5 způsobů, jak využít Instagram pro vaše podnikání

autor Jana Pěkná on Září 22, 2015 in sociální sítě with 5 komentářů

Co je to Instagram a k čemu nám (nejen) v interiérovém businessu může být dobrý? (Pokud už Instagram znáte a používáte, můžete přeskočit následující odstavec).

Instagram je sociální síť, podobně jako Facebook, která je ale založená výhradně na fotografiích. A jak víte, sociální sítě nám v dnešní době mohou pomoci v našem podnikání – být v kontaktu s fanoušky/potencionálními klienty a budovat si svou značku. Váš profil na Instagramu je potřeba propojit s vaším chytrým telefonem, kam si stáhnete aplikaci (zdarma pro Android i iOS). V té potom vytváříte, upravujete a popisujete své fotky a obrázky (buď vyfocené vaším mobilem, nebo nahrané do mobilu např. z počítače, z emailu apod.) a sdílíte na Instragramu, kde je uvidí další uživatelé, mohou je hodnotit (dát “To se mi líbí”), komentovat, sdílet atd. Trošku připomíná zde na blogu už zmiňovaný Pinterest. Hlavní rozdíl je ale v tom, že publikujete své vlastní fotky. A zde je právě potenciál pro budování vašeho podnikání. (Zábavné na Instagramu je, že ačkoli nejste zrovna dvakrát dobří fotografové, díky různým filtrům a úpravám v aplikaci můžete nakonec vytvořit a publikovat docela zajímavou fotku)

Než se rozhodnete, zda Instagram zařadíte do vaší marketingové strategie, je potřeba dobře promyslet, k čemu ho chcete využívat. V současné chvíli je na českém i slovenském Instagramu dohromady něco přes 160 000 uživatelů (zdroj) a to není zrovna nějak závratné číslo (oproti např. 4 milionům na Facebooku). Používají Instagram vaši ideální zákazníci? Pak je to skvělá příležitost a jděte do toho. Je ale dost pravděpodobné, že jich tam bude velmi málo. Ale i přesto můžete Instagram pro svou propagaci a podnikání skvěle využít. Zde je 5 způsobů, jak na to.

Sledování trendů

Na Instagramu najdete různé slavné světové designéry, výrobce a značky, blogery atd. Proto je velmi snadné sledovat, co je ve světě interiérů nového. Instagram používá jako klíčová slova tzv. hashtagy – klíčové slovo vždy začíná na # – tedy např. zadáte do vyhledávacího políčka v aplikaci #maisonetobjet a máte jako na dlani fotky z akutálně konaného veletrhu v Paříži. Pokud chcete, můžete také sledovat různé konkrétní výrobce (uživatelé na Instagramu začínají na @). Já například ráda sleduji francouzský časopis Marie Claire Maison (@marieclairemaisonofficiel) – fotky redaktorek z různých akcí, výstav, fotky dekoru atd. Ze slavných blogerů určitě nejde vynechat Design Sponge (@designsponge). Jistě najdete sami spoustu zajímavých “instagramerů” nebo se podívejte, koho sleduji já (@janapekna – v mém profilu záložka “sleduji”)

Hledání inspirace

Je to podobné, jako v minulém bodě. Spousta velmi šikovných lidí publikuje na Instagramu krásné fotografie, a nemusí to být jen a jen interiéry a dekorace. Inspiraci můžete najít kdekoli a Instagram je opravdu studnicí krásných fotek (ale kolikrát i nic moc fotek – musíte si vybírat). Ať už to jsou květiny, barvy, příroda, města, pláže… Jakmile do Instagramu trochu proniknete, začnete sami nácházet zajímavé lidi ke sledování. Začněte třeba vyhledáváním klíčových slov toho, co vás zajímá – nejlépe v angličtině – budete mít větší výběr).

Budování vztahů

Stejně jako na Facebooku mohou na Instagramu vznikat přátelství – stačí dávat “To se mi líbí” vašim oblíbeným autorům, nebo je zmínit v komentáři (opět se zavináčem a jménem autora) a takto můžete komunikovat třeba i velkými firmami, které na Instagramu najdete. Věděli jste, že je tam třeba IKEA? (@ikeacz)

Vlastní prezentace práce/budování značky

Dosud jsme mluvili o “pasivním” využítí Instagramu – tedy na sledování fotek ostatních. Ale na Instagramu také můžete budovat svou značku tím, že budete sami uveřejňovat fotky, které souvisí s vaším oborem podnikání. Musíte si na začátku zvolit jasnou strategii a cíl – jaké budou vaše fotky? Co budete hlavně fotit a ukazovat? Své vlastní realizace a práci? Nebo něco jiného? Koho chcete oslovit? Měli byste být konsistentní v “příběhu” který vyprávíte a přispívat pravidelně. Je také dost dobře možné, že kromě “obyčejných” lidí si vás na Instagramu všimne nějaký novinář či redaktor a osloví vás pro spolupráci! Inspirujte se u slavných značek a známých designérů a blogerů.

Vytvoření osobního vztahu 

Pomocí Instagramu se můžete přiblížit vašim zákazníkům – prozradit něco více o sobě, něco ze zákulisí vašeho podnikání, necháte fanoušky nahlédnout pod pokličku – to mají lidé rádi! A také, jak se říká, lidé nakupují u toho, koho znají. A i prostřednictvím fotografií mají pocit, že vás znají lépe. Tímto způsobem využívám Instagram já – odkazuji na něj na stránce O mně a také v pravém sloupci zde na blogu. Fotky, které sdílím, jsou takové střípky z mého života, když jedu na nějaké zajímavé místo, vidím nějakou zajímavou věc, něco aranžuji atd. – vypovídá to o tom, co ráda dělám a co se mi líbí a tím jsem blíže svým čtenářům a klientům.

Výhodou Instagramu je, že i když ho třeba (zatím) nepoužívá tolik vašich známých, fanoušků nebo potencionálních klientů, i tak má smysl ho budovat a využívat. Můžete totiž ,tak jako já, na váš Instagram odkazovat na vašich webových stránkách nebo použít nějaký widget do vašich stránek, který bude ukazovat pár posledních fotek z Instagramu – zrovna jak to vidíte zde na stránce v pravém sloupci (používám plugin pro wordpress s názvem Instagram Slider Widget).

Pokud vás Instagram zaujal, doporučuji ho rozhodně vyzkoušet. Začněte instalací aplikace do vašeho mobilu. Krátký návod v češtině jak s aplikací začít najdete třeba zde. Instagram lze propojit i s Facebookem, takže vaše fotka publikovaná na Instagramu se objeví i tam – zase další možnost oslovit více uživatelů.

Používáte Instagram? Pokud ano, nechte mi na vás odkaz (uživatelské jméno) v komentářích!

UPDATE k září 2016: Sociální sítě se vyvíjí strašně rychle, a tak momentálně se Instagram stává, zejména pro kreativní obory jako je interiérový design, skvělým prostředkem propagace. Více si o tom přečtěte v novějším článku od expertky na Instagram Katky Pavlíčkové tady na blogu. A také si všiměte, že v levém sloupci už nemám osobní instagramový profil, ale „školní“. Přečtěte si také v Katky článku, proč jsem tuto změnu udělala :-)

Líbil se vám článek? Dejte vědět přátelům!Share on Facebook0Pin on Pinterest0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Učím interiérový design a designérům pomáhám rozjet jejich úspěšné podnikání. Můj příběh si můžete přečíst zde.