slušný (a pravidelný, tzv. pasivní) výdělek.
A jak budete dále a dále pokračovat a přidávat další fotografie, výdělky porostou. I když existují také české fotobanky, je jich málo a většinou přeprodávají stejně fotky zahraničních „kolegů“. Proto doporučuji rovnou se rozhlížet v zahraničí a nabízet fotky tam. Potřebujete ale vládnout angličtinou. Většinou stačí se zaregistrovat a můžete začít prodávat (i když existují výjimky a některé fotobanky mají přísnější podmínky). Zde je pár hlavních světových fotobank, abyste se mohli podívat, co se nabízí – vyzkoušejte různá klíčová slova – interiér, obývací pokoj, dekorace atd.
istockphoto.com
fotolia.com
dreamstime.com
Existují také fotobanky, které nabízejí fotky právě třeba do časopisů, které jsou za lepší ceny, zkuste se porozhlédnout. Krásným příkladem je Mak Media Agency, kam jsme prodali několik fotek z Bohemia Living. Tady se nehraje na kvantitu, ale kvalitu – také možná cesta.
Toto podnikání je jednoduché, ale ne snadné – jako v každém podnikání se budete muset prosadit, být pilní, mít trpělivost a dělat něco zajímavého, co zaujme kupující. Je to ale jedna z cest, jak dělat, co vás baví. Pokud vás možnost výdělku ve fotobankách zaujala, doporučuji začít články od pana Václavka, který je na fotobanky (ty „mikro“ kde je důležité velké množství nahraných obrázků) odborníkem s mnoha praktickými zkušenostmi. Zde je souhrnný článek, kde si uděláte o fotobankách lepší obrázek. Na stránkách fotobanky.cz pak získáte spoustu dobrých rad a návodů.
P.S. Prodej obrázků opět nemusí být vaším jediným příjmem. I při tom můžete nabízet služby návrhu interiérů, kurzy nebo workshopy atd. – vytvoříte si tak více zdrojů příjmů, které budou vaší pojistkou pro případ, že se výdělečnost jednoho sníží. Vaše podnikání pak nebude tak rizikové!
Moc zajimavy a inspirativni clanek, Jano, dekuju za nej!
Já děkuji!
Milá Jano. Díky moc za inspiraci, která mě samotnou vůbec nenapadla.
Pro každého designéra je to přitom velmi jednoduchý zdroj pasivního příjmu. :)
Zajímá mě, jak je to s daní v případě zahraničních fotobank?
Ahoj Ivo! Jsem ráda, že jsem Tě mohla inspirovat :-). Jestli se ptáš na DPH, tak podle mé paní účetní je lepší se stát plátcem DPH, je to pak jednodušší na řešení. V každém případě ale musíš být alespoň „osoba registrovaná“ k DPH. To ovšem v případě, že fotobanka, do které prodáváš je sídlem v EU. Hodně jich je ale z USA, v tom případě teoreticky není nutné nic řešit – žádná DPH. Ale nejsem na daně odborník, takže doporučuji zkonzultovat s daň. poradcem. Co se týče příjmů z prodeje ve fotobankách, tak se zdaňují normálně jako daň z příjmů – buď jako živnost nebo dle autorského zákona – opět doporučuji zkonzultovat.
Jano, díky. Jsem už identifikovaná osoba, takže toto mám vyřešené.
Těším se na další podnikatelskou inspiraci od Tebe. :)
Děkuji vám za zajímavé články, vždycky mne v mailu potěší a jdu si je přečíst. Tenhle mi přímo sedí, protože nejsem designér ale maluju a tyhle tipy by se mi mohlo hodit. Ještě jednou děkuji.
Rádo se stalo! Ať se Vám daří!
Zdravím paní Jano,
děkuji za skvělý a inspirativní článek, ostatně vše co publikujete je supr ! Moc ráda si Vaše rady a tipy přečtu a snažím se je uplatnit v praxi. Ještě jednou díky a těším se na další počteni od Vás.
Děkuji, jsem ráda, že se Vám články líbí a pomáhají!
Jano, děkuji moc za tento článek, ukládám a přihazuji do seznamu na rok 2016.
Super, držím palce, ať vše vychází podle Vašich představ!
Děkuji, článek je podnětný?
Milá paní Jano, čtu vás dlouho, pravidelně a mlčky … ale dnes se musím ozvat :-) – děkuji za nápad! Člověk zamilovaně fotí a fotí … a ono to přitom může potěšit jiné lidi, a dokonce i za peníze! Děkuji, mějte se krásně, a pořád ať se vám daří, Monika Zdislava
Tak to mě moc těší, děkuji, jak za to, že mě sledujete, tak jsem i moc ráda, že jsem přispěla inspirací. Ať se focení daří a třeba i přinese brzo nějakou tu korunku! :-)
Dobry den Jani, nahodou jsem se z googlu dostala na tento Vas clanek. Moc me zaujal (stejne jako cely Vas web), diky za nej. Jsem si vedoma, ze clanek je dnes jiz sedm let stary a tak jsem se chtela zeptat, zda-li je stale aktualni a nebo se situace na trhu fotobank zmenila a pokud ano, jak? Predem mnohokrat dekuji za odpoved. Hanka
Dobrý den Hano. Já myslím, že fotobanky pořád fungují stejně a dobře. A asi pořád budou, grafičtí designéři, marketéři atd. stále potřebují kvalitní obrázky. A stále nové… Co se mohlo změnit a mění se je styl nebo druh fotek, o jaké je zájem. To doporučuji si nejdřív dobře prozkoumat – projít si stránky fotobanek, tam je často i vidět, kolikrát která fotka byla stažena, nebo mívají články na blogu o trendech – jaké fotky jsou žádané a tak. Takže sledovat dění a přizpůsobit styl fotek, vizualizací apod, které chcete prodávat.