Na začátek definice. Díky zmatené terminologii totiž často považujeme za moodboard něco, co moodboardem vlastně není…

Tak tedy: Moodboard je koláž z obrázků (nebo i fyzických předmětů, látek, přírodnin apod.), která nastiňuje budoucí atmosféru, styl a barevnost interiéru. Není to pomůcka výhradně jen pro interiérové designéry, moodboard můžete vytvořit pro jakýkoli projekt – od svatby nebo dětské párty až po vytváření image značky.

Slovo “mood” v názvu znamená “nálada” – tudíž by měl moodboard vzbuzovat v lidech určité zamýšlené pocity, měl by nastiňovat, kromě barevnosti, materiálů a stylu – tu náladu, kterou bude daný interiér vyzařovat – a proto by v něm – podle mého názoru – neměly chybět tzv. náladové obrázky. Tj. obrázky, které třeba ani tak nesouvisí s interiérem, ale vyjadřují to, jak se budou obyvatelé v budoucím interiéru cítit.

Za moodboard nelze považovat koláž skládající se jen a pouze z obrázků nábytku a doplňků nebo ze vzorků materiálů. Tam totiž chybí jakékoli emoce. To už je spíše “vizuální ladící nástroj” kde si zkouším, zda se vybrané prvky k sobě hodí (i když i takový nástroj má v tvorbě interiéru své místo).

Důležité je si uvědomit, že modboard se (ani zdaleka) nerovná návrhu interiéru! Je to jen začátek celé tvorby. Prvotní ujasnění si, čeho chceme dosáhnout. Jakým směrem se bude interiér a jeho tvorba ubírat. Vyjádření našeho záměru pomocí obrázků.

Moodboard je nástroj (i když ne jediný možný), kterým definujeme náš koncept interiéru.

mood1

 Moodboard pro kavárnu inspirovaný Dulux barvou roku 2019. Dokážete si představit, jak se budete v takové kavárně cítit? Snít, odpojit se, mít čas pro sebe a na něco dobrého… Autor: Květa Kašová, kurz Základy interiérového designu

 

S tímto přístupem učím své studenty vytvářet moodboardy já ve svém kurzu. A neměly by to být “jen” koláže. Kvalitní a vypovídající moodboard musí být dobře strukturovaný, promyšlený a nesmí obsahovat příliš mnoho obrázků, nesmí být “přeplácaný”. Musí na první pohled vyjadřovat nosnou myšlenku a vzbudit v pozorovateli nějaké emoce.

Potud tedy ujasnění, co je to vlastně ten moodboard :-)

Musí interiérový designér vždy vytvářet pro klienty moodboard?

Samozřejmě, že nemusí.

Ale to, co dělat musí, je vytvářet koncept interiéru. Musí mít jasnou, předem danou představu. Záměr.

Může si pak tuto představu zhmotnit vizuálně – a nemusí to být vyloženě moodboard – může to být třeba už ta zmiňovaná barevnice, vzorkovnice z konkrétních materiálů a textilií, které plánuje v interiéru použít, obrázky nábytku a doplňků z katalogů apod.

mood2

 Moodboard pro eko-friendly obchod a kavárnu jakožto i místo pro komunitní setkávání. Jednoduché a výmluvné. Autor: Jana Neugebauerová, kurz Základy interiérového designu

 

Koncept může mít designér konec konců i “jen” v hlavě. Pokud má klient v designéra absolutní důvěru, nemusí se designér o svůj “koncept v hlavě” dělit – prostě ho začne zhmotňovat.

Ale obvykle je realita taková, že klienti samozřejmě chtějí vědět, “jak to bude vypadat”, než vám svěří své peníze. Oni jsou investoři, mají na to právo! A jestli jim to designér nastíní v první fázi projektu prostřednictvím moodboardu, vzorků barev a materiálů nebo ústně je jedno. Důležité je, že klient koncept schválí a dá designérovi zelenou, aby mohl pokračovat v další práci.

Některým designérům tvorba náladových koláží nevyhovuje – ok, to není problém. Mně osobně třeba vytvoření moodboardu pomáhá “nacítit se” na projekt, hledat možné varianty, zkoušet kombinace, soustředit se na tu atmosféru, náladu a emoce – které budou ladit s tím, co mi klienti řekli o sobě a svých přáních a potřebách. Je to součást mého kreativního procesu.

A z mých zkušeností na takové moodboardy dobře reagují i klienti, zvlášť když svůj záměr řádně okomentujete, vtáhnete je do příběhu, který váš moodboard vypráví a umožníte jim vcítit se do něj. Takový moodboard pak lze doplnit při prezentaci ukázkami konkrétních barev a materiálů (konkrétními vzorky tapet, látek, koberců atd., kterými chcete záměru, nastíněnému v moodboardu, dostát).

Ale každý má svůj způsob práce a není na tom nic špatného, pokud moodboardy nevytváříte :-).

Na závěr ještě pro ujasnění, co je a co není v pravém slova smyslu moodboard:

mood3

zdroj Pinterest

Č.1: Moodboard. Ač jsou v koláži také (a hlavně) vzorky materiálů a barev, vše vychází z prostřední náladové fotografie, díky které se dokážu naladit na atmosféru budoucí kuchyně – budu se v ní cítit jako v lese.

Č. 2: Toto je vzorkovnice složená z jednotlivých kousků materiálů. Naznačuje, jaké materiály budou v projektu použité a jak k sobě ladí. Ale příliš si tady nedokážu představit styl, atmosféru, náladu.

Č. 3: Koláž z konkrétních výrobků do interiéru – opět si tu mohu představit, co v interiéru bude a jak to bude ladit dohromady. Chybí ale emoce…

Napište mi do komentářů: Vytváříte pro své klienty “pravé” moodboardy? Nebo máte jinou cestu? Jakým způsobem klienty seznamujete se svým konceptem? A jak na to reagují?