V srpnovém vydání britské ELLE Decoration jste mohli najít 7 velkých trendů, které aktuálně hýbou světem interiérů. A jedním z nich je Japonismus. O co jde?

Slovo Japonismus už vymysleli v 19. století (podle wikipedie pochází ze 70. let 19. století) a jde o označení pro přijímání japonských vlivů do evropské kultury.

A svět je právě teď znovu vším japonským uchvácený.

To, co dneska lidi tak láká a proč chtějí japonský styl aspoň trochu promítnout do svých interiérů je podle mě ta hektická doba kolem nás.

Japonsko dokáže krásně skloubit moderní s tradičním a přírodním světem. A po tom toužíme!

Někdo si možná tento styl představí jen jako spoustu shoji zdí, tatami matrací a bonsají sofistikovaně umístěných na černém lakovaném stolku. Ale podívejte se na některé obrázky ze současných japonských interiérů, instalací a produktového designu (obrázky najdete tentokrát na mém Pinterestu – odkaz je na konci článku).

Je to spíš o řekněme zenovém klidu, jednoduchosti, procítěné tvorbě věcí i prostor. Konec konců, proč má asi takový úspěch knížka Marie Kondo o tom, jak se zbavit té strašné spousty věcí, která nás obklopuje a jak žít jednodušeji.

Jak píše redaktorka Elle, Michelle Ogundehin, japonský styl byl jasně cítit i na letošním veletrhu iSaloni v Miláně. Skoro každý druhý stánek prý měl ve váze třešňové květy :-).

Nicméně velké značky se jasně nechávají inspirovat Japonskem – např. moje oblíbená značka John Lewis chystá polštáře, talíře a tapety inspirované kolekcí japonského umění a designu, kterou najdete v londýnském Victora & Albert Museum.

Podle Elle je elegance a jednoduchost Japonismu tak lákavá, protože staví na 4 základních stavebních kamenech

  • využívá síly přírody a přírodních materiálů
  • přiznává povrchy a struktury materiálů
  • dává si záležet na nejmenších detailech
  • přistupuje k designu nejenom s respektem vybudovaným staletími rituálů a tradic, ale také se zdravou nedůvěrou, která umožňuje neustálý vývoj.

Z japonska je i umění Wabi sabi – možná jste zaznamenali nějakou knížku o něm v knihkupectví. Jde o umění přijímat věci nedokonalé a prosté jako krásné.

A možná jste také narazili třeba na Pinterestu na Kintsugi – umění spravovat rozbité předměty – obvykle keramiku – pomocí zlata.

Japonští designéři dnes také často navrhují pro známé evropské firmy.

Západ se prostě potkává s východem a ne jen tak, že přejímá tradiční japonské věci, ale vytváří zcela nové v duchu „fusion“.

Já sice nejsem úplně příznivcem minimalismu, ale myšlenka jednoduché elegance, přírodních materiálů a hlavně zklidnění je mi blízká. Co vám?

Na mém Pinterestu najdete Obrázky pro inspiraci.