Možná, že Elsie de Wolfe, první interiérová designérka na světě, neměla potíže shánět klienty. Ale ruku na srdce – že mnohem raději navrhujete samotné interiéry, než řešíte marketing, smlouvy a vyjednávání?

Nejste s v tom sami. Konec konců, každý by měl dělat to, co mu jde snadno a dobře. A jsou na světě lidé, kterým jde více kreativita a tvorba, a lidé, kteří jsou skvělí v komunikaci, v obchodních dovednostech a managementu.

A tak vzniklo také nové povolání – interiérový agent. Zatím jen v zahraničí, ale pevně doufám, že brzy něco podobného budeme mít i u nás.

Co dělá takový interiérový agent?

Možná víte, že třeba ve filmovém průmyslu nebo v modelingu pracují pro herce nebo modelky agenti, kteří pro ně vyhledávají ty nevhodnější filmy nebo spolupráce s módními návrháři. Jsou vlastně takovou spojkou mezi třeba producenty filmu a herci. Mohli bychom říct i „dohazovači“, i když to zní nehezky, ale vyjadřuje to dobře podstatu této práce.

A podobně to funguje s funkcí interiérového agenta. Je to člověk, který pro své klienty (tedy designéry, a nejen ty interiérové, může se jednat třeba i o umělce, designéry produktové atd.) vyhledává projekty, vyjednává smlouvy, vede profesionální výběr lidí pro určitý projekt, má bohatou síť kontaktů a skvělé vyjednávací a obchodní dovednosti. Kromě toho, že agenti designérům generují zakázky, nabízejí třeba i různé administrativní a manažerské práce třeba při přípravě smluv, řízení vztahů s klienty, fakturace apod. Takový agent dokáže propojit i vícero profesí v rámci jednoho projektu.

Kolik to stojí?

Interiérový agent je placený formou provize. Ze zakázky, kterou vám domluvil, si účtuje poplatek ve výši 10 – 20%. Může ale i pracovat formou pevného poplatku.

Celým smyslem jeho práce je, aby se designér mohl soustředit na to, co mu jde nejlíp: na svou kreativitu, na vlastní tvorbu.

Jednou z prvních agentek na poli interiérů je Dominique Serrell se svou agenturou Terres Nuages. Jak o sobě říká na svém webu, je hledačkou talentů. Za svou kariéru objevila a provázela kariérou mnohé tvůrce a to už od roku 1983. Většina francouzských jmen nám sice nic neřekne, ale třeba Christian Louboutin známe, že?

Agentka Dominique Serrell (zdroj)

Interiérový agent nebo agentura zastupuje svého designéra, jedná za něj, ale zároveň má i určité poslání – není to jen byznys, ale smyslem je jednak pomoci talentovaným lidem v jejich kariéře a jednak vytvářet krásné interiéry nebo umělecká díla, se kterými budou zadavatelé spokojeni.

Jeho funkcí je být prostředníkem. Spojuje lidi, kteří potřebují vytvořit nový interiér (soukromý nebo veřejný) s designéry. Zadavatel má v agenta důvěru, kterou si s ním vybudoval a věří mu, že doporučí toho nejlepšího designéra, který se hodí právě na ten jeho projekt.

Samozřejmě, většina agentur pracuje s projekty větších rozměrů, ať už z hlediska velikosti nebo financí. Zařízení hotelů, obchodů, luxusních rezidencí… Jsou ale i agenti, jako např. Anne-Sophie Latil, která byla původně interiérovou designérkou a nyní spojuje návrháře interiérů s uměleckými řemeslníky a produktovými designéry, zjišťuje, co interiéroví designéři chtějí a potřebují a co řemeslníci  a umělci mohou vytvořit, aby tak společně vznikaly výjimečné domácnosti, hotely a obchody.

Více si můžete přečíst v článku na webu časopisu Architectural Digest

Zaujala vás tato profese? Chtěli byste být spíš agentem, nebo jeho klientem? Dejte mi vědět do komentářů!