Má designér mít na svém webu ceník?

autor Jana Pěkná on Říjen 24, 2017 in podnikání with 4 komentáře

Často dostávám tento dotaz od čtenářů blogu a také to řešíme s každým v mém mentoringovém programu pro začínající designéry. Mít nebo nemít? Co je lepší?

Předně je třeba si uvědomit, že v našem oboru, tedy v interiérovém designu, je každá zakázka jiná. Není to tedy jako v kadeřnictví, kde můžete předem říct, kolik bude stát stříhání, trvalá nebo barva. A maximálně udělat varianty pro krátké nebo dlouhé vlasy.

Každý projekt interiéru je jiný. Každý klient má jiné potřeby a požadavky. Proto nejde předem říct konkrétní cenu např. za návrh obývacího pokoje.

Na druhou stranu ale klient, který přijde na vaše webové stránky, nějakou informaci o ceně očekává. Může se totiž stát, že když tam nenajde alespoň rámcově, kolik ho služba bude asi stát, bude mít strach se vám vůbec ozvat.

Takže moje doporučení je určitě informace o ceně návrhu interiéru na web dát, ale jen rámcově – například stylem “Cena návrhu začíná na 6000 Kč a konkrétní cena bude určena podle složitosti projektu”.

Druhá možnost je uvést nějaký příklad – nějakou zakázku, kterou už jste zpracovali a dokončili – a napsat, kolik taková zakázka stála. Je to skvělý způsob, jak klientům přiblížit, co vše takový návrh zahrnuje a kolik zhruba stál. Nezapomeňte ukázat i ten samotný návrh – obrázky, vizualizace…

Takže například:

Návrh obývacího pokoje a kuchyňského koutu – návrh zahrnoval prvotní koncept, barevné řešení, vzorkovnici materiálů, 2D výkresy, 3D vizualizaci prostoru, nákupní seznam a cena byla 15.000 Kč.

Klient si z toho zhruba udělá obrázek, kolik by mohlo stát to, co požaduje on.

A když už budete u toho, bylo by podle mě dobré i ukázat přínosy vaší služby – kolik hodin jste klientovi ušetřili, kolik peněz (třeba díky slevám), kolik hodin jste na tom pracovali vy sami atd.

Takové příklady můžete mít na webu dva nebo tři.

Klienty hlavně vždy informujte, že první schůzka s vámi je nezávazná a zdarma (pokud tímto způsobem pracujete) a ujistěte je, že skutečně nebudete nic účtovat a až po této schůzce jim dáte cenovou nabídku, podle které se rozhodnou.

A ještě jeden tip na závěr: při uvádění cen nedávejte rozmezí od-do. Zůstaňte jen u ceny “od”. Nemůžete přeci nikdy dopředu vědět, jak bude zakázka vypadat, jak náročné to bude. Neomezujte se proto horní hranicí ceny.

Jana Pěkná

Učím interiérový design a designérům pomáhám rozjet jejich úspěšné podnikání. Můj příběh si můžete přečíst zde.