Co dělat, když je málo zakázek

autor Jana Pěkná on Září 27, 2016 in podnikání with no comments

Dnešní článek je první z nové rubriky tady na blogu, kdy budu odpovídat na vaše otázky. A dnes tu máme dotaz od Barbory:

„Dobrý den, paní Pěkná, zaobírám se otázkou, zda se dá interiérovým designem uživit i v období mimo stavební sezónu, jako je zima. Takže, co dělá bytový designér v zimě ? :-)) Asi je to trochu hloupé, ale stejně jako většina řemeslníku ve stavebním oboru, si tuto otázku kladu. Děkuji a přeji mnoho úspěchů.“

To je výborná otázka, Barboro! A mám pozitivní odpověď! Ano, určitě to jde. Konec konců, co by dělali právě ti zedníci, kdyby to „nějak“ nefungovalo. Znáte nějakého zedníka, který přes zimu dělá třeba řidiče tramvaje a na jaře jde zase zedničit? No, možná že to tak i dělají, žádného zedníka osobně neznám :-).

Ale obor interiérového designu není ani zdaleka tak sezónní záležitost, jak by se mohlo zdát. Právě proto, že se vše odehrává v interiéru, lze se do nějaké designové proměny pustit klidně v lednu. Ne vždy jsou potřeba stavební úpravy nebo nejde o zařízení novostavby. Ale je pravda, že obecně jsou zimní měsíce slabší. Co tedy dělat?

Primárně je potřeba s touto sezónností počítat. A ono je to tak i v jiných oborech a hlavně v podnikání obecně. Musíte si uvědomit, že už nejste zaměstnanec a prostě nelze počítat s pravidelnou měsíční výplatou. A tomu musíte přizpůsobit své finanční rozpočty a plány. Víte, že vyděláte hodně na jaře a v létě? Nesmíte utratit vše najednou a pak na podzim být jen o chlebu a vodě. Musíte si příjmy rozdělit tak, abyste vyšli po celý rok.

Já to mám s naší online školou podobně. Kurz designu začíná v září a druhý v únoru. A to mám tedy nejvyšší příjmy. Musím si je ale rozdělit na celý rok. A to jde, rozhodně to neznamená, že bych v létě musela jít někam na brigádu. Naopak. Volnější měsíce využívám úplně jinak.

A tím se dostáváme k mé druhé radě. Když víte, které měsíce v roce jsou volnější, musíte je využít na aktivity, které samy o sobě nejsou přímo výdělečné, ale k podnikání nezbytně nutně patří. A za mě úplně nejdůležitější věcí, kterou byste v té době měli dělat, je marketing!!! Tedy dávat o sobě vědět, abyste, až plonkové období skončí, měli spoustu nových zakázek.

Co byste tedy například měli nebo mohli v tomto období dělat:

  • naplánovat reklamní kampaň, třeba na Facebooku (pořádně ale promyslet smysl a cíl jakékoli reklamy, do které se pouštíte)
  • plánovat obsah na sociální sítě a budovat vztahy s fanoušky (alias potencionálními zákazníky). Když máte spoustu práce se zakázkami, není na to čas. A přitom právě na sociálních sítích je nejdůležitější konzistentnost. Teď si to můžete všechno připravit a využívat zdroje, až budete mít na pilno
  • budovat povědomí o své firmě/službách například psaním článků pro různá internetová i tištěná média
  • napsat co nejvíc článků do zásoby pro svůj vlastní blog
  • upravovat či vylepšovat své webové stránky, design, obsah apod.
  • zabývat se administrativou, na kterou jinak nemáte čas – účty, daně atd.
  • vzdělávat se. Ať už formou samostudia, zjišťování trendů, návštěvy výstav, obcházením showroomu a zjišťováním novinek nebo návštěvou nějakého školení či kurzu.
  • do tohoto období si také naplánovat svou vlastní dovolenou, čas na relax, odpočinek.

Tak to jen pro příklad. Určitě je spousta dalších činností, které by se daly naplánovat na klidnější období roku.

A poslední má rada je, abyste období na zakázky slabší využili k tomu, abyste si vytvořili další zdroj příjmů. Tím nemyslím jít do nějakého úplně jiného oboru nebo na tu výše zmiňovanou brigádu. Držte se pořád toho, co umíte a co vás baví. Ale zkuste být kreativní a vymyslet, jak jinak byste mohli z toho, co normálně děláte, získat peníze. Tady je pár tipů:

  • uspořádejte placený workshop nebo kurz. Nemusí to být celodenní, může být i kratší, na jedno určité téma (třeba jen o barvách). Bonus navíc je, že tím o sobě zase dáváte vědět a někdo, kdo třeba přijde na váš workshop, se někdy v budoucnu může stát i vaším klientem nebo vám bude dělat reklamu mezi přáteli
  • tvořte 3D vizualizace “jen tak” do fiktivních interiérů a fotky prodávejte do fotobank (o této možnosti píšu v článku Netradiční způsob výdělku pro interiérové designéry)
  • stejně tak můžete aranžovat dekorace a fotografovat je a také prodávat do fotobank. Například o sezónní dekorace – vánoční, velikonoční apod. – je velký zájem. Navíc si tím vytváříte zdroj pasivního příjmu, protože fotka, kterou jednou dáte do fotobanky, se může mnohokrát i v budoucnu prodat (stejně jako v předchozím bodu)
  • nabízejte službu sezónních dekorací interiéru. Například firmy uvítají, když jim někdo do kanceláří připraví na míru vánoční dekorace a oni se o to nemusí starat.

Opět určitě dokážete vymyslet další možnosti.

Každopádně, plánování a přemýšlení o tom, jak bude probíhat celý rok, je naprosto zásadní.

Máte také otázku, kterou byste chtěli zodpovědět tady na blogu, protože by se odpověď mohla hodit ostatním? Neváhejte a napište mi ji jednoduše do tohoto formuláře. 

 

Líbil se vám článek? Dejte vědět přátelům!Share on Facebook0Pin on Pinterest0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Učím interiérový design a designérům pomáhám rozjet jejich úspěšné podnikání. Můj příběh si můžete přečíst zde.