co-musi-umet-designerMyslíte si, že mezi nejdůležitější věci, které musí umět interiérový designér, patří kreslení (3D) vizualizací, výběr a sladění barev nebo přehled o všech možných materiálech, co jich na trhu je? Ano, tyto znalosti a dovednosti jsou důležité. Ale ne nejdůležitější.

Takový designér může mít všechny potřebné teoretické znalosti, může mít za sebou několik cvičných projektů, které vypadají při prezentaci úžasně, může mít vystudovanou věhlasnou školu, a přesto nebude úspěšný.

To, co hlavně takový designér potřebuje je

1. Schopnost empatie –  vcítit se do potřeb zákazníka

Mnoho lidí se pustí do studia interiérového designu, protože je baví ten samotný obor, baví je vybírat nábytek a vymýšlet různá řešení interiérů. Baví je ladit barvy a materiály. A mají svůj vlastní osobitý kreativní styl. To je skvělé a v pořádku.

Ale v okamžiku, kdy máte navrhovat pro skutečného klienta, musí  někdy vaše osobní preference stranou. Ti nejlepší designéři jsou nejlepší (a nejúspěšnějí) proto, že se umějí „podívat do hlavy“ svých zákazníků, umí jim doslova číst myšlenky a odhalit jejich skrytá přání a obavy. Vědí, že interiér zařizují na míru zákazníkům a ne (jen) svým kreativním představám. Vědí, že jsou tu od toho, aby pomohli splnit svým zákazníkům jejich představy o ideálním bydlení.

Designér je vždy tak trochu psycholog, měl by se naladit s klienty na stejnou vlnu (konec konců, často se stává, že se z designéra a klientů po skončení zakázky stanou přátelé, protože se designér během spolupráce stane vlastně „členem rodiny“) a měl by s nimi umět pracovat tak, aby byli všichni (designér i klient) spokojení.

2. Zdravá asertivita

Při jednání se zákazníky (i dodavateli) musí designér často řešit různé situace, a ne vždy příjemné a jednoduché, a je důležité, aby měl své hranice a pravidla, na kterých si bude trvat. Například když klient požaduje najednou schůzky či varianty návrhu navíc nad rámec dohodnutého rozsahu služeb.

Málo asertivní designér v takovém případě, aby náhodou nepřišel klienta, přistoupí na jeho přání, ale tím stráví na zakázce mnohem více (pravděpodobně neefektivního) času za stejnou finační odměnu a bude sám na sebe naštvaný.

Je proto důležité v takovém případě slušně, ale důrazně upozornit klienta, že další varianty nad rámec dohody musí uhradit. Designér musí vystupovat jako profesionál, se zdravou sebedůvěrou.

3. Schopnost řídit projekt

Zařídit takový interiér je komplexní práce – nejedná se jen o samotný návrh a komunikaci s klienty a plánování, při realizaci přichází na řadu zajištění kvalitních řemeslníků a dodavatelů a jejich koordinace. Aby vše klapalo, časově na sebe navazovalo atd. Je to práce hodná skutečného manažera.

Je tedy důležité nebát se pracovat pod tlakem a ve stresu, zachovat si čistou hlavu a umět řešit krizové a nečekané situace. Umět zajistit služby, které třeba sám designér neovládá, ale zakázka si je žádá – například oslovením jiných odborníků. Pokud se vám podaří vše zařídit ke spokojenosti klienta, máte vyhráno (a jeho obdiv a doporučení známým a další zakázky se jen pohrnou :-))

Upřímně si myslím, že když budete mít tyto vlastnosti, vůbec nevadí, že třeba neumíte nakreslit ani čárku ve SketchUpu. Na to si můžete najmout specialistu. Nemusíte dělat všechno sami. Důležitější je zajistit, aby byl spokojený klient, aby jste byli spokojení vy (dostali odpovídající finanční odmněnu, nedělali práci navíc, dostali dobré podmínky od dodavatelů atd.) a aby vaše projekty šlapaly, jako na drátku. Pak bude mít v tomto oboru opravdu úspěšné podnikání.

Foto: Pixabay.com