Podnikatelský mýtus je název knihy od Michaela E. Gerbera, která je podle mě velmi důležitým čtením pro každého, kdo se chystá podnikat. A nebo už se do toho pustil a poněkud vystřízlivěl z původního nadšení.

O co jde?

Gerber popisuje tento mýtus na příběhu Sáry, která hrozně ráda pekla koláče. Naučila jí to její teta nebo babička, to není důležité. Ale pro ní to byla srdeční záležitost, milovala pečení a přátelé jí říkali: “Ty pečeš tak dobré koláče, jsi  v tom fakt dobrá, měla by sis otevřít pekárnu!”

A jí se ten nápad opravdu zalíbil – živit se tím, co jí baví, to je přeci sen. To by chtěli všichni. (Nepoznáváte se v tom tak trochu?)

A tak Sára sežene peníze, otevře pekárnu, začne péct a protože její koláče jsou skvělé, zákazníci začnou chodit. Ale tady nastává kámen úrazu.

Sára vstává ve čtyři ráno, peče koláče, aby bylo co prodávat. Potom stojí celý den v obchodě a prodává. Po zavíračce musí uklidit, spočítat tržbu, udělat účty atd atd. Domů se vrací hodně pozdě večer, ještě musí dát pár fotek na sociální sítě a odpovědět fanouškům, o půlnoci vyčerpaná padne do postele a ve čtyři ráno už je zase na nohou… Takhle si to nepředstavovala. Je na tom hůř, než kdyby chodila na 8 hodin do “normální” práce…

V čem je problém?

Ten sen živit se tím, co vás baví, předávat dál své schopnosti, dělat radost lidem, to vše je úžasné.  Ale málokdo si uvědomí, že podnikání není jen o tom dělat co vás baví. Takže pokud chcete navrhovat interiéry, budete to dělat jen po velmi malou část dne. Někdo taky totiž musí dělat marketing (abyste vůbec měli klienty), někdo musí dělat účetnictví, spravovat webové stránky… Je toho opravdu hodně.

A pokud vás nebaví tohle všechno okolo, nebaví vás to samotné podnikání, budete to mít těžké.

Gerber to popisuje jako rozdíl mezi podnikatelem, manažerem a technikem. Můžete být odborník na interiéry (to je ten technik), umět je opravdu skvěle navrhovat ale nechcete být zaměstnanec. OK. Ale musíte na to jít chytře. Musíte mít v sobě i toho podnikatele (který sní, má tu vizi vybudovat firmu) a manažera (to je ten, který to vše bude pragmaticky řídit a plánovat). A ideálně se tihle tři nesmí hádat :)

Více se dočtete v knize Podnikatelský mýtus. Ale obávám se, že hodně lidí nedojde ani do v knize popisované fáze dětství firmy, kdy firma vlastně prosperuje, má zákazníky, ale majitel – který dělá všechnu práci sám – skončí vyčerpaný. Protože hodně lidí není ochotno vystoupit ze své komfortní zóny a pracovat tím podnikatelským způsobem. Skončí dřív, než začali – nemají totiž ty zákazníky a tvrdí “Mně to nefungovalo.”

Tak pokud chcete rady z knihy přímo aplikované na obor interiérového designu, pokračování tohoto článku najdete uvnitř našeho Online designérského klubu. Vstoupit do klubu můžete zde.