Nečekejte, až vás někdo najde!

autor Jana Pěkná on Únor 21, 2017 in praxe designéra with 10 komentářů

nečekejte-až-vás-najdou

Nedávno jsem poslouchala rozhovor s jednou interiérovou designérkou (jmenovat nebudu). V jednu chvíli, když byla řeč o tom, jak hledá své klienty, řekla větu, která mě okamžitě zvedla ze židle:

„Mám své webové stránky, ale to je tak vše, co mohu dělat. Musím čekat, až mě někdo najde a osloví.“

Vážně? Myslíte si, že stačí mít webové stránky a pak se pohrnou zakázky? Abych nekřivdila, ona designérka to tak úplně doslova nemyslela, mluvila také o tom, že její zakázky pochází hlavně z referencí, doporučení. Ale odkud se vezmou ti první zákazníci? Věřte mi, že z webu to asi nebude…

Internet nám dnes v podnikání neuvěřitelně pomáhá a webová stránka je opravdu důležitá. Ale nedělejte si iluze, že jakmile ji budete mít hotovou a online, začnou volat lidi. Pravda je, že vás prostě nikdo nenajde.

Realita je taková, že vyhledávačům (Google, Seznam…) trvá měsíce, než vaší stránku vůbec zaregistrují. A pokud navíc nemáte nijak zvlášť vypilované SEO, neboli optimalizaci pro vyhledávače, nepracujete s klíčovými slovy, nepíšete pravidelně články , stejně se nedostanete na přední stránky ve vyhledávání. Konkurence je velká. A i když nějaký potencionální zákazník zadá do Googlu třeba heslo „interiérový designér Brno“, vaše stránka se mu může objevit naž na 5 či 6 straně výsledků. A tam už se nikdo nedokliká…

Funguje to totiž právě naopak. Lidé se o vás nejdřív dozvědí (třeba od známých, nebo vás potkají někde na nějaké akci, nebo vás možná budou znát z nějakých přednášek, článků, uvidí někde vaší realizaci apod.) a až pak se půjdou podívat na vaše webové stránky. A ty je pak musí zaujmout, musí se jim líbit, co říkáte, co děláte, váš styl, vaše značka, co nabízíte… Ovšem nejdřív se hlavně o vás musí dozvědět!

Rozhodně tedy nestačí sedět a čekat. Musíte být aktivní. Musíte tomu, aby vás někdo našel, jít naproti. 

Nejlepší je dobře si rozmyslet, s kým chcete pracovat – kdo jsou vaši ideální zákaznící a kde je najít. Pak tam musíte skutečně jít – ať už je to v online světě nebo v tom reálném, a začít s lidmi mluvit. Začít budovat povědomí o vás a vaší práci. A co je nejdůležitější – začít budovat vztah a budovat svou pozici odborníka (líbí se mi anglický výraz „go-to person“ – tedy ten, na koho se lidé obrátí, když si uvědomí, že potřebují danou službu nebo produkt). A nečekat hned z každého kontaktu novou zakázku, ale spíše nezištně pomáhat, radit, inspirovat, ptát se lidí, co řeší, co potřebují…

Já vím, tohle je strašně nepohodlné a těžké. Musíte vystoupit ze své komfortní zóny (která se pravděpodobně nachází v bezpečí vaší pracovny za počítačem s vaší webovou stránou na monitoru). Ale musíte to udělat, pokud chcete být uspěšní.

A vy to dokážete! ;-)

Znám několik interiérových designérek, které začínaly tak, že vůbec žádnou webovou stránku neměly. Zamyslete se nad tím.

Několikrát mě oslovily mé studentky, že se na ně někdo obrátil se zájmem o návrh, ale ony to přeci nemůžou vzít! Vždyť ještě nemají ani webové stránky! Moje odpověď: naopak, musíte to vzít! A pak začít teprve tvořit webové stránky… Aspoň na nich budete moci rovnou ukázat svou úspěšnou práci. Internet je super, hodně nám pomáhá, ale není to „svatý grál“, který spasí vše.

Zkuste udělat takové cvičení: Napište si, co byste dělali – jak byste o sobě a svých službách dávali vědět – kdyby neexistovaly počítače ani internet? Dřív to taky nějak muselo jít, že? :-). Představte si, že jste třeba interiérový designér v roce 1930… Jestli potřebujete inspiraci, podívejte se na nějaké filmy pro pamětníky. Jak by se o vás dozvěděl třeba takový Kristián, kdyby chtěl zařídit ložnici? ;-). A myslím, že tohle cvičení by vám mohlo pomoci i při uvědomování si toho, kdo je váš ideální zákazník.

A kdo budete odvážný, napište nám výsledek vašeho cvičení do komentářů! Rovnou si tak můžete procvičit vystoupení z komfortní zóny :-).

Foto: Oh Tilly

 

Líbil se vám článek? Dejte vědět přátelům!Share on Facebook0Pin on Pinterest0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Učím interiérový design a designérům pomáhám rozjet jejich úspěšné podnikání. Můj příběh si můžete přečíst zde.