3 tipy jak mluvit o sobě a o tom, co děláte

autor Jana Pěkná on Květen 23, 2017 in podnikání with 7 komentářů

Když začínáte s podnikáním nebo se pouštíte do nového oboru, jednou z nejdůležitějších věcí podle mě je, mluvit o tom, co teď děláte. Mluvit o sobě. Problém je, že to není vůbec lehké. Zvlášť, pokud vás trápí nízké sebevědomí a pocity jako “ještě nejsem dost dobrý/a…”. A nebo jste tak trochu introvert (vítejte v klubu!).

Musíte mluvit o tom, co děláte

Pokud ale nebudete lidem říkat, co děláte a jak jim můžete pomoct, nemůžete se divit, že o vás nevědí a nikdo si vaše služby neobjedná. Možná si myslíte, že to obejdete tím, že budete tu a tam dávat nějaké příspěvky na sociální sítě a lidi si všimnou. Bohužel, tahle cesta je dost dlouhá a dost nejistá. Zkoušela jsem to taky :-). Nebo si třeba říkáte, že si dáte inzerát a lidi začnou volat. Nespoléhejte na to.

Ze začátku to je těžké

Všechno se dá naučit a natrénovat – jen musíte chtít. Dobrá zpráva je, že existuje pár tipů, jak si to usnadnit.

  1. Nemluvte o sobě (přímo). Tohle zní jako pravý opak mého doporučení, že o sobě máte mluvit. Ale není to tak. Trik je v tom, že místo toho, abyste mluvili o sobě (což vám může být nepříjemné a navíc můžete na lidi působit trošku sebestředně), budete mluvit o tom, komu pomáháte. Tedy například místo: “ jsem si udělala kurz designu a teď navrhuju interiéry.” je mnohem lepší říct “Pomáhám teď lidem s jejich bydlením”. Tím, že to obrátíte směrem ven, k lidem, pro které tu jste a kterým chcete pomoct, se vám bude vše říkat mnohem snadněji a taky to na víc lidí zapůsobí. Váš protějšek na první větu s “já” možná zareaguje “Hm, skvělý, gratuluji!” a to je vše. Ale ve druhém případě se s největší pravděpodobností zeptá na podrobnosti. A hned můžete rozvést konverzaci.
  2. Buďte konkrétní. Neříkejte “Jsem designérka”. Řekněte konkrétně, s čím se na vás lidi můžou obrátit. Takže když vyjdeme z věty v předchozím bodě, nepomáháte jen lidem s jejich bydlením, pomáháte “lidem, kteří právě koupili nebo postavili dům zařídit vše od kuchyně po ložnici”. Nebo “ženám, které chtějí vytvořit útulný domov pro rodinu a nemají čas” atd. Zakomponujte do toho ten problém, který vaši zákazníci řeší, co je trápí a s čím jim můžete pomoct.
  3. Připravte se. Čím víc budete trénovat tím líp. Nejdřív si to pěkně sepište na papír a zkuste si to doma před zrcadlem nebo se nahrajte na video v mobilu. A samozřejmě nejlepší trénink je praxe. Je to těžké, ale je to potřeba. Chcete úspěšně podnikat, tak něco podnikněte. Začněte tím, že to povíte kamarádům a známým a pak se nebojte chodit na různé akce, večírky, setkání, seznamujte se s lidmi a říkejte jim, co děláte. Tedy neseďte doma a běžte mezi lidi! Uvidíte, že za čas si vybudujete síť potencionálních klientů a lidí, kteří vás budou doporučovat.

Teď vy!

Jsem zvědavá! Napište mi do komentářů, co děláte! Berte to jako takový trénink nanečisto a nebojte se, nikdo vás neukousne :-). Moje příklady jsou jen obecné a nepříliš kreativní, věřím, že vy dokážete vymyslet něco, co bude přesně vystihovat vás a vaše služby.

P.S. Mohl by vám v tom pomoci článek o ideálním zákazníkovi, pokud nevíte, kdo to je a co chce, těžko o něm můžete mluvit.

 

 

Jana Pěkná

Učím interiérový design a designérům pomáhám rozjet jejich úspěšné podnikání. Můj příběh si můžete přečíst zde.