Netradiční způsob výdělku pro interiérové designéry

autor Jana Pěkná on Říjen 6, 2015 in podnikání with 11 komentářů

Máte pocit, že interiérových designérů je už spousta a navíc jsou zavedení a že vy třeba nemáte šanci prorazit? Na druhou stranu ale milujete interiéry, vše okolo bydlení a opravdu vás to baví a chtěli byste se tím živit? Tak to je vaše velké plus. Máte motivaci a cíl, a to je vždy nejdůležitější. Dobrá zpráva totiž je, že neexistuje jen jeden jediný způsob, jak pracovat v tomto oboru. Je velká spousta možností. A nemusí to být jen to klasické „najít klienta a navrhnout pro něj interiér“. Dnes bych vám ráda ukázala způsob, jak se živit interiéry, aniž byste museli hledat klienty a snažit se konkurovat zavedeným designérům. Můžete si tímto vydělávat zcela nebo si přivydělat k jiným aktivitám.

Touto možností jsou tzv. fotobanky. Jsou to online databáze obrázků – fotografií a grafiky – ze kterých si zájemce kupují obrázky pro svou potřebu – ať už je to pro své webové stránky, do reklamních materiálů jako jsou letáky, katalogy apod., do svých blogů, různých online reklamních prvků (bannerů, na facebook atd.) – důvodů, proč někdo potřebuje fotku či obrázek je spousta. Možná jste to nevěděli, ale jako podnikatel nemůžete jen tak na internetu najít jakýkoli obrázek a volně ho použít. Abyste neporušovali autorská práva, musíte za obrázky zaplatit. A tady je právě příležitost pro vás, protože tento business s obrázky je nejen obrovský, ale také celosvětový, obrázky mají „universální řeč“ a tudíž se můžete snadno prosadit i v zahraničí. Prostě budete produkovat kvalitní obrázky (jak a jaké se dočtete dále) a budete je nabízet prostřednictvím fotobank. Ve chvíli, kdy někdo bude chtít váš obrázek použít, musí za něj zaplatit. A vy vyděláváte. O marketing a propagaci se stará sama fotobanka, na vás je jen produkce (kvalitních) obrázků (a jejich správné označení klíčovými slovy, aby je případní zájemci snadno našli). A dokonce můžete jeden a ten samý obrázek nahrát v několika různých fotobankách najednou.

Tuto příležitost jsem si uvědomila, když jsem vydávala časopis Bohemia Living. Nejen, že jsme do časopisu jako takového potřebovali kvalitní obrázky. Ale také jsme sami, protože jsme aranžovali, dekorovali a fotili, vlastní fotografie produkovali. A v obou případech jsme mohli využít fotobanky – jak na nákup obrázků, tak pro jejich prodej.

Zde jsou tedy podle mně dva hlavní způsoby, jak vydělávat prostřednictvím fotobank a vaší vášně pro zařizování a dekorování:

  1. Aranžování a focení vlastních dekorací. Mohou to být různé sezónní zátíší (ty se zvlášť dobře prodávají) – např. podzimní, vánoční, velikonoční atd. Nebo prostě pěkně nadekorované místnosti, zákoutí, poličky atd. Musíte se v tomto případě naučit dobře fotit a nebo vytvořit tým s nějakým fotografem a produkovat fotky společně – vy budete aranžovat dekorace, on fotit a případně fotky upravovat v počítači.
    Sezónní aranžmá jsou dobře prodejná (foto Fotolia)

    Sezónní aranžmá jsou dobře prodejná (foto Fotolia)

  2. Tvorba 3D vizualizací. Jen si představte tu svobodu – nemusíte mít žádného klienta a můžete si navrhovat interiér jakéhokoli tvaru a velikosti jen a jen podle sebe. Hotové vizualizace – různé pohledy na místnost jako obrázky, nahrajete do fotobanky. V tomto případě je dobré mít nějaký program pro renderování 3D modelu – tedy aby obrázky vypadaly „jako fotky“ – co nejvíce reálně. Můžete si ale také najít svůj vlastní styl – třeba kresby, která vypadá jako kreslená v ruce (to umí třeba Sketchup). I o takové obrázky může být zájem.
Snímek obrazovky 2015-10-05 v 20.29.45

3D vizualizace prodávaná ve fotobance (Fotolia)

Snímek obrazovky 2015-10-05 v 20.31.05

I takto jednoduchý obrázek je dobře prodejný – kupující si na něj snadno umístí svůj reklamní text apod. (foto: Fotolia)

Je to podnikání jako každé jiné. Musíte tedy dobře promyslet, jaké obrázky budete nabízet (podívejte se, co poptávají zákazníci fotobank, jaké jsou nestahovanější fotky např. interiérů atd.) Trochu nevýhodou je, že abyste se uživili, nestačí fotek vytvořit a nahrát pár desítek, ale spíš pár stovek. Částka placená klientem za jedno stažení totiž bývá malá a tady je opravdu dobré pojistit se kvantitou. Říká se, že dobré výdělky jsou od cca 1000 nahraných obrázků. Číslo vás ale nemusí děsit. Když si to rozdělíte třeba na rok, stačí denně nahrát 3 obrázky a do roka máte bohaté portfolio a slušný (a pravidelný, tzv. pasivní) výdělek. A jak budete dále a dále pokračovat a přidávat další fotografie, výdělky porostou. I když existují také české fotobanky, je jich málo a většinou přeprodávají stejně fotky zahraničních „kolegů“. Proto doporučuji rovnou se rozhlížet v zahraničí a nabízet fotky tam. Potřebujete ale vládnout angličtinou. Většinou stačí se zaregistrovat a můžete začít prodávat (i když existují výjimky a některé fotobanky mají přísnější podmínky). Zde je pár hlavních světových fotobank, abyste se mohli podívat, co se nabízí – vyzkoušejte různá klíčová slova – interiér, obývací pokoj, dekorace atd.

istockphoto.com
fotolia.com
dreamstime.com

Existují také fotobanky, které nabízejí fotky právě třeba do časopisů, které jsou za lepší ceny, zkuste se porozhlédnout. Krásným příkladem je Mak Media Agency, kam jsme prodali několik fotek z Bohemia Living. Tady se nehraje na kvantitu, ale kvalitu – také možná cesta.

Toto podnikání je jednoduché, ale ne snadné – jako v každém podnikání se budete muset prosadit, být pilní, mít trpělivost a dělat něco zajímavého, co zaujme kupující. Je to ale jedna z cest, jak dělat, co vás baví. Pokud vás možnost výdělku ve fotobankách zaujala, doporučuji začít články od pana Václavka, který je na fotobanky (ty „mikro“ kde je důležité velké množství nahraných obrázků) odborníkem s mnoha praktickými zkušenostmi. Zde je souhrnný článek, kde si uděláte o fotobankách lepší obrázek. Na stránkách fotobanky.cz pak získáte spoustu dobrých rad a návodů.

 

Líbil se vám článek? Dejte vědět přátelům!Share on Facebook0Pin on Pinterest0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Učím interiérový design a designérům pomáhám rozjet jejich úspěšné podnikání. Můj příběh si můžete přečíst zde.