Jak být úspěšným designérem

autor Jana Pěkná on Duben 12, 2016 in podnikání with 2 komentáře

uspesny-designer-pinVšichni designéři chtějí samozřejmě být úspěšní. Chtějí se živit tím, co je baví dělat. Chtějí mít skvělé klienty a příjmy odpovídající jejich kvalifikaci. Konkurence je ale velká a dnes je na trhu možná několik set interiérových designérů a architektů. Všichni jsou odborně vzdělaní, umí kreslit 3D vizualizace, mají všechny předpoklady k tomu, aby odvedli kvalitní práci pro klienta. Jak tedy mezi nimi prorazit?

Chcete-li být úspěšnými designéry a mít skvělé klienty a dostatek zakázek, pak musíte udělat jednu věc – být jedineční. Odlišit se.

Častou chybou, kterou pořád dokola vidím je, že se nováček snaží co nejvíce přiblížit ostatním – své konkurenci. Podívá se, jaké mají ostatní webové stránky. Podívá se, co nabízejí za služby a kolik stojí. To jistě není zcela špatně – určitě je dobré mít přehled o tom, co trh nabízí a žádá. Ale když se podíváte na několik desítek webových stránek interiérových designérů, získáte dojem, že jsou vlastně všichni stejní. Podobné (moderní, elegantní, většinou bílé) webové stránky. Všichni se snaží potencionální zákazníky zaujmout stejnými texty (oblíbené „navrhuji podle představ zákazníka, na míru vašemu stylu…“) – pořád dokola. Nuda. Jak si pak má klient vybrat toho správného designéra? Podle čeho se má rozhodnout? Jak má vědět, že si spolu s designérem „sednou“ stylově i povahově?

Vy se musíte odlišit. Mít osobitý styl. Což neznamená nic jiného, než být sami sebou. Nesnažit se podobat ostatním designérům. Nesnažit se dělat všechno, když nejvíc milujete navrhování dětských pokojů nebo shabby chic styl. Musíte s lidmi mluvit (i prostřednictvím textů na webu, na sociálních sítích atd.) tak, jako byste mluvili s lidmi ve skutečnosti – nehrát si na někoho jiného. K tomu vám poslouží i obrázky, „firemní“ barvy, vaše značka.

Nesmíte se bát, že pokud budete osobití a třeba se zaměříte jen na určitou oblast nebo styl, nebudete mít dost zákazníků. Naopak. Odradíte ty, kteří by s vámi stejně nespolupracovali nebo nebyli spokojení. Tito při prvním pohledu na vaši značku, obrázky, styl či texty pochopí, že pro ně nejste ti praví.

Ale naopak, vaši ideální klienti si s vámi okamžitě naváží vztah. A budou vás milovat! Váš osobitý styl je bude bavit. Budou s ním souznít. Budou vás sledovat – hltat vaše články na blogu, budou vašimi věrnými fanoušky na sociálních sítích, budou netrpělivě čekat na váš email s novinkami. A když budou připavení, objednají si i vaše služby.

Můžete být “bláznivá designérka” můžete být “designér rocker” můžete být “barevný guru”… Můžete se zaměřit na rozvedené muže a staré mládence nebo být specialistou na zařízení domova pro starší páry, kterým odešly děti z domova. Můžete se zaměřit na jeden jediný designový styl – čím specifičtější, tím lepší. Chápete, že když budete mít takto jasnou cílovou skupinu, můžete s nimi mnohem lépe a účiněji komunikovat? Můžete řešit přímo jejich strasti, mluvit „jejich řečí“ a oni vás za to budou vychvalovat do nebe.

Můžete třeba točit videa (jako inspiraci se podívejte na kanál Robeson Design). Psát hodnotné a originální články. Nebojte se ukázat zákulisí – jak pracujete. A hlavně mějte jasno v tom, kdo jste, co vám jde nejlépe a komu chcete pomáhat. Komunikujte vaše hodnoty. Dejte vědět lidem, co je vaše vášeň. Na nic si nehrajte, nestylizujte se do něčeho, čím nejste, ale projevte svou vlastní osobnost!

Je to jako s vanilkovou zmrzlinou. Vanilková je fajn. Všichni jí mají rádi a nic se s ní nezkazí. Ale když přijedu do Paříže a půjdu do nejvyhlášenější zmrzlinárny Berthillon, tak si přece nedám obyčejnou vanilkovou. Tu mají všude. Budu chtít něco speciálního, co nikde jinde nemají. Pralinkovou, se slaným karamelem, s lesními jahodami a mascarpone… Nebuďte také jako vanilková zmrzlina! Sice dobří, ale nudní. Buďte jahodová zmrzlina s růžovou vodou. Nebo nugátová s medem (jestli jsem vám udělala chutě, tak vůbec neklikejte na stránky Berthillon :-) )

Vím, že udělat takový krok a vystoupit z davu může být těžké. Proto jsem pro vás připravila ke stažení PDF pracovní list, který vám v několika otázkách a cvičeních pomůže najít v sobě vaše pravé já a projevit ho i ve vašem podnikání. Stáhněte si ho zde:

STÁHNOUT PDF „JAK SE ODLIŠIT OD KONKURENCE A BÝT ÚSPĚŠNÝM DESIGNÉREM“