První schůzka s klientem: jak se zbavit strachu a působit jako profesionál

autor Jana Pěkná on Červen 28, 2016 in praxe designéra with one Comment

schuzky-clanekPrvní schůzka s novým klientem (ať už je to vaše úplně první v kariéře nebo už jste jich absolvovali mnoho) je v celém procesu navrhování interiéru naprosto stěžejní. Na ní stojí a leží všechno ostatní. I to, zda zakázku vůbec dostanete. Proto jsem připravila takový 3 dílný mini seriál o tom, jak první schůzku v pohodě a s přehledem zvládnout.

V tomto prvním dílu se podíváme na to, co vás asi před první schůzkou trápí nejvíce –  pokud je to totiž skutečně první nebo jedna z prvních schůzek s vašimi úplně prvními klienty, je jasné, že budete asi dost nervózní.

Moc dobře si vzpomínám na svojí první. Byly to pěkné nervy. Manžel mě dovezl až před dům a já poněkud mimo sebe jsem šla, srdce až v krku. Šlo o mladé manžele s dítětem, kteří se přistěhovali do bytu v novostavbě. A jak už to často bývá, dispozice bytu vůbec neodpovídala jejich potřebám. Měli obrovský obývací pokoj, ale jen 1 ložnici a přitom chtěli vytvořit někde pokojíček pro dceru a zároveň si uchovat soukromí na spaní. Takže to byla na první zakázku i dost výzva – nejen zařídit byt po designové stránce ale i bourat a stavět nové příčky… A ačkoli jsem si v tu chvíli vůbec nedovedla představit, jak to zvládnu, musela jsem působit profesionálně a důvěryhodně… Asi se to povedlo, protože zakázku jsem dostala :-). Ale vím přesně, jaký to je pocit, když vás první schůzka teprve čeká.

Dobrá zpráva je, že s každou novou schůzkou budete lepší a lepší. Ale existuje samozřejmě pár rad, jak na to, abyste se zbavili strachu a působili opravdu jako profesionál, kterým jste.

Můj osobní trik byl, že jsem „hrála roli“. Jako jsou role v divadle. Konec konců, i v životě máme vlastně různé role a jednou z nich je i naše povolání.  Mám nějakou roli a „hraju profesionální interiérovou designérku“ a protože je to „jenom jako“ tak se člověku dost uleví. Zkuste to. Oblékněte se, naličte, vemte si speciální pracovní tašku a nezbytné designérské potřeby a vžijte se do role. Až schůzka skončí a vy sundáte „masku“, zase se můžete v klidu vrátit do své komfortní zóny.

Další radou je zhluboka dýchat. To se dočtete ve všech pojednáních o tom, co dělat proti strachu. A pomáhá to. Můžete nastudovat i různé speciální dýchací techniky. Ale hluboký nádech a výdech stačí.

A mojí další tajnou zbraní proti strachu je technika EFT. Ta by se tady dost těžko vysvětlovala, najděte si nejlépe video někde na Youtube. A nelekněte se, tato metoda využívající akupresurní body na těle vypadá dost divně. Ale nedám na ní dopustit, opravdu to funguje.

No a poslední radou, jak se zbavit strachu a působit profesionálně je: důkladně se připravit.

Snažte se ještě před schůzkou zjistit co nejvíc informací od klienta (telefonicky nebo mailem) – co chce zařídít, jaký je stávající stav, jaký styl má rád… Také mu řekněte (tohle je opravdu užitečný trik!), ať si připraví fotky interiérů, co se mu líbí. Budete mít hned o čem mluvit. Ale nebojte se, klienti většinou sami začnou mluvit o tom, jak to u nich teď vypadá a co by chtěli, takže řeč stát nebude.

Případně, máte-li opravdu obavy, co budete říkat, můžete pořádat klienta, aby vám předem poslal fotky svého interiéru. Můžete si tak doma v klidu vše promyslet  a budete vědět, do čeho jdete. Budete mít hned větší sebedůvěru!

S přípavou ale také souvisí, co všechno si na schůzku musíte vzít s sebou. A není toho málo. Co vše potřebujete si řekneme ve druhém díle tohoto mini seriálu o prvních schůzkách – tedy příští týden :-).

Máte nějakou příhodu či zážitek z první schůzky? Podělte se s námi v komentářích!

 

 

Líbil se vám článek? Dejte vědět přátelům!Share on Facebook0Pin on Pinterest0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Učím interiérový design a designérům pomáhám rozjet jejich úspěšné podnikání. Můj příběh si můžete přečíst zde.