Proč služba interiérového designéra není pro každého

autor Jana Pěkná on Leden 12, 2016 in podnikání with 8 komentářů

sluzba-designera

Když začnete podnikat v oboru interiérů, možná budete mít pocit, že vaším zákazníkem může být kdokoli, kdo zařizuje interiér. To je ale velký omyl. Čím dříve si uvědomíte, že tato služba není pro každého, tím dříve začnete přitahovat ty správné (platící) klienty.

Pravda je, že ačkoli každý člověk někde bydlí, ne každý si objedná designéra. Stejně, jako si každý neobjedná domů uklízečku, chůvu pro děti nebo si nenechá vozit nákup.

Služba interiérového designéra je určitým druhem luxusní služby. Není pro každého, ale jen pro toho, kdo si takové služby bude opravdu vážit a dokáže ocenit její výstup.

Tím rozhodně neříkám, že je to služba jen pro „bohatou“ klientelu. I s malým rozpočtem může klient chtít využít designéra – možná tím spíše by měl, protože pokud mu záleží na výsledku, designér dokáže i s malým rozpočtem udělat interiér, který bude vypadat dobře. Ale klient musí být do služby designéra ochoten investovat – a musí vědět, že když to udělá, tak se mu to vyplatí.

Má-li klient k dispozici 60 000 Kč a je ochoten 20 000 Kč dát vám za návrh – pak je to váš klient. Má-li klient 100 000 Kč a ošívá se dát vám 5 000 Kč, tak honem pryč!

Uvědomte si, že nemůžete být levní. Zamyslete se, jaká je skutečná hodnota služby, kterou pro klienta děláte. Kolik mu ušetříte času, energie, nervů a navíc vy zajístíte, že výsledek bude vypadat skvěle a že se klientovi bude dobře bydlet. To je k nezaplacení (přesně jako v té reklamě na nejmenovanou platební kartu :-) )

Svoji nabídku a cenu stanovte tak, abyste přitáhli ty správné – ideální zákazníky. Takové, kteří chtějí investovat do sebe. Kteří vám rádi dají své peníze výměnou za vaše služby.  Cena je takový maják. Říká zákazníkovi, jaká je vaše hodnota. Budete-li moc levní, budete přitahovat zákazníky, kteří vaší službu nedocení, nebudou si jí dostatečně vážit. Nízkou cenou snižujete svou vlastní hodnotu a přitahujete nevhodné zákazníky, kteří budou chtít za málo peněz hodně muziky (pokud budou vůbec vědět, co vlastně chtějí…)

Ať už z vlastní zkušenosti nebo z vyprávění jiných kolegů znám případy, kdy se na designéra obrátil někdo z jeho okolí, třeba soused nebo nějaký známý, který se doslechl, že „děláte ty interiéry“. A chtěl by pomoci či poradit, ale levně (je to přece ze známosti…). A designér na spolupráci kývl, protože potřeboval peníze nebo se bál, aby se známeho nějak nedotkl, že by mohl ztratit další zakázky apod. Přitom cítil, že ta spolupráce nebude vůbec příjemná a přínosná. Lidé si neváží levných věcí. Často se stává, že takoví klienti

  • se chtějí jen ujistit, že to, co si sami vymysleli a vybrali, je „správně“
  • chtějí vše hlavně levně
  • normálně by si designéra nikdy neobjednali, ale když je to ze známosti, chtějí lacino využít vaše vědomosti a rady
  • nevidí hodnotu služby návrhu jako investici
  • stále mění, co designér navrhl, nechají si udělat návrh a sami si to pak stejně udělají po svém atd. atd.

Pro takového klienta skutečně není radost pracovat.

Zamyslete se proto, kdo je váš ideální klient. Kdo je člověk, se kterým chcete spolupracovat. Co chce a potřebuje. Jak chcete, aby spolupráce probíhala a jak má klient vaši práci ocenit. A takového zákazníka oslovte na svém webu, ve svých reklamních materiálech a vůbec celou vaší osobní značkou a přístupem.

A nemusí to být jen soukromá osoba, která chce zařídit vlastní bydlení. Co takhle navrhovat pro firmy interiéry jejich provozoven, kanceláří, veřejné prostory apod.? Je to jen na vás :-)