Dá se uživit jako designér?

autor Jana Pěkná on Červenec 21, 2015 in podnikání with 7 komentářů

Uzivit se jako designer

Tuto otázku dostávám v souvislosti s podnikáním v tomto oboru často a vždy se musím v duchu usmát. Otázka je totiž primárně špatně položená a pro každého může mít výraz „uživit se“ úplně jiný význam.  Když ale chcete odpověď ve zkratce, pak ano. Povolání interiérového designéra je velmi dobře placená práce. Pokud si to ale správně nastavíte.

Před 10 lety jsem se ptala stejně. A trvalo dlouho, než jsem si nastavila “podnikatelské” myšlení. Také jsem měla pocit, že to, kolik budu vydělávat, určuje někdo zvenku. Ale není to tak. Jste to vy, kdo určuje, kolik si budete účtovat. A v tom je ten největší háček. Lidé mají totiž tendenci se podceňovat. Namlouvají si, že ještě nejsou dost dobří na to, aby si mohli účtovat vyšší ceny (rozumějme stejné, jako “zaběhlá” konkurence). Raději dají ceny nízké. A pak se diví, že je navrhování interiérů (nebo jakékoli jiné podnikání na volné noze) takzvaně “neuživí”. Protože při cenách, které si stanovili, by museli pracovat 24 hodin denně a ještě by to nestačilo. A nebo by při stanovených cenách museli mít měsíčně 10 klientů, ale fyzicky jsou schopní zvládnout jen 3.

Pro srovnání se zkuste podívat, kolik si třeba účtoval za hodinu práce opravář vaší myčky. Nebo kolik stojí hodinová masáž v dobrém salónu. Jak jsou na tom v porovnání s tím ceny, které si chcete účtovat vy?

Je potřeba si uvědomit, že práce bytového designéra je velmi odborná práce. Kromě potřebných teoretických znalostí a dovedností, které designér musí mít, ale zapojuje do své práce i svou osobní kreativitu. A to je potřeba ocenit! Stejně jako jakoukoli uměleckou práci. Tedy například interiérový designér má nárok si účtovat za hodinu práce více, než třeba instalatér, který také musí mít potřebné znalosti a dovednosti, ale kreativitu, tvořivost, svou vlastní invenci a nápady a osobní styl, v práci příliš nepoužije. Často se ale setkávám u mých absolventů s tím, že si za hodinu účtují sazbu na úrovni platu uklízečky…

Mám ráda formulář na stránkách marketingové čarodějnice Magdy Čevelové. Jen si ho vyzkoušejte! Do formuláře zadáte, jaké jsou vaše měsíční náklady na život, náklady na vaše podnikání atd. a počet hodin, po které můžete denně pracovat a vyjde vám částka, kterou byste si měli účtovat za hodinu práce.

To je docela oči otvírající výpočet. Překvapilo vás výsledné číslo? Zřejmě je mnohem vyšší, než jste čekali. A mnohem vyšší, než byl váš hodinový plat v zaměstnání, že? Ale je to logické. Máte mnohem více nákladů, než jako zaměstnanec.

Teď si s výsledkem můžete různě pohrát, podle toho, zda účtujete svým klientům skutečně hodinovou sazbu nebo zda např. máte cenu za projekt (a víte, kolik hodin na něm strávíte).

Podobným způsobem můžete uvažovat, i když prodáváte nějaký fyzický produkt. Kolik musíte měsíčně při současné ceně prodat? A je to vůbec reálné mít tolik zákazníků?

Samozřejmě výsledná cena musí jít v ruku v ruce s kvalitou vámi poskytovaných služeb a produktů. Ovšem pokud bude kvalita a servis excelentní či budete unikátní na trhu, můžete účtovat ještě více. Nemusíte se ohlížet na konkurenci a účtovat stejně nebo dokonce méně – pokud nabídnete svým zákazníkům takovou hodnotu, za kterou rádi zaplatí požadovanou cenu, budou do vás a vašich služeb investovat.

Jinou otázkou je, zda budete mít dost klientů. To už je ale otázka marketingu a toho, jak se budete umět prosadit a jak postavíte svou nabídku. Nesouvisí to přímo s vaším ceníkem. A stále se staví nové domy, lidé se stěhují… Nedostatek zákazníků není tím problémem.

I já jsem si prošla cestou od levných cen (a divila jsem se, jakto, že pořád nemám dost peněz, když mám tolik práce), až po ceny odpovídající skutečné hodnotě nabízených služeb. Čím více si tuto cestu za finančním a podnikatelským prozřením zkrátíte, tím dříve vás to, co vás baví, také “uživí”. Pokud bych tedy měla odpovědět znovu na otázku z titulku, pak bych řekla, že to, zda se designér uživí, nezávisí na tom, kolik si “může” účtovat,  jako spíš na tom, jak dobrý bude, aby měl dostatek (dobrých) zákazníků.

V některém z příštích článků si ukážeme, jaké různé způsoby učtování své práce může designér použít. Neexistuje totiž jediné řešení – například cena za hodinu, metr čtvereční nebo za projekt… Pokud ještě neodebíráte newsletter s novými články, stačí vložit váš email do formuláře vpravo dole, ať vám nic neunikne :-)

Líbil se vám článek? Dejte vědět přátelům!Share on Facebook0Pin on Pinterest0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Učím interiérový design a designérům pomáhám rozjet jejich úspěšné podnikání. Můj příběh si můžete přečíst zde.