Jaký je asi nejaktuálnější problém, který my designéři musíme řešit v souvislosti s koronavirem a karanténou? Nemůžeme se setkávat na živo se svými klienty!
Ale protože můžeme většinou v pohodě pracovat z domova, můžeme také dál pracovat i na našich projektech pro stávající klienty – jen s nimi musíme nějak efektivně komunikovat.
Ano, můžeme jim poslat email a zavolat, můžeme použít třeba Skype, narazíme tam ale na problémy – třeba jak ukázat klientovi na obrazovce svůj návrh? Nebo je problém, že klient musí mít také nainstalovanou nějakou aplikaci – třeba ten Skype, abychom se mohli spojit… Ale naštěstí existují i nástroje, které jsou pro takovou komunikaci mnohem vhodnější. Klient nemusí nic instalovat a máme mnohem širší možnosti, co během takové prezentace můžeme dělat a ukazovat. Jako designéři totiž většinou potřebujeme
- ukázat náš návrh – obrázky, vizuliazace atd. (tedy sdílet naší obrazovku, kdy klient vidí to, co máme v počítači)
- okomentovat to, na co se klient kouká
- a zároveň být v kontaktu „tváří v tvář“ – mít možnost se s klientem – byť přes internet – vidět
Máte také dvě možnosti, jak online s klienty tímto způsobem komunikovat. Může to být v reálném čase, kdy se všichni sejdete v jeden čas u svých počítačů a je to stejné, jako kdybyste se sešli na živo. A nebo možná potřebujete klientovi vytvořit prezentaci formou videa, které nahrajete a klientovi pošlete, aby se něj podíval, kdy se mu tu hodí. Nebo dokonce můžete nahrát jako video i to setkání v reálném čase a uložit ho a využít dále… Záleží, co zrovna potřebujete.
Tady je tedy přehled několika možností, které můžete využít a se kterými mám já sama skvělé zkušenosti a které jsou zdarma:
Whereby
Velmi jednoduchá a intuitivní aplikace na online schůzky. Při zakládání účtu si vytvoříte svou „místnost“, která bude takovým Vaším online setkávacím prostorem pro všechny. Kdokoli, komu pošlete odkaz, může vstoupit. Výhoda je, že máte vždy jen tento jeden odkaz, který sdílíte se svými (různými) klienty a domluvíte se na konkrétním čase, kdy na odkaz mají kliknout a vstoupit do „místnosti“. Ve verzi zdarma se mohou zúčastnit až 4 lidé – každý ze svého počítače. Ve verzi zdarma můžete vytvořit jen jednu místnost, ale to většinou naprosto stačí. Tento nástroj se nám v naší škole skvěle osvědčil také pro online týmové porady.
+ jednoduché nastavení
+ používám stále jeden jediný odkaz pro sdílení (jedinou místnost) pro všechny online schůzky
+ „hezký“ odkaz pro sdílení – můžete si zvolit název své místností, odkaz pak může vypadat např. jako tento můj: https://whereby.com/janapekna (můžete si to klidně vyzkoušet :-). Zkuste vstoupit do mé místnosti, třeba tam zrovna někoho potkáte, tak se hezky pozdravte! :-)
+ možnost sdílet obrazovku
+ možnost použít jen audio (vypnout kameru)
+ neomezená doba trvání setkání
+ funguje na PC i v mobilu
– neumožňuje nahrávání
– když sdílíte obrazovku, není vidět váš obličej (pro někoho to ale může být naopak výhoda :-))
Zoom
Tento nástroj může sloužit buď jako konferenční místnost právě pro setkání s vašimi klienty nebo týmem. Ale můžete pozvat více lidí – až 100 (ve verzi zdarma). Co se týče online mítinků tak to funguje podobně jako Whereby s tím, že pokud to bude setkání jeden na jednoho (vy a váš klient na druhé straně), tak je to není časově omezeno. Pokud by Vás bylo více, tak je limit max 40 minut na jedno setkání. Co je podle mě ale super je, že si můžete celou „schůzku“ i nahrávat. Nahrávka se ukládá jako video k vám do počítače. Můžete tuto funkci ale využít i když potřebujete „jen“ natočit samotné video – uděláte si schůzku sami se sebou a nahrajete se :-). Další super funkce je whiteboard – bílá tabule na kterou můžete psát, kreslit… A možnost anotací toho, co sdílíte na obrazovce (nakreslit šipku na věc, o které mluvíte apod.). Zoom má potom spoustu dalších možností využití – například pořádání webinářů – ale to už je placené.
+ jednoduché ovládání
+ používám stále jeden jediný odkaz pro sdílení (jedinou místnost) pro všechny online schůzky („Personal meeting room“ ale můžu vytvářet i nové místnosti zvlášť pro různé schůzky…)
+ neomezená doba trvání setkání v případě 2 účastníků (vy a klient)
+ možnost pozvat až 100 osob
+ whiteboard a anotace sdílené obrazovky
+ funguje na PC i v mobilu (v mobilu je ale třeba mít staženou aplikaci)
+ můžu si nahrávat mítinky
– omezená doba (40 min) pro setkání více účastníků
Loom
Tato aplikace neslouží pro pořádání online schůzek, ale jen a pouze k nahrávání videa. Je to ale velmi šikovné – když třeba potřebujete krátce klientovi něco vysvětlit, ukázat mu třeba ve Sketchupu, jak budou vypadat dvě různé varianty a okomentovat. Aplikaci Loom si musíte nainstalovat do počítače. Potom stačí spustit a začne se nahrávat, co děláte na obrazovce. Vaše tvář je vidět v pravém dolním rohu, takže je to osobnější. Tuto funkci lze i zcela vypnout, nebo můžete přepnout pouze na kameru a budete vidět jen vy. Co je obrovská výhoda je, že se video rovnou ukládá online. Nemusíte ho nikomu posílat mailem (stejně by to bylo asi moc velké), ani nikam nahrávat. Jednoduše sdílíte s klientem nebo kýmkoli odkaz na uložené video, který najdete ve svém účtu Loom v knihovně nahraných videí. U nahraných videí můžete dělat i jednoduché úpravy – třeba zkrátit, vystřihnout co tam nemá být apod.
+ jednoduchá aplikace, nepotřebuji technické znalosti k natáčení videí
+ vše je velmi rychlé
+ zdarma lze natočit až 25 videí neomezené délky (pokud svůj limit vyčerpáte, můžete stará nepotřebná videa smazat a uvolnit si prostor na další)
– není určeno pro živé online schůzky
Tak věřím, že některý z nástrojů využijete a že vám pomůže v hladké komunikaci s klienty a pokračování vaší spolupráce, i když se nemůžete potkat na živo.
Dejte mi vědět v komentářích, co používáte vy nebo co jiného byste v současné situaci uvítali za rady a pomoc!
#jsmevtomspolecne #koronamenezastavi
Děkuji za super tipy!
Rádo se stalo! :-)
Jani, super článek a skvělé rady, děkuji! :)