Co dělat, když vás okolí nepodporuje

autor Jana Pěkná on Březen 14, 2017 in podnikání with no comments

Všichni máme své sny a já věřím, že bychom si je měli plnit. Udělat pro to vše. Nechceme být na konci života nešťastní a říkat si, co všechno jsme chtěli udělat, ale neudělali, protože…

Pokud vás lidé z vašeho okolí podporují, je to skvělé a plnit si sny je tak mnohem snažší. Pracovat na svých snech je těžké samo o sobě, často máme vlastní limitující přesvědčení a různé „výmluvy“ proč to nejde. Ale někdy nám také naši vlastní blízcí nerozumí, jednoduše nechápou, proč nezůstaneme radši v tom „bezpečném“ zaměstnání a tak dále…

Takže co dělat, když vás rodina a přátelé nepodporují a nerozumí vám? Když vám nevěří? Myslí si, že váš nápad je hloupý a že tím nikdy nevyděláte peníze?

Oni za to nemůžou. To z nich mluví strach. Ale i když to víte – a víte, že to dělají proto, že se vás snaží chránit – bere vám to odvahu a způsobuje to, že se cítíte špatně a provinile. Nechcete je zklamat – a ještě hůře – nechcete, aby se nakonec ukázalo, že měli pravdu…

Ale vy hluboko uvnitř víte, že ta cesta, kterou chcete jít, je pro vás v tuto chvíli to nejlepší. A vaše rodina, příbuzní a známí nakonec chtějí pro vás to nejlepší, protože vás mají rádi :-). Nakonec to pochopí.

Já jsem měla to štěstí, že manžel mě vždy podporoval. Ale širší rodina už tolik ne. Hlavně maminka, která mě pořád viděla u počítače a brala to, jako že si „hraju“. Často přišla a první věta byla „Děláš něco, nebo jako obvykle?“. To bylo strašně demotivující. Ale o to víc bylo jednoho dne pro mě velmi uspokojující ukázat jí výpis z bankovního účtu, aby viděla, že svou činností skutečně dokážu vydělat peníze :-).

Co tedy dělat do té doby, než vaše okolí pochopí, že si jdete za svými sny a začne vás podporovat?

  1. Dejte sebe na první místo. Může to znít sobecky – a taky to sobecké je. Ale zdravým způsobem. Lidi prostě občas nechápou vaši vizi a je vaše zodpovědnost jít si za ní. Nikdo jiný to za vás (evidentně) neudělá. Ať si říkají co chtějí, dělejte to, na čem vám záleží, i kdyby to mělo být večer až všichni usnou. Nebo si „vydupejte“, že budete mít hodinu denně sami pro sebe, a budete se věnovat tomu, co je pro vás důležité. Nebo dokonce jeden celý den v týdnu.
    Miluju tenhle citát od úžasného Johnnyho Deppa: “Just keep moving forward and don’t give a shit about what anybody thinks. Do what you have to do, for you.”Johnny_Depp
  2. Spojte se s lidmi, kteří s vámi budou na stejné vlně. Když vás okolí nepodporuje, prostě si najděte někoho, kdo vás podporovat, motivovat a inspirovat bude. Je to důležité! Sami to sice určitě taky dokážete, ale je to těžké. Mě se nejvíc osvědčilo:
    Facebookové skupiny – existuje jich spousta, na různá témata nebo specificky na podnikání, marketing atd., stačí hledat. Přidat se do skupiny na facebooku je snadné a můžete ze začátku alespoň pozorovat ostatní a nechat se inspirovat. Taková skupina je super, když se třeba chcete na něco zeptat, vždy se najde někdo ochotný, kdo vám poradí.
    Networking – nečekejte, až budete mít pocit, že jste úspěšní. Stejnou chybu jsem udělala já. Na networking vyražte co nejdříve a seznamujte se s dalšími podnikateli, umělci, tvůrci… S kýmkoli, kdo vás bude inspirovat. Networkingová setkání se pořádají různě ve větších městech – zadejte do vyhledávače „networking + název města“ a vyražte!
    Mastermind skupiny – to jsou skupinky 3 – 5 lidí, kteří jsou na „stejné vlně“ a domluví se na pravidelných setkáních, ať už na živo nebo online. Během těchto setkání se navzájem motivují k dosahování cílů, inspirují se, podporují se. Můžete se po nějaké takové skupině ve vašem okolí poohlédnout, nebo ještě lépe, založte svou vlastní. Určitě někoho ve svém okolí znáte, kdo už podniká nebo chce také začít, a můžete se spojit a navzájem si pomoci. 
    Čtěte časopisy, články, knihy o úspěšných lidech. Nechte se inspirovat jejich příběhy. Často uvidíte, že to taky neměli úplně lehké, ale o to víc vás takové příběhy budou motivovat.

 

 

 

Jana Pěkná

Učím interiérový design a designérům pomáhám rozjet jejich úspěšné podnikání. Můj příběh si můžete přečíst zde.