Hlavní důvod, proč nemáte žádné klienty

autor Jana Pěkná on Říjen 27, 2015 in podnikání with 11 komentářů

jak-najit-klienty-interierovy-designer

Když jsem začínala podnikat jako interiérová designérka, žila jsem dost dlouho v mylné přestavě, že když budu mít krásné webové stránky, tak klienti si mě najdou a bude vše super. Díky tomu jsem dnes expertem na WordPress (i když i to se hodí :-)), ale ztratila jsem neskutečné množství času tvořením a neustálým vylepšováním webových stránek. Psala jsem taky články na blog, sdílela je na Facebooku. Ale zákazníci nikde.

Bylo by úžasné, kdyby zákazníci „chodili sami“, přišli jako nějakým kouzlem na náš web, nadchli se pro naší práci a nemohli se dočkat, až s námi začnou pracovat na svém projektu.

Problém je, že takto to nefunguje. Vysněný klient totiž nemůže jen tak přijít, když ani vy sami nevíte, kdo vlastně váš vysněný klient je a jak vypadá.

Takže co dělat?

Místo abyste na svého vysněného klienta čekali (a nikdy se nedočkali), musíte udělat dvě věci.

    1. Ujasnit si, kdo vlastně tento váš vysněný zákazík je. Jak vypadá? Co dělá? Kolik je mu let? Kde pracuje? Kde bydlí? Co řeší za problémy? Jaké má koníčky a zájmy? Kolik má peněz? Co je pro něj důležité? Musíte prostě přesně definovat, s kým přesně byste chtěli pracovat. A uvědomte si, že vy jste ti, kdo určují, jací budou vaši zákazníci. Možná už jste někde nějaký článek na internetu o tom, že je potřeba udělat si tzv. avatara neboli personu, četli. Nebo to bylo v nějaké podnikatelské příručce. Ale udělali jste to? Ono to je totiž opravdu důležité. Ale nestačí popsat klienta stylem: žena, 35 let, žije v Praze. To je málo. Takže: udělejte si pořádný profil svého ideálního zákazníka – představte si ho v situaci, kdy potřebuje služby designéra. Vemte si tužku a papír a napište si, jakobyste si psali deník, co aktuálně řeší (ten klient), co potřebuje, jak by se ideálně vyřešil jeho problém. Popusťte uzdu své fantazii (a snům o ideálním zákazníkovi) a skutečně se do toho vžijte. Nesoustřeďte se jen na pozitiva, ale podívejte se, i jaké strachy má váš zákazník – čeho se obává? Díky tomu si uvědomíte, co přesně váš klient řeší a můžete mu pak nabídnout to pravé řešení – použijete „jeho“ slova např. na svém webu. Hledáte takového člověka, který si řekne: „To jsem přesně já, to potřebuji. To je jakoby mi ta designérka četla myšlenky!“ Ano. A pak skutečně vezmou telefon a zavolají, nebo pošlou mail.
    2. Tohle je možná ta těžší část. Musíte jít „ven“ a svého ideálního zákazníka najít a oslovit! Nestačí mít krásné webové stránky a Facebook a pasivně sedět před monitorem a čekat. Když už znáte svého ideálního zákazníka z bodu 1, zamyslete se, kde ho asi tak můžete najít? Kde pracuje? Kde tráví volný čas? Jaké časopisy čte? Kam chodí na internetu? Může být v nějakých spolcích nebo klubech? Pak tam musíte jít a mluvit o sobě, o svých službách. Dát o sobě vědět na těch pravých místech.

Dejme tomu, že zjistíte, že vaše ideální zákaznice je žena, která čeká své první dítě a řeší, jak zařídit dětský pokoj. Na internetu chodí na stránky spojené s mateřstvím. Běžte tam také! Podívejte se, zda je tam například nějaká rubrika Bydlení. Nebo nějaké diskuze. Zapojte se, komentujte, v diskuzích nezištně raďte, odpovídejte na dotazy. Nabídněte, že napíšete nějaký článek či seriál pro nějaký internetový magazín (samozřejmě ten, který čte vaše ideální zákaznice). A nezůstávejte jen u online světa. Já vím, je to tak nějak lehčí z bezpečí vaší pracovny… Ale mnohem účinnější je jít ven mezi lidi. Choďte na různé akce, rozdávejte vizitky, letáky. V případě naší zákaznice – budoucí maminky můžete vyvěsit letáky v čekárnách gynekologických nebo dětských ordinací (po předchozí domluvě s lékařem). Nebo udělat nějakou přednášku na téma „Jak zařídit pokojíček pro miminko“ třeba v místní knihovně či nějakém spolku.

Musíte prostě přestat být pasivní, musíte vylézt ze své ulity a začít aktivně své služby nabízet. Dát o sobě vědět.  Dobrá zpráva je, že jakmile takto získáte pár prvních zákazníků (a odvedete kvalitní služby), další zákaznící se už opravdu začnou „objevovat sami“. Ti první spokojení zákazníci vás totiž doporučí dále svým známým. Ten první krok ale musíte udělat vy.

P.S. Jak by mohl vypadat takový „zápis do deníku“ naší ideální zákaznice – budoucí maminky – z bodu 1? Třeba takto:

Milý deníčku! Už za pár měsíců se nám narodí dcera a já moc toužím po tom, zařídit pro ní ten nejkrásnější pokojíček, kde by se cítila dobře a příjemně a kde by bylo dobře i mně, protože tam budu trávit hodně času. Musí být praktický, ale také krásný, něžný, s jemnými barvami. V místnosti, kde bych pokojíček chtěla je zatím pracovna mého muže, ale ta se přesune do ložnice. Manžel je velice časově vytížený, z práce chodí pozdě a upřímně, nějaké zařizování pokojíčku ho moc nezajíma, alespoň ne z toho estetického hlediska. Takže je to na mně. Ale já si s tím nějak nedovedu poradit, i když jsem prošla spoustu časopisů a nějakou představu, co by se mi líbilo mám. Ale nedokážu to nějak dát dohromady. Taky ještě chodím do práce a bývám unavená a tak nemám čas ještě běhat po obchodech a vybírat zařízení. A taky nemůžu samozřejmě nic těžkého tahat, montovat atd. a manžel na to nemá čas. Potřebovala bych s tím pomoct. Najít někoho, kdo by mé nápady a představy dal dohromady a zařídil vše prakticky na klíč, aby byl pokojíček co nejdříve hotový a podle mých představ. Peníze nejsou problém, do pokojíčku jsem ochotná investovat, aby byl výsledek opravdu perfektní. Věřím, že se mi podaří najít nějakou pomoc a splnit si sen o krásném pokojíčku. Děkuji. Tvoje Hanka.

Máte už také představu o svém ideálním zákazníkovi? Napište mi o něm něco ve zkratce do komentářů!

Foto: Pixabay.com