Máte pocit, že i když pořád píšete nejrůznější příspěvky na sociální sítě, kde ukazujete výsledky své práce, vylepšujete texty na webu, píšete emaily potenciálním zákazníkům, oni stále jako kdyby nerozuměli, co jim říkáte? Stále vám nechodí poptávky ani objednávky a lidé jako kdyby nechápali, proč by s vámi měli spolupracovat?
Možná to opravdu nechápou.
Znáte slavnou knížku Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše? Upozorňuje na zásadní rozdíly ve “fungování” obou pohlaví, díky kterému pak spolu nedokážou komunikovat, nerozumí si, mají jiné cíle a zájmy, každý chce něco jiného a dělá to jinak.
Touhle myšlenkou se zabývá i Michael Janda ve své knize Spalte svoje Portfolio (anglicky Burn your Portfolio, Peachpit Press, 2013), kde stejný problém vidí ve vztahu mezi designéry a klienty.
I když je tahle kniha určená designérům grafickým, tak myslím, že to přirovnání je naprosto přesné a platí to i pro designéry interiérové a jejich klienty. Možná i obecně pro kreativní profese…
Co chtějí designéři – v našem případě interiéroví – tedy “Marťané”?
- Chtějí navrhovat úžasné, skvělé, perfektní a kreativní interiéry, které budou dobře sloužit svým majitelům a budou se v nich cítit dobře. To je celkem jasné a není potřeba nic víc k tomu dodat.
- Chtějí za to dostávat zaplaceno. To je asi taky jasné :-)
A na základě toho se designéři snaží všemi možnými způsoby prodat lidem fakt, že jim navrhnou úžasný interiér.
Mají k tomu krásné webové stránky a vizitky, portfolio svázané v luxusních deskách. Postují krásné fotky své práce na sociální sítě… Zkrátka ukazují, co umí. A všechno to dělají proto, aby se mohli živit tím, co je baví a v čem jsou dobří a pomáhat tím lidem.
Poznáváte se v tom? Nebojte, ono na tom není vůbec nic špatného. Až na to, že klienti jsou z Venuše…
A marťansky moc nerozumí.
Vzniká tak komunikační bariéra, díky které třeba lidé nakonec služby designéra ani nevyužijí. Nerozumí tomu hlavnímu – co je v tom pro mě? A nebo nerozumí tomu, co vlastně služba obnáší, co za své peníze dostanou. A hlavně – obyvatelé Venuše mají úplně jiná přání, představy a důvody, proč by službu designéra měli využít.
A tak vzniká celý ten problém – vy vykřikujete do světa svůj pohled na věc, klienti touží po něčem úplně jiném.
Jak tedy překonat tuto komunikační bariéru? Jak zaujmout Venušany a vysílat k nim marketingové signály, které pochopí?
Nejdůležitější je uvědomit si, jakou “řečí” vaši potenciální klienti mluví – co chtějí? A vylepšit svou marketingovou komunikaci – tedy texty na webu, na sociálních sítích – u všech marketingových nástrojů, které používáte – aby vysílala ten správný signál.
Jak na to? V našem Online designérském klubu máte k dispozici video workshop s pracovním listem právě na toto téma.
Dozvíte se, co přesně vaši klienti – Venušané – chtějí a jak s nimi komunikovat tak, aby pochopili přínos vaší služby a objednali si ji.
A mimochodem – i na Venuši lidé mluví několika různými dialekty. Takže i naší komunikaci musíme přizpůsobit několika různým typům Venušanů. Víc na workshopu.
Podle mě to je hodně o empatii těch designérů. A samozřejmě o očekávání klienta. Pokud si někdo myslí, že půjde za levným návrhářem a ten mu udělá vzdušné zámky, tak víme, že to nefunguje. Dobře je to vidět třeba v klenotnictví a šperkařství. Kvalitní design náhrdelníku jako je https://www.trzistestesti.cz/nahrdelniky/nahrdelnik-vasen–stribro/ a ještě k tomu v tom balení rodinné firmy, to prostě za pár korun neuděláte. Já jsem v tomhle sporu spíše na straně těch designérů. ;-)